3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
1
| header('Content-Type: text/html; charset=utf-8'); |
Bij mijn website wordt er ook geen ook geen application/xhtml+xml content-type gebruikt als ik dat niet meegeef in een header. Misschien dat dat met de charset ook zo is.
Met een header gaat het ook niet goed: http://atlex.nl/voorbeelden/charset/charset_test.php, UTF-8 en ISO-8859-1 heb ik geprobeerd.
[ Voor 36% gewijzigd door AtleX op 25-04-2005 09:35 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
En voor de duidelijkheid het is geen PHP applicatie maar een JSP applicatie (maar dat was gezien het probleem niet van belang).
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Ik zie ook niets geks.Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 09:38:
Wat is precies het probleem? Hier werkt het prima...
Ik heb pas geleden ook ONTZETTEND zitten klooien met een soortgelijk probleem (denk ik), met ASP, waarbij het wegschrijven van een pagina met response.write niet goed ging. Hoe wordt de pagina opgebouwd? (code)
Saved by the buoyancy of citrus
Ook niet als ik deze gewoon op mijn C:\ schijf opsla en vervolgens met IE en FF open.
Ik heb het met headers geprobeert maar ook dit biedt geen oplossing (De testpagina van AtleX geeft dit ook al aan).
Als het bij jullie wel werkt (in dit geval Anne en Cyphax) hebben jullie dan mischien een hele simpele voorbeeld pagina die wel werkt? (mag gewoon tussen code tags).
Ik krijg namelijk bij FF nogsteeds ipv een één in een circel een min in een circel.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| <html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=UTF-8">
</head>
<body>
↑ (pijltje omhoog)<br/>
① (nummer een in een circel)<br/>
② (nummer twee in een circel)<br/>
③ (nummer drie in een circel)<br/>
④ (nummer vier in een circel)<br/>
⑤ (nummer vijf een circel)<br/>
⑥ (nummer zes in een circel)<br/>
</body>
</html> |
Als ik dit doe dan gaan nummer een, twee en drie fout maar vanaf nummer vier gaat het goed.
Nu vindt ik het pas echt vreemd.
[ Voor 3% gewijzigd door Sappie op 25-04-2005 10:04 ]
http://atlex.nl/voorbeelden/charset/Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 10:04:
Online voorbeeld? Screenshots?
In IE 6.0:

In FF 1.0.3
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
http://atlex.nl/voorbeelden/charset/charset_test.php
Deze gaat bij mij fout. Ik probeerde het eerst met FF 1.0.2 en nu ga ik het proberen met 1.0.3. (heb het geprobeert met 1.0.3 maar ook hier gaat het fout)
In de voorbeelden zoals hierboven gebeurt het bij mij ook, alleen gaat het bij mij in IE wel goed maar in FF niet. (IE versie 6.0 SP2)
[ Voor 37% gewijzigd door ronaldmathies op 25-04-2005 10:10 ]
Op m'n Linux doos (mocht t wat betekenen) werkt t zowel onder Firefox, als de Mozilla Suite, als Opera. In Konqueror werkt t echter niet (het pijltje omhoog wordt een blokje, de cirkel blijft wel de cirkel), wat zou kunnen betekenen dat Safari het ook niet gaat doen. Ik zeg kan, want ondanks dat ze dezelfde renderengine gebruiken, gebruiken ze waarschijnlijk niet dezelfde fonts.ronaldmathies schreef op maandag 25 april 2005 @ 10:26:
Als het zo is dat je extra font's moet installeren dan is het voor mij onbruikbaar. Maar hebben de andere die er geen problemen mee hadden ook extra font's geinstalleerd?
[ Voor 25% gewijzigd door RSpliet op 25-04-2005 10:34 ]
Schaadt het niet, dan baat het niet
Hoezo onbruikbaar? Wie zegt dat je geen ander font in kan stellen?ronaldmathies schreef op maandag 25 april 2005 @ 10:26:
Als het zo is dat je extra font's moet installeren dan is het voor mij onbruikbaar. Maar hebben de andere die er geen problemen mee hadden ook extra font's geinstalleerd?
Een andere font instellen is leuk maar de font moet deze wel beschikbaar zijn op de client.
En als ik nu al lees over het verschillen tussen de verschillende gebruikers met dezelfde font wie zegt dan dat een andere font niet hetzelfde probleem gaat geven.
Waar het mij meer om ging is dat er schijnbaar een verschil in kan ontstaan en dat vindt ik gewoon vreemd. Ik ging er vanuit dat een browser hier gewoon mee om hoort te kunnen gaan en dat is dus niet altijd zo. Dus ik heb hier wel wat van geleerd (dat je niet mag aannemen dat alle tekenst op elke client beschikbaar zijn ookal ondersteunen ze UTF-8 Aka UNICODE).
Schaadt het niet, dan baat het niet
Je zegt net, dat het aan het font ligt, dus doet de browser het wél goed, alleen ondersteund het gebruikte font het character / symbool / tekentje gewoon niet of geeft een andere character weer...ronaldmathies schreef op maandag 25 april 2005 @ 10:38:
Waar het mij meer om ging is dat er schijnbaar een verschil in kan ontstaan en dat vindt ik gewoon vreemd. Ik ging er vanuit dat een browser hier gewoon mee om hoort te kunnen gaan en dat is dus niet altijd zo.
En dan hoeft dit ook niet meer...Dus ik heb hier wel wat van geleerd (dat je niet mag aannemen dat alle tekenst op elke client beschikbaar zijn ookal ondersteunen ze UTF-8 Aka UNICODE).
Unicode is imo een algemene term, UTF-16 bestaat ook en er zullen nog wel meer van dit 'soort' charactersets zijn...
[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 25-04-2005 10:45 ]
1
| (1) |
[ Voor 3% gewijzigd door Sappie op 25-04-2005 10:45 ]
Unicode is inderdaad de algemene term.Unicode is imo een algemene term, UTF-16 bestaat ook en er zullen nog wel meer van dit 'soort' charactersets zijn... (zij het heel erg weinig gebruikt )
UTF-16 is de grootste karakter set die er is.
UTF-8 is een subset van UTF-16.
ISO-8859-1 is een subset van UTF-16.
Zo werkt het geheel. Wil je dus letterlijk alle karakters kunnen gebruiken dan moet je voor UTF-16 gaan (dit is voornamelijk voor Chinees, Japans en Koreaans volgens mij).
UTF-32 bestaat ook zie ik nuronaldmathies schreef op maandag 25 april 2005 @ 10:48:
Unicode is inderdaad de algemene term.
Zo werkt het geheel. Wil je dus letterlijk alle karakters kunnen gebruiken dan moet je voor UTF-16 gaan (dit is voornamelijk voor Chinees, Japans en Koreaans volgens mij).
Volgens mij is ISO-8859-x geen Unicode hoor, er worden wel wat unicode-characters ondersteund ja, maar lang niet allemaal...
Heb zelf namelijk ook wat characterset problemen op een website...
UTF is een codering voor Unicode tekst. Met zowel UTF-8 als UTF-16 zijn alle Unicode karakters te coderen. ISO-8859-1 is een (8-bit) karakterset specifiek voor West-Europese talen.ronaldmathies schreef op maandag 25 april 2005 @ 10:48:
[...]
Unicode is inderdaad de algemene term.
Aangezien hier geen 'Unicode karakters' in de tekst voorkomen maar entiteiten maakt het weinig uit of je voor UTF-x of ISO-8859-x kiest.
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Verwijderd
Je weet dat browsers andere fonts proberen als de unicode glyph niet ondersteund wordt door het betreffende font? Het lijkt me een zinloze test.En dan hoeft dit ook niet meer...Probeer het is met een ander font, heb je het dan nog, kan je dit altijd nog (opnieuw) aannemen...
Verwijderd
Fout, het is een andere manier om unicode karakters op te slaan.UTF-8 is een subset van UTF-16.
Dat is helemaal fout. UTF-16 gebruikt twee bytes foor karakters, ISO-8859-x gebruikt er maar 1.ISO-8859-1 is een subset van UTF-16.
Dat kan ook gewoon met UTF-8. Zie: http://annevankesteren.nl...4/05/unicode#comment-1321Wil je dus letterlijk alle karakters kunnen gebruiken dan moet je voor UTF-16 gaan
Nee dit wist ik niet, dus als de ingestelde font (in de HTML pagina) de code niet ondersteund dan wordt er automatisch naar een alternatieve font gezocht?Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:48:
[...]
Je weet dat browsers andere fonts proberen als de unicode glyph niet ondersteund wordt door het betreffende font? Het lijkt me een zinloze test.
Als dit zo is dan is het dus alleen op te lossen door fonts te installeren.
En bedankt voor de verdere uitleg tussen de verschillende standaarden.
Of een font gebruiken, die de UTF glyph wél ondersteund...ronaldmathies schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:56:
Als dit zo is dan is het dus alleen op te lossen door fonts te installeren.
[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 25-04-2005 12:47 ]
Maar klopt mijn redening dan wel :
Dus als de ingestelde font (in de HTML pagina) de code niet ondersteund dan wordt er automatisch naar een alternatieve font gezocht?
Als dit zo is dan is het dus alleen op te lossen door fonts te installeren. (Als een browser het teken niet kan weergeven)
Jouwe wel (mits je een font installeerd, die het wél ondersteund), mijne niet, daar wees Anne mij op, waarvoor mijn dank, ik dacht even niet goed naronaldmathies schreef op maandag 25 april 2005 @ 13:42:
Maar klopt mijn redening dan wel :
Dus als de ingestelde font (in de HTML pagina) de code niet ondersteund dan wordt er automatisch naar een alternatieve font gezocht?
Als dit zo is dan is het dus alleen op te lossen door fonts te installeren. (Als een browser het teken niet kan weergeven)
Verwijderd
Vergeet utf-9 en utf-18 niet, zie ftp://ftp.rfc-editor.org/in-notes/rfc4042.txt
(let overigens op de datum van de RFC)