[A8N SLI Deluxe] Tal van problemen

Pagina: 1
Acties:

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 12:55
Afgelopen zaterdag heb ik mijn nieuwe pc in elkaar gestoken:

Atlhon64 3000+ winchester
Asus a8n-sli deluxe (bios 1002)
2x 512mb XMS pc3200 cpt
Asus EAX600pro/td
WD 80 GB schijf
WD 200 GB schijf
MSI dr-4 dvd brander
Codegen 400W voeding
4 case-fans op homemade fancontroller

De processor word gekoeld door een Zalman WB-2 (waterkoeling dus)
De Northbridge wordt gekoeld door een Zalman NB47J (de passieve dus)
De videokaart wordt gekoeld door een Zalman ZM-80c (passief dus)

Nu heb ik echter de volgende problemen;

wanneer ik met alle twee de repen geheugen wil booten (slot a1 en b1) krijg ik de melding 'system failed memory test', boot ik echter met 1 bank geheugen (maakt niet uit welke, werkt allebei) dan boot het geheel wel, alle andere mogelijheden doen het gewoonweg niet :(

Op mijn vorige systeem werkte ik met dual monitor, als ik het goed begrepen heb kan dat met deze kaart ook, maar wanneer ik twee schermen aansluit springen ze heel even op groen, maar gaan daarna in stand-by, wanneer ik 1 scherm pak is het geen probleem, soms krijg ik ook met 1 scherm geen beeld als deze op de 2e aansluiting hangt!

En als laatste:
Ik kan niet booten vanaf cd-rom! de drive spint helemaal op, maar de pc wacht gewoon even en dan krijg ik de melding system boot failure.
Ik probeerde vanaf hd te booten (staat nog een oude install van een ander systeem op) dan loopt ie door de bootloader, maar de pc herstart vrijwel gelijk daarna (denk dat dit komt doordat het een oude install is).

De processor word in de bios netjes herkend, 1 bank geheugen lijkt goed te werken.

De northbridge word echter wel ontiegelijk heet, kan hem als de pc 3 minuten in de bios heeft gestaan eigenlijk niet meer met de blote hand aanraken, is dit normaal, of kan dit een bron van problemen zijn?

De voeding moet als het goed is 17A op de 12v rail kunnen leveren.
Ik heb ook al zo'n 20->24 converter geprobeerd voor de voeding, maar dit helpt niks!
Proberen te booten met afgekoppelde hd's en case-fans (alleen de noodzakelijke) maakte ook geen verschil :(

Ik denk dat het bord alle problemen geeft en dat de rest van de hardware goed is (brander en hd's zijn zeker goed, de fancontroller ook!)

Wie-o-wie heeft er suggesties voordat ik de hele zooi weer uit elkaar draai om alles retour te sturen?

/edit: Dit is het exacte type geheugen:

(Corsair CMX512-3200C2PT (XMS3202)

Ik heb deze reepjes werkend gezien op een socket 754 mobo, het is geen twinx ofzo, en niet helemaal dezelfde versie, is dit waarom ik er problemen mee heb?

[ Voor 6% gewijzigd door LiquidSmoke op 25-04-2005 11:23 ]

• -db-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-08 12:16

-db-

Hoi

Je zegt de northbridge wordt ontieglijk heet. Maar alleen de northbridge of het koelblok?
Als het koelblok niet heet wordt is hij niet goed bevestigd. Zo wel, dan is de koeling niet voldoende.
Maar een athlon64 heeft de mem-controller in de proc ingebouwd, de northbridge zou imo helemaal niet heet hoeven worden, want dat is zeker niet goed.

Om te kijken of je voeding genoeg is kun je alles loskoppelen behalve het absoluut noodzakelijke.

• LiquidSmoke
Koelblok bedoel ik dan he :) al het overbodige heb ik al afgekoppeld (2 hd's, 2 casefans) en dat maakte geen verschil :(

Damn, het klote is dat ik weer het het bord eruit moet halen om de originele koeler weer terug te zetten :(

• -db-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-08 12:16

-db-

Hoi

Probeer anders gewoon een kamerventilator oid op je open case te richten. Het ding hoeft maar koel te zijn om te testen of daar het probleem zit.
Maar al licht het daar niet aan, goed is die warmte zoiezo niet.

• LiquidSmoke
Nee oke, ik had ook al bed8 om ff zolang een fan ervoor te hangen (in side-panel zit wel een fan), en de schijven e.d. straks ff stroom geven van een andere voeding.

Tis gewoon shit

• LiquidSmoke
Ff bios 1007 erin geflashed: geheugen word nu wel herkend (slot a1+b1) probleem van niet booten blijft; maar dit blijkt alleen op de secondary controller zo te zijn! op de eerste is prima; met andere woorden; 2e ide controller gaar.

Probleem met vidkaart: kaart gaar; keer opnieuw erin geplaatst en nu doet ie helemaal niks meer, gelukkig had ik nog een pci kaartje liggen :)

Damn, weer langer w8en!

Draai nu ff knoppix, systeem vlamt verder wel :P

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:59

Milmoor

Footsteps and pictures.

Mijn northbridge wordt met een Zalman NB47J en een beperkte actieve koeling zo'n 40 graden.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Je zij dat je een 20->24pins atx converter had gekocht? Die dingen zijn in de meeste winkels uit de schappen gehaald omdat ze voor een hoop stabiliteitsproblemen zorgden. Probeer een voeding met atx 2.0 en je problemen zijn volgens mij over

http://axrotterdam.blogspot.nl

• LiquidSmoke
Nu heb ik die converter er weer tussenuit getrokken, pc doet precies hetzelfde (20 pins).

Geheugen draait wel erg langzaam :? 200Mhz? alles staat op auto in de bios...

/edit ff op auto gezet en nu doet ie 266Mhz met 2-2-2-5, das toch wel normaal of niet?

[ Voor 21% gewijzigd door LiquidSmoke op 25-04-2005 23:30 ]

• LiquidSmoke
Nah videokaart omgeruild, deed het bij hun ook niet in de testpc, strax ff proberen........

Verwijderd

----Sorry voor kick!----

En? Doet ie het nu? Ik ben zeer nieuwsgierig, ik heb namelijk hetzelfde geheugen en daar doet mijn A8N SLI-Deluxe het ook niet mee. Met reepje 1 sowieso nooit, met reepje 2 wel, maar dan krijg ik geheugenfouten, zelfs op de allerlangzaamste instellingen.

>266 @ 2-2-2-5 is niet normaal, het zou op 400 MHz 3-3-3-8 moeten lopen. (Tenminste, dat zijn de SPD waardes die CPU-Z aangeeft hier.)

Verwijderd

Ik zie nu dat ik met hetzelfde mem op een deluxe bord die 2.2.2.5 moet draaien in CPUZ dat de mem op 3.3.3.8 draaid. Laatste BIOS erop zelfde probleem.
Pagina: 1