Toon posts:

Laptop kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na een incidentje met mijn oude laptop, wil ik graag weer een nieuwe. Ben nu een beetje rond aan het kijken, en daar ik niet echt een computer genie ben, vraag ik de kenners hier om hun mening. Ik neem de laptop vaak mee naar school, werk, loop er het hele huis mee door, dus ik wil een redelijk compact ding, en een Mobile processor...

Is mijn oog op het volgende gevallen:

Asus M2400N

Intel M725 (1.6ghz, 400mhz fsb)
512mb ddr 333
60gb hdd 4200rpm
ati radeon 9000 64mb
2.2 kg

Geloof dat dat het belangrijkste wel is, eventjes een paar vragen:

- Het type is redelijk oud, heeft dat nog nadelen?
- Maximum geheugen is 768mb, is dat voldoende op lange termijn? 2-3 jaar...
- 1.6ghz, is dat snel genoeg tegenwoordig? Het valt me op dat de meeste laptops deze snelheid hebben, mijn 2 jaar oude Jewel had al 1.33ghz
- Volgens de winkel heeft deze 802.11b/g wlan, maar op veel websites zie ik alleen b, dat is die trage, is er een manier hoe ik snel kan checken of deze daadwerkelijk de snelle heeft en maakt het veel uit?
- Geheugen hetzelfde verhaal, soms zie ik deze laptop staan met 266 ipv 333, is dat snel te controleren en maakt het veel uit?
- 1024*768 is dat normaal tegenwoordig? Of moet je al 1280 hebben?

Ik geloof dat de oudere M2400n een Celeron 1.3ghz hadden, misschien dat behalve de processor ook het geheugen (266-->333) en die wlan (b-->g) geupgrade zijn, maar dat weet ik verder ook niet zo. Ik zit hier trouwens in Taiwan, en communiceren met de verkoper is een beetje lastig af en toe ;)

Edit: Ding moet trouwens 900 euro kosten, is dat een goede prijs? Zijn er andere laptops die qua specs en prijs ook interessant zijn voor mij? Ik game amper, alleen hele oude games eigenlijk, verder beetje surfen, af en toe een DVD of zo, maar ik heb er een hekel aan als mijn pc traag is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de oude was een celeron 1.3 dit is een pentium mobile 1.6, de pentium mobile is een hele andere argitectuur en kan je kwa nummer niet met de oude nummers vergelijken. (ala amd) en pentium mobile 1.6 is veeeeeeeeeeeeel sneller. voor de rest ist wel gaaf bakkie hoor. meestal geeft de website van de fabrikant wel de goede gegevens weer. personeel van winkels weten het niet altijd goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 07:46:
de oude was een celeron 1.3 dit is een pentium mobile 1.6, de pentium mobile is een hele andere argitectuur en kan je kwa nummer niet met de oude nummers vergelijken. (ala amd) en pentium mobile 1.6 is veeeeeeeeeeeeel sneller. voor de rest ist wel gaaf bakkie hoor. meestal geeft de website van de fabrikant wel de goede gegevens weer. personeel van winkels weten het niet altijd goed
Thnx voor de snelle reply! Dat is het punt, ik kan 'em op de site van Asus niet vinden :(

Wat vinden jullie van de prijs? Ik denk dat ik em nog wel iets goedkoper mee kan krijgen.

Oja: Mijn oude laptop had een AMD XP 1500+ processor, deze Mobile is dus een stuk sneller of niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 08:28
Heb je ooit met een IBM laptop gewerkt? Misschien zou je dat eens kunnen proberen. Deze laptops zijn zeer degelijk en kwalitatief goed. Ik vind het prettiger werken, denk aan dingen als een scherm wat ook op een instabiele tafel goed bruikbaar blijft omdat het stevige schanieren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-10 22:51
Door de FSB400 heeft de laptop eigenlijk maar DDR200 nodig, want x2 wordt dat 400mhz. Dus 266 en 333mhz is eigenlijk al overdone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:06

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

De pentium-m's zijn vergelijkbaar met p-4's op ongeveer 1,5*kloksnelheid. Hz'en zeggen niet zoveel meer tegenwoordig, vandaar de ratings die nu gegeven worden door AMD en de nietszeggende nummertjes van Intel.

Overigens kan ik je de best buy guide's zoals die bovenaan dit forum (csl) staan aanraden als leesvoer.

De m2 is een model wat 2 jaar geleden op de markt kwam/was, en volgens mij nu weer terug is.
Ik ken je financiele middelen niet, maar met de eisen die je stelt - internetten office etc. heb je voldoende aan deze specs en zou ik zeker niet overwegen een ibm te kopen.

(Ik heb een asus s5200 - gekocht om het gewicht, specs en prijs.)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al een hoop handige tips lees ik hier, thnx!

Dat van dat geheugen en die FSB, klopt dat? Kan iemand dat bevestigen?

En is het misschien beter voor mij om een M735 te kopen die een 533FSB heeft, of is dat het niet waard?

Dit zie ik trouwens op de site van Asus staan:

Intel® PRO/Wireless 2100 Netwerk

Is dat 11mbps of 54mbps of weer iets anders?

/me moet zichzelf nodig een beetje bijlezen merkt ie

EDIT: is 4200rpm goed genoeg of kan ik beter wat bijbetalen voor een 5400?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

2100 is 11b.

het snelheidsverschil tussen een 4200rpm lapdisk en een 5400 is dusdanig dat ik aan de hogere toeren de voorkeur geef; als je daarbij een van de nieuwere hitachi series neemt is het energieverbruik ook nog eens hetzelfde (batterylife!) als de 4200.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op deze 2 vragen heb ik nog geen antwoord gehad:

Is een maximum van 768mb DDR genoeg? Of is het beter om een laptop de kopen die ook 1gb aankan?

Hoe kan ik zien of de laptop 802.11b of g heeft? (Die g is nl. wel beschikbaar voor deze laptop, dus misschien dat deze het wel heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dubbelpost :X

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oeps

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 06:19:
Op deze 2 vragen heb ik nog geen antwoord gehad:

Hoe kan ik zien of de laptop 802.11b of g heeft?
Of je kijkt gewoon bij de specs van de leverancier, of bij Intel.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, laatste vraag. Als er binnekort de opvolger van XP komt, ga ik me dan nog redden met max. 768mb of kan ik me beter richten op een laptop die 1gb aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies, ik heb echter een andere laptop gekocht. Voor de geinteresseerden:

Acer Travelmate 3200 (14" notebook, 2.18kg)
Pentium M 725 (1.6ghz/400mhz fsb)
768MB DDR
ATI Radeon 9700 64 mb
60gb hdd 4200rpm
CD RW/ DVD combo
Bluetooth, 3 in 1 cardreader, etc.

Voordelen t.o.v. de Asus:

- Betere videokaart
- Dunner
- Zag er steviger uit
- Max. 2 GB RAM ipv 768MB
- 54mbps WLAN
- Zelfde prijs

Heb er iets minder dan 1000 euro voor betaald, incl. muis en tas. Goede aankoop??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 05:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:30
Lijkt mee zeer goede aankoop, kan je zelfs nog redelijk mee gamen, dus dat is ook een leuk voordeel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
klinkt als een mooie laptop :)

welke resolutie heeft het scherm? (ik kan m op de site niet vinden?) en waar heb je m gekocht?

Ben zelf ook aan het zoeken namelijk, zoek alleen wel hogere reso dan 1024 maar wil het ook nog betaalbaar houden ;)

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gekocht in Taiwan, scherm is helaas maar 1024*768, voor mij genoeg, als je een 14.1 wilt met hogere resolutie zul je iets dieper in de buidel moeten tasten denk ik.
Pagina: 1