Internetverbinding delen met meerdere bedrijven

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 21:20
Mensen,

Ben me momenteel aan het oriënteren op een netwerk (in professionele omgeving; klein kantoor). Dit kantoor wordt gedeeld door 3 bedrijven, elk met een eigen reeds bestaand netwerk. Twee van de 3 werken met Mac's.

De bedoeling is dat er 1 internetverbinding gebruikt wordt door alledrie, maar dat het fysiek gescheiden blijft. Hoe kan ik dit het best doen?

Het is de bedoeling dat de netwerkjes afzonderlijk van elkaar functioneren. Als ik een router aan het modem hang, en daar voor elk bedrijf een switch in prik, dan is het hoe dan ook mogelijk de anderen te benaderen, en dat is niet de bedoeling.

Iemand tips, hoe de structuur van het netwerk het best opgezet kan worden?

Het gaat dus om 3 werkgroepen/domeinen, met elk een aantal clients (en misschien (aantal) server(s)).

[ Voor 20% gewijzigd door wheel op 24-04-2005 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70513

is het geen oplossing om :
code:
1
2
3
4
modem --- router -
                 |------- router bedrijf 1
                 |------- router bedrijf 2
                 |------- router bedrijf 3

de routers van de 3 bedrijven krijgen een ip-adres van de 'hoofdrouter'
in de hoofdrouter verbied je het verkeer tussen de ip-adressen van de routers van de 3 bedrijven

klaar is TS :)
(het is mogelijk, maar welke hardware/software je daarvoor best gebruikt, moet je zelf maar even uitzoeken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
Snelle oplossing is een linux doosje met 4 nics, alle 3 bedrijven in een eigen subnetje en dan lekker routeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
leon1e schreef op zondag 24 april 2005 @ 19:11:
Snelle oplossing is een linux doosje met 4 nics, alle 3 bedrijven in een eigen subnetje en dan lekker routeren.
of www.m0n0.ch , uitgebreide router / firewall waarmee je bijna alles kan filteren wat je maar wilt :) De basis is in een half uur te regelen :)

Die firewall kan erg handig zijn om de bedrijven gewoon keihard te scheiden of juist om bepaalde dingen weer wel te delen. Probeer het eens zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sja je zal ook we iets van een minimale bandbreedte per bedrijf willen garanderen.
dus je wil ok wel een loadbalancing achtig iets hebben

welicht een /8 (of groter) range subnet van je provider aanvragen om de kantoren in ieder can een paar ip te voorzien (denk aan die servers )

denk bij die netwerken ook even aan vlans

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 14:42
Is het niet mogelijk om de router in te stellen dat netwerk verkeer tussen de verschillende netwerken die erop zijn aangesloten (dus netwerk bedrijf 1, netwerk bedrijf 2, etc etc) te verbieden? (op de internet verbinding na dan)

Volgens mij wel hoor, ik kan me nog herinneren dat ik voor mijn cisco praktijk router examen iets soortgelijks heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-07 12:56
Pak een simpele manageble switch, zelfs een hele oude 3com superstack kan het...

Vervolgens maak je gewoon 3 vlans. Volgens mij ben je er dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Laatst online: 00:22
Ik dacht ook al aan het aanschaffen van bijv. een HP Procurve 3400cl, je maakt voor ieder bedrijf een apart VLAN aan en klaar is Kees. Een VLAN houd dus in diverse virtuele netwerken op 1 switch.

Bijv een
10.x.x.x netwerk
11.x.x.x netwerk
12.x.x.x netwerk

Ik doe maar een gooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Per bedrijf een router lijkt me idd het handigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
M@rijn schreef op zondag 24 april 2005 @ 20:54:
Ik dacht ook al aan het aanschaffen van bijv. een HP Procurve 3400cl, je maakt voor ieder bedrijf een apart VLAN aan en klaar is Kees. Een VLAN houd dus in diverse virtuele netwerken op 1 switch.

Bijv een
10.x.x.x netwerk
11.x.x.x netwerk
12.x.x.x netwerk

Ik doe maar een gooi
11.x is geen vrij netwerk afaik, en wat heeft de switch te maken met het routen van wat internetverkeer :) Je kan gewoon de drie lijnen die binnenkomen vanaf de bedrijven in een bak met m0n0wall steken en daarna verkeer tussen de interfaces blokkeren. Eventueel kan nog per interface firewalling rules instellen en trafficshaping doen op het verkeer.

Het probleem ligt hem m.i. primair in de juiste manier van routen van het verkeer, niet hoe het verkeer na de router moet worden weggesluisd. VLAN of niet, dat maakt verder niet heel veel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 10-07 21:20
Bedankt allemaal, ik ga een en ander overleggen en uitproberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 20:25
Zo deed ik het (voor 5 bedrijven). Inmiddels is de ADSL aansluiting een XS4ALL "Lite" geworden. :)

[rml][ Linux] Debian met 7 netwerkkaarten[/rml]
Pagina: 1