CDROM-functies vallen uit bij aansluiting IDE-connector

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:12
Na veel zoeken en lezen heb ik nog niet hetzelfde probleem kunnen vinden en dus helaas geen oplossing voor het volgende:
Ik heb een Asus A7V333 mobo met daarop een Athlon XP 2100+, 512 MB RAM, 32 MB Videokaartje, een 2 GB en een 4 GB HDD en dan de probleem onderdelen: een Philips 16x8x32x cdr en een Aopen 50x.
Ik heb alles aangesloten, maar bij het aansluiten van de cdroms duikt er een probleem op. Als ik de powerconnector aansluit, gaat bij beide cdroms de lampen aan en gaan de lades open/dicht. Plug ik daarna de IDE connector erin dan weigeren ze allebei dienst. Lampen gaan uit, lades blijven dicht en bij de Philips gaat het "writing"-lampje aan.
Ik heb ze al omgewisseld op de IDE-kabel (master/slave), jumpers omgezet, andere (gloednieuwe) IDE-kabel geprobeerd. Dit alles op de secundaire IDE connector op het mobo. Daarna heb ik het ook nog geprobeerd op de primaire IDE connector maar ook daar geeft ie geen thuis.
De kabels zijn goed, het mobo zeker ook. Dat heeft hier 3 jaar gedraaid met 2 HDD's van 80 en 120 GB (primair) en een dvdspeler en een dvdbrander (secundair) zonder enig probleem. Ik zit nu dus met mn handen in het haar, ik heb geen idee waar dit nu aan ligt.
Ik weet nu dus ook niet hoe ik een OS op deze set kan krijgen, het is de bedoeling dat deze bak gaat draaien als klein servertje.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

weet je zeker dat die spelers wel werken. Vaak is het zo dat als er geen signaal komt over de IDE kabel de drive het niet doet. Als de kabels verder goed zijn dan moet je het probleem zoeken in de drive lijkt me.

• Theimon
Terw_Dan schreef op zondag 24 april 2005 @ 18:07:
weet je zeker dat die spelers wel werken. Vaak is het zo dat als er geen signaal komt over de IDE kabel de drive het niet doet. Als de kabels verder goed zijn dan moet je het probleem zoeken in de drive lijkt me.
Of ze ook feitelijk draaien/spelen weet ik niet. Het rare is dat met alleen de powerconnector ze wel open/dicht gaan maar met de IDEconnector erbij die functies ineens wegvallen. En dat ook nog bij 2 totaal verschillende drives.

Ik kan de drives wel een keer testen in de pc van mn vriendin om te kijken of ze daar wel reageren.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ze het niet meer doen als er geen IDE kabel inzit is logisch, zo zitten die drives nou eenmaal in elkaar (zodra er geen signaal doorkomt blokkeert verder alles).

• Theimon
Terw_Dan schreef op zondag 24 april 2005 @ 19:10:
Dat ze het niet meer doen als er geen IDE kabel inzit is logisch, zo zitten die drives nou eenmaal in elkaar (zodra er geen signaal doorkomt blokkeert verder alles).
Als ie er niet meer inzit is inderdaad logisch, maar hier is het juist andersom. Hier valt alle functie weg als ie er wel inzit. Daarom begrijp ik er geen f*ck van. :|

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Probeer de cd-rom spelers eens op cable select te zetten allebij (CS). En als er alleen power in de cd-rom spelers zit dan is het wel logisch dat je ze kan laten opengaan en dichtdoen.

Vreemd maar soms wil dat wel eens helpen op CS zetten.. :)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Dan moet er sprake zijn van een conflict.
Welke staat insgesteld als master en welke als slave?
En wat Terw_Dan zegt kan ook nog het geval zijn dat de cdrom spelers een defect hebben dan kan er het zelfde ontstaan.
Worden deze apparaten ook herkent in de bios Dus al met al kan het diverse oorzaken hebben houd even een volgorde aan zoals.
Sluit cd-rom speler aan en bij opstarten van computer moet je eens gaan kijken in de bios of hij herkent word.
Zit de IDE connector wel goed en niet omgedraaid?
Het kan zijn wanneer je een connector verkeerd hebt aangesloten gehad dat er een kleine kortsluiting is geweest waardoor je IDE poort op het mobo het niet meer doet.
probeer het eens afzonderlijk dus niet alle cdromspelers tegelijk of het probleem er nog is.
dan weet je meteen wat je uit kan sluiten.

computer voor alle werkzaamheden

• Theimon
Alvast bedankt voor de reacties, ik ga hier morgen mee aan de slag. Kijken of het dan gaat lukken.

Pagina: 1