Toon posts:

Lengte van UTP kabels oorzaak problemen ? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een week bleken bij twee pc's 'op de bovenste verdieping' steeds af en toe om en om, de internetverbinding uit te vallen, ze waren dan ook niet meer zichtbaar in het netwerk voor de andere twee pc's ''beneden', waar de adsl internetverbinding wel steeds intact bleef. Vreemd genoeg bleek bij de pc's 'boven' de netwerkverbinding wel in werking maar pingen lukte niet
Je zoekt je suf, checkt alle protocollen, tcp/ip, je installeert nog eens opnieuw je NWLinks, idem je netwerkkaarten, etc. je stelt je modem router nog eens opnieuw in maar niets helpt!.

En dan kom je op het idee de pc's naar beneden te slepen en aan te sluiten op een van de korte utp-kabels aldaar en dan is er wel internetverbinding. Hoe is dit mogelijk? Is de router soms brak? Zijn de utp-kabels plots te lang (elk 20meter). ooit iemand dit eerder meegemaakt?

De modemrouter is zo'n blauw analoog dingetje van E-tech. Vervangen maar?
Of is er meer aan de hand?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Meter of 100 :)

Liggen de kabels niet strak naast stroomdraden? Of tv kabels?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

FAQ - Network Troubleshooting
Standaard kun je ervan uitgaan dat je UTP kabel 100 meter lang mag zijn tussen twee punten. (Hubs, PC's, enz.)
Leg eens uit hoe die lange kabels lopen, gewoon 2 stekkers aan de uiteindes of via 'muurdozen'? die lange netwerkkabels al doorgemeten?

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 24-04-2005 17:29 ]

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
een utp kabel mag volgens de standaarden, maximaal 100 meter zijn voordat er problemen optreden,
maar heb je toevallig iets van stroring vormende apparatruur in huis? waar de kabels vlak langs lopen?
zo jah zou je stp kabels kunnen proberen,

de vinden in de faq wat dat is etc.

Verwijderd

Volgens de norm (50173) mag je kabel 90m en aan beide zijden een patchsnoer van 5 m. Je totale verbinding wordt dan dus 100m. In de praktijk echter kun je verbindingen maken van 130 tot 140m. Hangt er vanaf hoeveel bochten (en hoe scherp) erin zitten en hoeveel andere kabels erlangs lopen. Volgens de 50173 mag er 15m 230V kabel parallel lopen aan je UTP kabel. Je kunt altijd kiezen om FTP en STP kabel te nemen, echter dan absoluut aan beide zijden de shield afmonteren in je connector. Ik heb wel metingen gedaan (ISO11801 class E) die behalve op de lengte bij 120 tot 140m nog goed waren. Meestal is je NEXT te hoog en dit ligt bijna altijd in de afmontage.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
Eindelijk iemand die er verstand van heeft :)
Ik heb zelf overigens weleens afstanden van 200+ meter gemaakt met utp, zonder problemen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
FatalError schreef op zondag 24 april 2005 @ 17:56:
Eindelijk iemand die er verstand van heeft :)
Ik heb zelf overigens weleens afstanden van 200+ meter gemaakt met utp, zonder problemen.
Het is ook verschillend. De een kan 200+ meter aan terwijl de ander net 130 meter haalt :)

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:33

tozzke

aka tozzert

heb je de kabels zelf geknepen?
zo ja: is het wel volgens de faq gebeurd?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Titel edit
Volgende keer graag een reeds bestaand topic omhoog schoppen ( niet-draadloze netwerkverbinding valt af en toe uit ) in plaats van een nieuwe te starten.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Excuses ik was alweer vergeten dat ik al eerder een topic had geplaatst. Maar die had lang geen reactie opgeleverd.
Over de kabels: het zijn kant en klaar gekochte kabels met stekkers, dus niet zelf geknepen, losliggend en niet langs 220V of tv kabels. Wel liggen ze zelfs vrij strak langs elkaar de eerste 10 meter.
Als 100 meter mogelijk is dan moet 20 meter geen probleem zijn.
Pagina: 1