[mobo] mobo dood? geen enkele reactie op power-on

Pagina: 1
Acties:

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Frustratie alom,

Ik was een weekendje weg en had mijn pc aangelaten, met alleen een distributed computing programma aan (d2ol). Ik kom terug, mijn 'power' lampje brandt nog, ventilators draaien nog, alleen systeem is gefreezed: geen beeld, geen reactie op reset/power button. Vervolgens druk ik op het knopje van de voeding en zet de voeding weer aan. Vervolgens krijg ik totaal geen reactie meer op de power-on button. Zelfs de ventilator van mijn voeding gaat niet meer aan.

Het is niet de voeding, ik heb inmiddels een 2e voeding erin gehad - zelfde probleem. Het moederbord is pas een maandje of drie oud, maar ik denk dus dat hij overleden is. Vraag aan jullie: zijn jullie het met me eens, of kan het ook iets anders zijn? Hoe kan dit gebeuren? ik heb echt heel vaak problemen gehad met kapotte mobo's maar dan gingen iig mijn ventilators nog aan en mijn harddisks draaien. wat is er stuk gegaan en hoe dat er nu helemaal niets meer gebeurt ? Alle dingen die ik normaal doe als mijn mobo het niet meer doet (bios resetten, devices loskoppelen) lijkt helemaal geen nut te hebben, omdat er niet eens voeding op komt te staan. tot voor kort liep alles superstabiel en had ik nooit problemen. ik snap er eigenljik echt helemaal niets van.

specs:
msi neo1
3400 clawhammer
400w zalman
asetek waterkoeling
2x512mb corsair 3200ll
ik draaide dit allles op een HTT van 220 dus 10% overclock

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het is goed mogelijk dat het moederbord dood is. Met een schroevendraaier de twee power-on contactpunten verbinden helpt ook niet? Ergens kortsluiting, onder het bord door een schroefje of een losse draad?

[ Voor 23% gewijzigd door PD2JK op 24-04-2005 17:21 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Buntmans
Prutz0r schreef op zondag 24 april 2005 @ 17:20:
Het is goed mogelijk dat het moederbord dood is. Met een schroevendraaier de twee power-on contactpunten verbinden helpt ook niet? Ergens kortsluiting, onder het bord door een schroefje of een losse draad?
Ik heb een verdacht plekje gevonden op het moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.ru.nl/mvandenbunt/knip.JPG
Zou dit de oorzaak kunnen wezen? Wat is dit voor vlekje en hoe komt het daar?

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Dat ziet eruit als een doorgebrand ic'tje. Stinkt dat plekje niet enorm?

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Hoelang heb je gewacht tussen het in- en uitschakelen van je voeding? Als je dit nl te snel zou hebben gedaan, kan dit hebben gezorgd voor een spanningspiekje --> mobo en misschien ook nog wel andere onderdelen dood.
Gaan je hardeschijven wel aan (koppel als ze niet aangaan ff de IDE kabels los). Je schijven en koelers horen nl wel aan te gaan als je mobo kapot zou zijn...

@ dat plaatje:
Ruikt die plek ook naar verbrande elektronica?

• Buntmans
anton121 schreef op zondag 24 april 2005 @ 18:35:
Hoelang heb je gewacht tussen het in- en uitschakelen van je voeding? Als je dit nl te snel zou hebben gedaan, kan dit hebben gezorgd voor een spanningspiekje --> mobo en misschien ook nog wel andere onderdelen dood.
Gaan je hardeschijven wel aan (koppel als ze niet aangaan ff de IDE kabels los). Je schijven en koelers horen nl wel aan te gaan als je mobo kapot zou zijn...

@ dat plaatje:
Ruikt die plek ook naar verbrande elektronica?
Zoals ik al zei, niets gaat aan. Zelfs de ventilator van de voeding niet. Het lijkt erop alsof het poweron signaal nooit aankomt bij de voeding. Ik heb het vermoeden dat het aan dat plekje ligt. Dat plekje zat er namelijk eerder niet op. Het plekje ruikt echter niet, maar dat kan ook zijn omdat het inmiddels al meer dan 24u geleden is dat de pc ermee ophield, het blijft toch niet ruiken? Kan iemand bevestigen dat dit een doorgebrand ic'tje is? Ik heb geen ervaring met dit soort problemen. Maar het lijkt me niet jofel. Wat zijn oorzaken waardoor zo'n dingetje doorbrand?

• AntonH
Verbrande elektronica blijf je zeker nog heel lang ruiken, geloof mij maar ;). Maar je hardeschijf hoort wel aan te gaan als je mobo kapot zou zijn, zoals ik al zei.
Je had al een andere voeding geprobeerd, dus daar ligt het iig niet aan. Ik zou als ik jou was ff je hardeschijf en voeding er uit halen en ze apart te testen, zonder mobo e.d.
Misschien is je voedingsstekker (stopcontact naar voeding, niet voeding naar mobo ;)) wel gaar, hoewel dit niet heel waarschijnlijk is.

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

anton121 schreef op zondag 24 april 2005 @ 19:13:
Verbrande elektronica blijf je zeker nog heel lang ruiken, geloof mij maar ;). Maar je hardeschijf hoort wel aan te gaan als je mobo kapot zou zijn, zoals ik al zei.
Je had al een andere voeding geprobeerd, dus daar ligt het iig niet aan. Ik zou als ik jou was ff je hardeschijf en voeding er uit halen en ze apart te testen, zonder mobo e.d.
Misschien is je voedingsstekker (stopcontact naar voeding, niet voeding naar mobo ;)) wel gaar, hoewel dit niet heel waarschijnlijk is.
Dat wil niet heel veel zeggen.
Niet dat ik ze niet appart zou testen.
Als dat IC (de verbrande dus) de voeding op wat voor manier dan ook niet aanstuurt krijgt je harddisk geen voeding.
Dat was in de tijd van de AT voedingen dat dat nog kon.

offtopic:
nu moet je grijze en groene draad verbinden om 'm zonder mobo aan de gang te krijgen 8)7

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• AntonH
Ow ja, das waar ook :P. Bij ATX kun stuur je de voeding aan via het mobo --> bij al die LED aansluiting (pinnetjes verbinden met schroevendraaier en je pc start op :Y)).

Dan denk idd dat je een nieuw mobo moet halen, maar ik zou wel ff de andere onderdelen (CPU / MEM / GPU) in een andere pc proberen, want die kunnen het ook best eens hebben begeven.

[ Voor 3% gewijzigd door AntonH op 24-04-2005 19:27 ]

• Buntmans
anton121 schreef op zondag 24 april 2005 @ 19:26:
Ow ja, das waar ook :P. Bij ATX kun stuur je de voeding aan via het mobo --> bij al die LED aansluiting (pinnetjes verbinden met schroevendraaier en je pc start op :Y)).

Dan denk idd dat je een nieuw mobo moet halen, maar ik zou wel ff de andere onderdelen (CPU / MEM / GPU) in een andere pc proberen, want die kunnen het ook best eens hebben begeven.
Mja idd, er is geen verbinding tussen de poweron knop en de voeding loopt via het moederbord. Daarom weet ik zeker dat het moederbord kapot is en niet bv. de processor, geheugen of de harddisk. Lijkt me logisch. Als deze eerste stap, het voorzien van stroom, al niet doorkomt, worden deze onderdelen nog helemaal niet aangesproken.

Ik was eigenlijk op zoek naar iemand die kon bevestigen dat mijn plaatje idd typisch is voor hoe het eruit ziet als zo'n dingetje doorbrandt. Komt die substantie daar uit? Kijk ik snap dat als die substantie ook maar enigsinds geleidt alle informatie op banen die daar doorheen gaan kortsluit. Wat is het voor dingetje? en hoe komt dit? fabricage fout ? toeval ? en wat is die substantie?

Verwijderd

Jeetje buntje, wat kút voor je.. Geluk heb je niet echt!! :D :/
Je hebt er watercooling op zitten, toch? Je moet anders eens kijken of er ergens een klein druppeltje is gaan lekken.. En laatst was je bezig met ocen e.d... Heb je hem ook ge-oceed laten aanstaan?

Trouwens, als je moederbord stuk is, kan hij zelfs zo stuk gaan dat er geen power meer doorkomt door het ding. Dus dat de haadees en fans aan MOETEN gaan lijkt mij onzin. Dit kan inderdaad zo zijn bij mobos met een kapotte BIOS of andere kleine mankementen, maar als ie doorgefikt issie doorgefikt, en men zegt, als de rook eruit is, dan doet ie 't nie meer... :+ Wat je kan proberen om je voeding enz. uit te sluiten is de groene draad van je ATX stekker (dmv een paperclip), met iets zwartachtigs verbinden.. Aan te raden is om dit buiten je mobo te doen, want als je mobo doorgefikt is kan ie wellicht sluiting maken op de rest..

Dat wordt helaas RMAen dus voor je.. Maarja, deze keer dus wel een excuus om je passieve NB cooler d'r op te prikken.. Vertel me maar wanneer je iemand nodig hebt om het plankje vast te houden terwijl jij aan je WC knoeit... ;)

edit:
P.S. je zegt iets over substantie.. voelt het plekje ook nattig aan? wat zit er aan de andere kanrt van die plek op de kast? niet per ongeluk koffie of thee tijdje terug over je kast heen gemieterd? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 20:54 ]

• Buntmans
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 20:52:
Jeetje buntje, wat kút voor je.. Geluk heb je niet echt!! :D :/
Je hebt er watercooling op zitten, toch? Je moet anders eens kijken of er ergens een klein druppeltje is gaan lekken.. En laatst was je bezig met ocen e.d... Heb je hem ook ge-oceed laten aanstaan?
Pixxel, je moet wel goed de hele draad lezen. Daar staan allebei de antwoorden op deze vragen. Lekken is trouwens uitgesloten, deze plek is niet in de buurt van water.
Trouwens, als je moederbord stuk is, kan hij zelfs zo stuk gaan dat er geen power meer doorkomt door het ding. Dus dat de haadees en fans aan MOETEN gaan lijkt mij onzin. Dit kan inderdaad zo zijn bij mobos met een kapotte BIOS of andere kleine mankementen, maar als ie doorgefikt issie doorgefikt, en men zegt, als de rook eruit is, dan doet ie 't nie meer... :+ Wat je kan proberen om je voeding enz. uit te sluiten is de groene draad van je ATX stekker (dmv een paperclip), met iets zwartachtigs verbinden..
Nogmaals, lees de draad: ik heb de voeding al vervangen en dus uitgesloten.
Aan te raden is om dit buiten je mobo te doen, want als je mobo doorgefikt is kan ie wellicht sluiting maken op de rest..

Dat wordt helaas RMAen dus voor je.. Maarja, deze keer dus wel een excuus om je passieve NB cooler d'r op te prikken.. Vertel me maar wanneer je iemand nodig hebt om het plankje vast te houden terwijl jij aan je WC knoeit... ;)
Mja ik ga voorlopig even over op luchtkoeling ;) WC komt wel weer op als ik teveel vrije tijd heb.
edit:
P.S. je zegt iets over substantie.. voelt het plekje ook nattig aan? wat zit er aan de andere kanrt van die plek op de kast? niet per ongeluk koffie of thee tijdje terug over je kast heen gemieterd? :)
Nee voelt niet nattig aan, lijkt mee op opgedroogde lijm oid. en het lijkt erop alsof het toch echt uit dat dingetje komt.

Verwijderd

Buntmans schreef op zondag 24 april 2005 @ 21:04:

[...]

Nogmaals, lees de draad: ik heb de voeding al vervangen en dus uitgesloten.
Dit bedoelde ik niet ivm je voeding(en). Dit om jezelf er van te verzekeren dat alles wel gewoon draait zonder je mobo's (hds enz.).. Je had toch voor jezelf allang uitgesloten dat het niet aan de voedingen lag? In ieder geval weet je dan weer iets meer over hoe je een voeding kunt testen, ook al niet ingeplugt in mobo.. :)

Verder zie ik nergens iets vermeld staan over je watercooling, dus excuse me for asking! ;)
Dan was het enige wat ik dus NIET gelezen had was iets over je HTT... :|

Het ictje, als ik het goed zie, zit achter je poortjes.. Welke poort zit hij achter, is dit de network-controller? Zijn er nog andere devices die je veel gebruikt zou kunnen hebben in het weekeinde terwijl je weg was (waar was je @ bata ?), die zéér actief waren.. Of had je niks netwerkachtigs draaien?

Als het lijmachtig spul is heeft het meer weg van een condensator dan een ic..Ik ben tot nu toe weinig tegengekomen over L17, wat heb je zelf daarover kunnen vinden?

• Buntmans
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 21:28:
[...]

Dit bedoelde ik niet ivm je voeding(en). Dit om jezelf er van te verzekeren dat alles wel gewoon draait zonder je mobo's (hds enz.).. Je had toch voor jezelf allang uitgesloten dat het niet aan de voedingen lag? In ieder geval weet je dan weer iets meer over hoe je een voeding kunt testen, ook al niet ingeplugt in mobo.. :)

Verder zie ik nergens iets vermeld staan over je watercooling, dus excuse me for asking! ;)
Dan was het enige wat ik dus NIET gelezen had was iets over je HTT... :|

Het ictje, als ik het goed zie, zit achter je poortjes.. Welke poort zit hij achter, is dit de network-controller? Zijn er nog andere devices die je veel gebruikt zou kunnen hebben in het weekeinde terwijl je weg was (waar was je @ bata ?), die zéér actief waren.. Of had je niks netwerkachtigs draaien?

Als het lijmachtig spul is heeft het meer weg van een condensator dan een ic..Ik ben tot nu toe weinig tegengekomen over L17, wat heb je zelf daarover kunnen vinden?
Ik had bijna niets draaien, alleen een rekenprogramma dat de cpu 100% belaste, maar niets met netwerk oid. Dit is ook niet relevant, om even terug te komen op mijn vraag:

Ik was eigenlijk op zoek naar iemand die kon bevestigen dat mijn plaatje idd typisch is voor hoe het eruit ziet als zo'n dingetje doorbrandt. Wat ik wil weten of dit idd de oorzaak is, en -wat- het is, is dit wel een doorgebrand ic'tje ? als dat nl zo is weet ik voor 100% zeker dat mobo stuk is.

offtopic: ik was voornamelijk op camping 3 @ bata :) maar voor de rest heb ik nog wel rondgewandeld, maar heb je niet gezien.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 16:20

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou dit is wel iets geks. Dat spoeltje (want dat is het zo te zien) is gek heet geworden. Enkeltje RMA afdeling.

• Buntmans
Ok ik heb inmiddels een vervangend mobo erin gezet. En alles werkt weer, waar het nu precies aan lag, waarschijnlijk aan dat spoeltje of wat het ook was. Er zijn iig geen andere componenten beschadigd, dus dat is wel fijn. Bedankt voor alle inzichten. Ik heb het oude mobo ter RMA gestuurd. Misschien dat ik nog hoor wat de oorzaak van het defect was.
Pagina: 1