Toon posts:

Ik ga linux installeren op mijn laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik hier alleen geen ervaring mee.. de enige linux ervaring die ik heb is Knoppix,
Heb nu Mandrake gedownload (3 iso's),
Kan ik nu gewoon de cd's erin doen en het wijst zichzelf?
En werkt mandrake wel op een laptop (ik heb de compaq armada e500), en gaat mandrake mijn pcmcia linksys kaartje herkennen?

Alvast bedankt

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Dat hangt er vanaf wèlk Linksys pcmcia-kaartje je hebt. Het hangt er vanaf welke chipset erin zit. Voor de rest: probeer 't gewoon? :?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 mompelt iets met zelfonderzoek

[google=linux laptops]

3 klikken verder en ik heb al 3 linkjes met antwoorden op jouw vragen.

Mandriva heeft ook een laptop database.

[ Voor 28% gewijzigd door alt-92 op 24-04-2005 16:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

daar kom je maar op 1 manier achter...... :P

En mandrake heeft vast ook wel ergens een goede handleiding. Over het algemeen is het installeren van bekende distributies tegenwoordig inderdaad niet veel meer dan het cdtje erin doen, een paar vragen beantwoorden en dat is het dan :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou dat klinkt allemaal makkelijk,
Nu maar hopen dat ik niet iets fout doe waarmee ik mijn hele laptop mol :o

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 16:37:
Kun je windows installeren? Zoja dan zal Mandriva ook niet zo moeilijk zijn ;)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 16:37:
Als je Mandrake niets meer doet kun je gewoon je hdd formatteren en er weer Windows oid op zetten hoor.. Tenzij je dualboot wil en je het dusdanig verneukt zodat je Windows ook niet meer opstart. Maar voor dualboot is genoeg info te vinden :)

Verwijderd

en dan kom je erachter dat al je softtoetsen, bluetooth en wifi niet werken, de ati drivers gaar zijn en je touchpad en cardreader het niet doen.

*zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 16:40:
en dan kom je erachter dat al je softtoetsen, bluetooth en wifi niet werken, de ati drivers gaar zijn en je touchpad en cardreader het niet doen.

*zucht*
Echt? is dat zo bij mijn laptop?

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op zondag 24 april 2005 @ 16:39:
[...]

Als je Mandrake niets meer doet kun je gewoon je hdd formatteren en er weer Windows oid op zetten hoor.. Tenzij je dualboot wil en je het dusdanig verneukt zodat je Windows ook niet meer opstart. Maar voor dualboot is genoeg info te vinden :)
Ik wil idd dualboot ja, heb ook zat ruimte ervoor dus

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 16:42:
[...]

Echt? is dat zo bij mijn laptop?
bij de mijne iig wel ;) Het is heel erg afhankelijk welke hardware erin zit en of er drivers voor zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 16:43 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:22
Kaartjes met een Broadcom chipset zijn in ieder geval een ware hell....

* Spixo heeft er ook een :'(

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

een E500 is oud.

440bx based, p3 500 ofzo. Ati Rage Pro/LT videokaart en intelPro 100 netwerk (of een 3com vortex).
Allemaal standaard ondersteund tegenwoordig.

Maar eerlijk gezegd vind ik dat je best wel wat meer moeite had kunnen laten zien door zelf wat te gaan zoeken wat er in je lapdoos zit en of daar uberhaupt wel een beetje nieuwe distro op kan.

[ Voor 39% gewijzigd door alt-92 op 24-04-2005 16:50 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

yepz dat is hem. zo eentje staat hier naast me als server :) heb er ook al een keer linux op gehad, gaat verder prima!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:05

Robtimus

me Robtimus no like you

http://www.linux-on-laptops.com/compaq.html

Staan Debian, SUSE en RedHat 9.0 bij, maar Mandrake zal niet veel lastiger zijn dan SUSE of RH lijkt me.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Leuk dus op dit moment hebben genoeg mensen antwoord gegeven op jou vraag, dus dicht met dit nutteloze topic.

Verwijderd

Topicstarter
Nouja zeg,

Ik heb iig alles geinstalleerd.. alles werkt prima behalve.. de pcmcia wlan kaart :'(
Hij is van linksys.. hoe kan ik mandrake de kaart laten herkennen

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Geef eens het type van je PCMCIA netwerkkaart. :)
(Of zoek zelf even op welke chipset er op die PCMCIA kaart zit en kijk of Madriva/Linux hier ondersteuning voor heeft)

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:48
Mandrakelinux Club

Staan genoeg topics over draadloos inet kaartjes aan de praat krijgen... Heb er zelf ook erg mee zitten klooien

Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Het type is wpc11 ver.4

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De eerste vraag die je gesteld werd in dit topic was al welke kaart dat het was.

Als je zoals het hoort zelf had gekeken (google linux laptop) dan had je ook http://www.linux-laptop.net gevonden.
(1e hit namelijk)
Kijken we daar naar een compaq e500 komen we ook nog deze link tegen.

http://www.intuitivecreat...inksys-Wireless-Howto.php

Gaan we ook nog eens [google=linux wireless] dan komen we ook nog een keer
http://www.hpl.hp.com/personal/Jean_Tourrilhes/Linux/

tegen.

Je bent niet echt fris bezig vind ik...

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 24-04-2005 19:00 ]

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Tonks, een guide op fedoraforum.org:
1) Log in as root.
2) Install gcc. niet nodig, heb je waarschijnlijk nl. al
3) Somehow get the latest ndiswrapper release on your system from http://sourceforge.net/projects/ndiswrapper/ (ndiswrapper-0.8.tar.gz as of this post). The tar should fit on a floppy.
4) Extract ndiswrapper whereever you like.
5) Enter the directory where you extracted ndiswrapper in a terminal window.
6) Type 'make install'
7) Somehow get the latest rtl8180 Windows XP drivers from http://www.realtek.com.tw...s1-3.aspx?Keyword=rtl8180 onto your system. You need the rtl8180.sys and net8180.inf files. Put these two files in any directory you want.
8) In your terminal, type 'ndiswrapper -i /path/to/net8180.inf'
9) Type 'ndiswrapper -l' and make sure net8180 is present.
10) Type 'modprobe ndiswrapper'
11) Type 'iwconfig' and make sure there is a wireless device present, usually it will be recognized at 'wlan0'
12) Type 'ifconfig wlan0 up'
13) Type 'ndiswrapper -m'
14) Type '/usr/bin/internet-druid' to open your Internet Configuration Wizard. Or if you use Gnome, it should be in the System Tools menu.
15) Chose 'Wireless Connection' from the list, then click 'Forward'
16) Select 'ndiswrapper (wlanX)' from the list, then click 'Forward'
17) Fill in the proper settings. Usually the mode will be 'Managed'. Hit the 'Forward' button.
18) Then there is another page of settings, make sure they are correct, and finish the wizard.
19) Upon completion of the wizard, the 'Network Configuration' window should pop up. At least it did for me. If it doesn't, you can type '/usr/bin/system-control-network' to open it, or you can open the 'Network Device Control' via the System Tools menu in gnome. Activate your wireless network card. It'll probably be 'Inactive'. Then if it prompts you to save your settings. Click 'Yes'.
20) Now go back to your terminal window, and type 'ping -c 2 google.com'. If all is well, you should be able to ping google.com with no problems.

[ Voor 16% gewijzigd door RSpliet op 24-04-2005 19:04 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Topicstarter
Beetje flauw dat een paar mensen zo negatief gaan doen.. beetje onzinnig, maarja
Ik heb nu deze site gevonden, http://rtl8181.sourceforge.net/index.php en daar zouden dan die ' drivers' voor mijn wlan kaartje instaan.. alleen aangezien ik pas +/- 1 uur linux gebruik.. snap ik er niks van (heb het wel gelezen maar komt er echt niet uit)
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mij hiermee te helpen, (en ga aub niet zeuren van google en utfs enz)

=edit=
(Ik typte dit voordat ik de reactie hierboven zag, ik zou dat eens ff proberen thanks!)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 19:04 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 19:03:
Beetje flauw dat een paar mensen zo negatief gaan doen.. beetje onzinnig, maarja
Komt wellicht ook omdat je weinig vooronderzoek laat zien?
dingen die je vraagt zijn binnen 5 minuten gevonden met wat eigen initiatief.
(en ga aub niet zeuren van google en utfs enz)
Zelf moeite doen leer je meer van dan wat hier nu gebeurt, alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgen.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Aangezien ik nul eigen inzet zie in de topicstart, gaat deze dicht. tonks mag zich eerst gaan verdiepen in de wereld die linux heet en zelf proberen de antwoorden op te zoeken op zijn vragen.

Zie ook Algemene gedragsregels (Netiquette) #pre-topic van de algemene faq :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.