Oude hdd vervangen door nieuwe.

Pagina: 1
Acties:

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:25

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Momenteel heb ik een 10gb hdd met 2 partities die bijna vol zit. Nu heb ik een nieuwe IBM 60gb gekocht en wil deze vervangen door die oude. Aangezien m'n kast vol zit en ik de nieuwe hdd ala bootdisk wil gebruiken moet ik dus allen data overzetten. Mijn vraag is dus nu hoe kan ik al die data overzetten, met behoudt van de partities, van de oude naar de nieuwe hdd. Ik heb ook een brander en m'n besturings systeem is Windows 2000. Zou iemand dus een klein stappen plan kunnen posten hoe dit moet?

Alvast bedankt

Systeem specs

Verwijderd

Stap 1. Belangrijke gegevens van de 10Gb schijf backupen.
Stap 2. 10Gb Verwijderen
Stap 3. 60Gb Schijf Indelen Formateren en een OS installeren(Vergeet niet de opstart partitie actief te maken)
Stap 4. De 60Gb en de 10Gb op een IDE kabel aansluiten waarbij de 60Gb Master is en de 10Gb Slave is.
Stap 5. Gegevens over kopieren (Als dat goed gaat hoef je de backup verder voor dit stappenplan niet meer te gebruiken)

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
In ieder geval bedankt Crazy_Bernie, maar ik heb mijn vraag niet helemaal goed omschreven. Ik wil graag alle data 100% overnemen naar m'n nieuwe schijf, zodat ik ook geen nieuw besturings systeem hoef te installeren.

Systeem specs

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 18:31

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Pleur je nieuwe hd erin (desnoods aan de controller van je fikker als je echt geen ruimte hebt). Maak met behulpt van ghost een image van je 10 gb schijf (doe maar niet compressen, dan duurt het helemaal uren) op je nieuwe HD... En klaar is Kees...

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Je bedoelt dus een image maken op de nieuwe schijf en vervolgens de oude eruit trekken?

Denk je dat dit ook goed gaat met de Drive letters? Moet je ook nog rekening houden met je bootsector?

Ik heb trouwens geen ruimte meer in m'n kast(kan natuurlijk een nieuwe kast kopen). IDE aansluitingen heb ik genoeg, omdat alleen m'n hdd ide is en de rest SCSI.

Al vast bedankt

Systeem specs

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:07
Met Ghost kun je ook gewoon he hele hdd kopieren hoor! Met evt lilo en al. Heb ik ook gedaan toen ik een 8,4 5400 verving door mn IBM DTLA 30.

Werkt prima.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 18:31

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ja gewoon je hele hd kopieren... Dat werkt echt... Je moet dan dus even je nieuwe hd buiten je kast hangen door ruimtegebrek maar ok :)..

En dan doen zoals ik zeg... Kan er niks mis gaan..
Met driveletters gaat niks mis neem ik aan ;)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Met driveletters gaat niks mis neem ik aan :)
Niet helemaal waar :); als hij een grotere kast neemt, dus zijn oude schijfje erbij hangt, en op de tweede partitie van zijn huidige hdd zijn progs staan (of andere zaken die in de registry aangeroepen worden of bv. via snelkoppelingen aan te spreken zijn) gaat er wel iets mis: dat wordt namelijk drive e: als je niet oplet. De 'oude' hdd mag geen primary partities meet bevatten als ie erbij gehangen wordt. En dat lukt dus niet met fdisk :(. Probeer het anders eens met Ranish partition manager, even zoeken op i.net. Het is altijd lekker om een backup schijfje te hebben, zeker als je weet dat een hdd een relatief hoge crash-kans heeft in de eerste honderd gebruiksuren of zo.

Zoef

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Inmiddels heb ik m'n oude 10gig vervangen door m'n nieuwe hdd. Draait als een zonnetje.
Ik heb eerst de nieuwe schijf erbij gehangen als slave. Vervolgens heb ik de nieuwe schijf in 2 partities opgedeeld en geformateerd(duurt best lang 60 gig). Inmiddels had fdisk m'n oude schijf C en E gemaakt en m'n nieuwe hdd D en F. Dit waarschijnlijk omdat ik ook een primaire partitie op de nieuwe schijf heb gemaakt. Anders zou het waarschijnlijk niet meer werken als ik m'n oude schijf eruit haal. Toen heb ik met Norton Ghost 2001 m'n beide oude partities (inmiddels C en E) gekopieert naar m'n nieuwe partities (D en F). Schijf eruit getrokken, fdisk nog één keer opgestart en m'n nieuwe schijf als "active" aangemerkt. Draait perfect.

Ik heb even Sisoft Sandra 2001 erop losgelaten maar ik kwam maar tot een performance van rond de 11000. Ik heb het idee dat dit beter kan. M'n config is een p2b-ls moederbord(udma33) met een P450 en 512MB geheugen. Als besturings systeem heb ik windows 2000 en ultradma lijkt te werken. Verder heb ik de partities als FAT32 ingedeeld ivm het bestandsdeling over het netwerk.

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage. :):)

Systeem specs

Pagina: 1