Bios kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 09:10
Ik heb een tweede schijf gewisseld en nu krijg ik bij het opstarten de melding disk boot failure insert systemd disk. De tweede schijf is een slave dus daar ligt het niet aan. Ik denk dat mijn bios kapot is - maar hoe zet ik de bios weer goed ? Wie kan mij helpen. Ik draai op windows xp pro.

x

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wat heb je nu precies gedaan? Heb je nu een schijf verwisseld voor een andere? Of een 2e schijf erbij gehangen? En je BIOS resetten kan je met een jumper op het mobo, zie je handleiding daarvoor.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Bios kan je altijd resetten via de CMOS clear jumper op je MOBO, maar het lijkt me eerder dat er iets niet helemaal goed is aangesloten.

Als je de nieuwe HDD loshaalt, krijg je dan nog deze melding?

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Ik snap je verhaal niet helemaal, maar het lijkt me niet logisch dat je BIOS kapot is, ik zou het eerder bij de harde schijven zoeken. Waarschijnlijk wordt je master boot record niet gevonden.

If I can't fix it, it ain't broken.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Gewoon effe je jumpers nakijken en je MBR goedzetten :)

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Misschien is je boot-order verandert en staat je nieuwe hdd nu voorop bij het booten, en dan wil het wel logisch zijn dat ie niks kan vinden om te booten.

[ Voor 3% gewijzigd door Blue2k op 24-04-2005 14:53 ]

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-02 13:43

we_are_borg

You will Comply

Jaspur schreef op zondag 24 april 2005 @ 14:42:
Ik heb een tweede schijf gewisseld en nu krijg ik bij het opstarten de melding disk boot failure insert systemd disk. De tweede schijf is een slave dus daar ligt het niet aan. Ik denk dat mijn bios kapot is - maar hoe zet ik de bios weer goed ? Wie kan mij helpen. Ik draai op windows xp pro.
Disk boot failure is de mededeling dat het systeem geen geldig besturings systeem op de HD kan vinden. Als eerste zoals gezegt je jumpers van de had nakijken de een op Master de andere HD op slave.

In je BIOS controlleren dat de HD waar je besturingssyteem op staat in de boot sequence staat, bijvoorbeeld floppy, CD-Rom, IDE-0 als de eerste HD nu als slave hangt dan dient IDE-0 nu IDE-1 te worden.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jaspur schreef op zondag 24 april 2005 @ 14:42:
Heb juist dezelfde foutmelding gehad gisteren, ik heb het bios van het mobo al geflasht, dat hielp nauwelijks. Test je schijf es in een andere pc. De mijne geeft in drie verschillende pc's problemen (3x dezelfde foutmelding), dus het ligt aan de schijf zelf.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 14:55

r0b

Borromini schreef op maandag 25 april 2005 @ 02:44:
[...]

Heb juist dezelfde foutmelding gehad gisteren, ik heb het bios van het mobo al geflasht, dat hielp nauwelijks. Test je schijf es in een andere pc. De mijne geeft in drie verschillende pc's problemen (3x dezelfde foutmelding), dus het ligt aan de schijf zelf.
Een "Disk boot failure. Insert system disk" melding geeft aan dat er geen geldig besturingssytem is gevonden om vanaf te starten.
(Specifiek: geen bootloader.)

Jaspur: Geef eens de volgorde waarin de BIOS je harde schijven weergeeft, en welke je 'main' harde schijf is (dus waar je Windows installatie op staat).

Verder zou een betere omschrijving van het probleem ook fijn zijn.
Voorzover ik het begrepen heb, heb je een nieuwe harde schijf aan je syteem toegevoegd, waarna je opeens deze melding krijgt.
Correct?
Zo ja, dan staat zeer waarschijnlijk de order van harde schijven nog niet correct.
Dit kan je (zoals eerder vermeld) met de jumpers achterop de harde schijf instellen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De antwoorden zijn gewoon hier terug te vinden:
• Handleiding van je moederbord
OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
PMG FAQ » Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
• [search=disk boot failure insert system disk]
• [google=disk boot failure insert system disk]

Gezien je magere topicstart heb ik niet het idee dat je überhaupt ook maar iets hebt uitgezocht, uitgevonden, uitgeprobeerd danwel uitgesloten met betrekking tot het probleem. En dat is in de strijd met het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] van dit forum. Dit topic gaat dan ook dicht.

Hier op GoT wordt op z'n minst inzet, inzicht, researchvermogen en een zekere mate van basiskennis van de gebruikers verwacht. Werk daar eens aan door o.a. de registratievoorwaarden en de onderliggende gedeelten rustig en aandachtig te doornemen :) Tipje, neem voortaan ook de "Let op" tekst dat niet voor de sier bovenaan in de [New Topic] van elk subforum staat door, voordat je een topic start. Daarin staat namelijk een handige samenvatting van wat je dan allemaal minimaal moet kennen en uitvoeren :Y)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.