Advies nodig: welk geheugen :?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• FelixAkk
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-10-2025
Ok, hier is het plan :)
Ik zit al 3 jaar met een oude budget kraakbak, die toen ik nog noobje was €300,- koste, en nu wel niet veel meer waard zal zijn dan een piekie of wa ;)
Na lang sparen is eindelijk het moment aangebroken om eens wat nieuws naar binnen te sleuren.

Tot dusver heb ik na veel reviews lezen en mezelf verdiepen in de hardware wereld dit al op mijn lijstje staan:

mobo: MSI K8N Neo4 Platinum
cpu: AMD Athlon 64 4200+
(komt binnekort uit, opzich een 4000+ met 90nm SanDiego core en een clock van 2.6gighz)

Ik richt dus op een high-end pc, waar ik de komende jaren eens niet voor achterom hoef te kijken, met een budget van ong. €1700,-

Maar nu zit ik me maar af te vragen watvoor geheugen ik het beste kan nemen, als je naar de Pricewatch gaat heb je een enorme waslijst van PC3200 geheugen.

Mijn streven is naar geheugen dat toch wel wat prestaties kan neerzetten, 2x512mb, van niet veel duurder dan €200,- maar zelfsdie soort zijn der zoveel, van zoveel merken, en ik kan gewoon echt geen keuze maken uit al die merken en soorten.
Wat raden jullie mij aan, in veel review gebruiken ze zelfs hogen dan PC3200 geheugen, zodat er wat hoofdruimte is voor overclocken.
Klinkt goed, want ik ben zelf van plan de boel ook nog ff een schop onder de reet te geven >:) , maar de meesten zeggen ook weer tegen mij: zon top-end AMD cpu zal je toch niet veel verder kunnen opkrikken dus kan je beter niet op rekenen dat je het geheugen ook veel kan overclocken.
Hoe zit dat eigelijk? Ik heb een redelijk beeld van die CPU>FSB>RAM architectuur van Intel. Maar ik snap der niks van hoe het nu eigelijk bij AMD in mekaar zit met die HyperTransport bus of zo.

Wie kan mij uit te leggen hoe dat bij AMD processors in elkaar zit, hoe je dat het beste kan overclocken, of dat eigelijk nog wel zinnig is met zon top-end CPU van AMD. En mijn grootste vraag: welk geheugen kan ik het beste volgens jullie nemen?

btw: hou je niet in, de uitgebreider de beter, ik wil et allemaal weten :P

[ Voor 8% gewijzigd door FelixAkk op 24-04-2005 14:32 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak de compatibility list van je mobo erbij en kijk eerst welk mem je erop kan vrotten.
Als je wil gaan OCen is het verstandig om mem te nemen waarbij je wat extra snelheid hebt om te kunnen OCen, anders zou ik gewoon standaard meuk erin vrotten.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Volgens mij is het zo dat, als je de van die nieuwste processoren de snelste pakt dat je die meestal nog wel zo'n 10% harder kan laten draaien. Pak je van de nieuwste processoren (steppings) een wat langzamer model, dan heb je kans dat je een processor hebt die makkelijk even hard kan draaien als de snelste. Dit komt omdat ze hele wafers van 1 processor maken die in principe allemaal gelijk zijn en die vervolgens op verschillende snelheden worden verkocht. Zo was het in ieder geval een paar jaar geleden nog, ik betwijfel of ze het nu anders doen.

Als je zeker weten de allersnelste wilt hebben dan neem je gewoon de snelste die je kan krijgen en je hoopt dat je dan nog kan overclocken. Als je liever geld wilt uitsparen dan zoek je een langzamer model met een goede stepping die je zo hard kan overclocken dat hij even snel wordt als de snelste processor.

En je kan je natuurlijk gaan afvragen of die 200mhz je echt de waarschijnlijk honderden euro's die je meer betaalt wel waard zijn. Maar dat is aan jou :)

Wat eigenlijk veel belangrijker is in een systeem:
Monitor (die neem je gewoon mee als je over 5 jaar een nieuwe computer koopt)
Kast idem dito
Voeding idem dito als je een goede neemt

Dus bespaar daar in ieder geval niet op :)

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

By een AMD processor met hypertransport is er eigenlijk geen fsb, de pci express poorten + ram etc zijn direct verbonden met de processor. Tenminste zo heb ik het geleerd.
Misschien leuk om dit even door te lezen:
http://computer.howstuffworks.com/computer-memory.htm
PMG FAQ
meesten zeggen ook weer tegen mij: zon top-end AMD cpu zal je toch niet veel verder kunnen opkrikken dus kan je beter niet op rekenen dat je het geheugen ook veel kan overclocken
In mijn ogen -> onzin ! 90NM zijn beesten die w8en om overgeclockt te worden.

En wat betreft je RAM, ik zal zo eens iets leuk zoeken onder de 200 euro.

pricewatch: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2 (OCZ, OCZ4001024ELDCGEVX-K)
Dit misschien wat leuks ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 15:51 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op zondag 24 april 2005 @ 14:34:
Pak de compatibility list van je mobo erbij en kijk eerst welk mem je erop kan vrotten.
Als je wil gaan OCen is het verstandig om mem te nemen waarbij je wat extra snelheid hebt om te kunnen OCen, anders zou ik gewoon standaard meuk erin vrotten.
Enig juiste antwoord. En daar had je met minimale eigen inzet (ofwel hier op GoT, al dan niet in de FAQ, danwel op de site van de fabrikant) zelf op kunnen komen...

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.