Is dit mogelijk met een Linksys WAG54G?

Pagina: 1
Acties:

• JP-tjuh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-04 18:43
Hoi Tweakers,

Ik wil graag via mijn router een netwerkje aanleggen en ik vraag mij af of dit mogelijk is:
  • Het netwerk zal uit 3 pc's bestaan die allen op de router zitten.
  • De derde pc zal als server moeten gaan fungeren. Op deze pc zullen alle gedeelde bestanden komen te staan zoals MP3's, foto's etc.
  • De andere 2 pc's zullen dus via deze router op de 3e pc moeten kunnen komen.
  • Het mooiste zou zijn dat het NIET via het gedeelde mappen gedoe van Windows zou moeten werken maar net (zoals op mijn werk) zal ik in verkenner een extra "x"-drive zien, zoals je ook je HDD zou zien.
Nu heb ik van iemand begrepen dat op de server pc "windows 2000 server" zal moeten komen te staan omdat het met andere windowsversies niet werkt? XP dus ook niet?

Is de configuratie zoals ik m wil met mijn bestaande hardware mogelijk? En zo ja kan iemand mij in grove lijnen vertellen hoe ik dit aan moet pakken?

Alvast bedankt! :)
Jordi

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Natuurlijk is dit gewoon mogelijk.

De pc's gewoon met DHCP aan op die router hangen, dat is simpel :)

Met die extra drive, dan moet je dus mappen delen op je server en in explorer (op de andere pc's) > extra > map network drive ;) Dat wijst voor zich denk ik zo :)

En dat er perse windows 2000 server op moet komen is natuurlijk bullshit, al gebruik je windows 98 als server (dan ben je eigenlijk niet handig maar dat terzijde) met XP als clients, is er nog niks aan de hand :)

En dan nog 1 ding terzijde: zou je voortaan een betere titel willen bedenken ? Dat zou voor een hoop mensen een stuk duidelijker zijn namelijk en dan krijg je vast meer response, en dat wil je natuurlijk ;)

[ Voor 91% gewijzigd door GeforceDDQ op 24-04-2005 14:55 ]

301SQN

• JP-tjuh
Dus als ik het goed begrijp... Zet ik op de server de HDD delend en moet ik op de andere 2 pc's een netwerk verbinding maken? Misschien een domme vraag maar waar moet ik die netwerkdrive naar laten linken? Hoef ik in mijn router hiervoor niets in te stellen? Elke router kan dit in principe?

• GeforceDDQ
JP-tjuh schreef op zondag 24 april 2005 @ 13:33:
Dus als ik het goed begrijp... Zet ik op de server de HDD delend en moet ik op de andere 2 pc's een netwerk verbinding maken? Misschien een domme vraag maar waar moet ik die netwerkdrive naar laten linken? Hoef ik in mijn router hiervoor niets in te stellen? Elke router kan dit in principe?
Ja, als je gewoon met Mijn netwerklocaties naar de gedeelde mappen kunt komen, is dit geen enkel probleem. Hier heeft de router dan ook niks mee te maken.

Als je nu op 'Map netwerkdrive' klikt, moet je het adres van die map opgeven (kun je daar zo naartoe, gewoon die gedeelde map opzoeken) en dan Drive letter invullen (z, y, x oid :P) en klaar ben je :)

[ Voor 4% gewijzigd door GeforceDDQ op 24-04-2005 13:41 ]

301SQN

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 07:35
Dat het mogelijk is heb je hierboven al gezien, maar let op: Zorg ervoor dat je de versie 2 koopt, en NIET DE 1.2!!! (Kijk maar hier in NT, loopt een groot topic over dit beestje :P )

* RadioAir heeft ook een WAG54G V1.2, wat een *piep* ding is dat zeg :P

• JP-tjuh
Nou als het zo simpel is dan moet het goed komen. Ik laat het jullie weten :) Ik moet de server pc nog opbouwen. Dit gaat mijn oude Pentium 3 worden met een grote schijf erin.

Ben je niet tevreden over je Linksys? Ik heb hem gekocht omdat iedereen zei dat Linksys top was :P Wat voor probs heb je? De mijne heb ik alweer een tijdje dus het is al te laat! haha

[ Voor 10% gewijzigd door JP-tjuh op 24-04-2005 13:59 ]

• GeforceDDQ
JP-tjuh schreef op zondag 24 april 2005 @ 13:58:
Nou als het zo simpel is dan moet het goed komen. Ik laat het jullie weten :) Ik moet de server pc nog opbouwen. Dit gaat mijn oude Pentium 3 worden met een grote schijf erin.

Ben je niet tevreden over je Linksys? Ik heb hem gekocht omdat iedereen zei dat Linksys top was :P Wat voor probs heb je?
Linksys is ook een goed merk, alleen die ene revisie blijkbaar niet :P Ik heb zelf een WRT54G en ben hier uitermate tevreden mee :)

301SQN

Verwijderd

gebruik je windows 98 server
Eh? Windows 98 Server? :P

Maar goed, het kan dus idd gewoon, ongeacht de windows versies. Je kunt shares gewoon mappen.

Die linksysjes zijn prima, de WAP54G daarentegen schijnt een buk-apparaat te zijn. Op die WAG54G kun je ook een openwrt firmware zetten. Als je er dan een USB disk op aansluit, kun je je router als fileserver gebruiken.

• RadioAir
WAP54g is juist goed, dat is het AP

WAG54g versie 1.2 is slecht, en de problemen zijn niet op te lossen door een firmware upgrade dus ruilt Linksys alle apparaten om.

De Versie 2 van de WAG54G is WEL goed en is gewoon van Linksys kwaliteit.

Mijn problemen met de Wag54g v1.2:

-disconnects
-vastlopers
-niet-werkende upnp
-alleen een klein beetje stabiel op 11mbit, maar ik wil natuurlijk wel 54mbit werken

en nog een paar dingen die ik vergeten ben, ik moet hem binnenkort omruilen, heb nu een ST510 en een Sitecom WL-018 staan, werkt VELE malen beter dan die WAG54G v1.2.`

@Hierboven:

Er kan inderdaad OpenWRT op, maar dan verlies je de modemfunctie. Hier zou een plugin voor komen, misschien is die er al?

De WAG54G heeft normaliter GEEN USB poort, die zal je dus zelf in het apparaat moeten solderen.

[ Voor 17% gewijzigd door RadioAir op 24-04-2005 14:17 ]

• GeforceDDQ
Ik bedoelde win98 als server :X Maar we weten natuurlijk ook wel dat dat uitgesloten is :+

301SQN

Verwijderd

tha_bulldog schreef op zondag 24 april 2005 @ 14:16:
WAP54g is juist goed, dat is het AP
Ah.. het lijkt erop dat ik de WAP en de WAG verwisselde..

• RadioAir
WAP staat voor Wireless Access Point
WAG staat voor Wireless ADSL Gateway

De WAG54G is eigenlijk een ST510 en een WRT54G bij elkaar :P

• JP-tjuh
Dus even op een rij:

- De server pc kan gewoon op XP draaien?
- De server pc zet in windows zijn HDD sharend
- De andere pc's maken een netwerkdrive aan die linkt naar die sharende HDD (tis mij nog niet helemaal duidelijk hoe.. )

Verwijderd

Ja op al je vragen.
De andere pc's maken een netwerkdrive aan die linkt naar die sharende HDD (tis mij nog niet helemaal duidelijk hoe.. )
Je kunt dit via windows doen, of in een dosbox.

Windows:
- open explorer en geef als adres \\<servernaam> in. rechtsklikken op de gewenste share, 'map network drive'.
- desktop->'my network places', 'Etire network', 'Microsoft Windows Network', <naam van serverpc>, rechtsklikken op naam share op server, 'map network drive'.

Ik geloof dat 'map network drive' in de nederlandse versie is vertaald naar 'netwerkverbinding maken' oid. Heb hier even geen NL versie voorhanden.

Dosbox:
code:
1
net use T: \\<servername>\<sharenaam> /PERSISTENT:YES

T: is dan te vervangen door een schijfletter naar keuze. De parameter /persistent:yes zorgt ervoor dat de share bij inloggen/aanmelden gemount wordt, dwz. dat je de share als drive terug zult zien bij 'my computer'.

Indien je oude windows versies in je netwerk hebt kan het zijn dat je even moet googlen op 'encrypted passwords'.

Hier nog een tutorial op t.net:
reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide

Dit is vrij basaal en levert je een netwerk op waarin iedereen zijn eigen pc 'as is' gebruikt en dat er gezamenlijk gebruik gemaakt kan worden van shares op de 'server'.

Windows 2000 server installeren lijkt mij met een kanon op een mug schieten. Dat kan natuurlijk best leuk zijn, 2k server biedt standaard meer netwerk(beheer)mogelijkheden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 01:02 ]

• JP-tjuh
Ik ben er nog steeds niet uit. Met de oude pc lukte het niet dus ik heb een nieuwe gekocht. Ook hier heb ik geen resultaat mee. Is er iemand die mij via b.v. MSN kan helpen?

Verwijderd

Dat is hier niet de bedoeling. Het forum faciliteert hulp en dan is het idee ook dat de correspondentie op het forum blijft.
Pagina: 1