Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Server rebooten via internet

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd het probleem dat ik soms de server moet rebooten, omdat deze vast loopt. Ik heb hierop al een nieuwe server neergehangen, maar om in de toekomst toch snel de server te kunnen rebooten (van afstand) wil ik iets maken waarmee dat dit kan.

Ik heb zelf al het een en ander gevonden:
  • Embedded pc board met webserver (duur en moeilijk vindbaar)
  • Relais schakenbord van Conrad (heeft andere pc nodig, die er ook is)
  • Netwerk kaart met reset on lan (gaat dit werken bij vastgelopen pc?)
De beste oplossing lijkt mij een schakelbord. Nu is de vraag hoe ik met dit bord een server kan rebooten. Hieronder de stappen die ik denk dat moeten gebeuren en de stappen die ik zelf kan oplossen:

server1: server die moet worden gereboot
server2: server die schakelbord aan moet sturen
  1. Aanroepen webpagina op de server2 en reboot aanvragen
  2. PHP script voert commando uit (bijvoorbeeld "board.exe 0 1 1 1" en dan weer "board.exe 1 1 1 1")
Graag hoor is of het mogelijk is om met een commando zoals "board.exe 0 1 1 1" het relais te besturen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 13:25 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je hebt het over het neerhangen van servers? Ik neem aan dat je dan dus in datacentra bedoeld? dan kun je namelijk beter even bij je coloboer kijken naar een APC oplossing. Dat werkt dan veruit het snelste en het beste. Als het om meerdere servers gaat en je doet het niet in een officieel dc ofzo dan kun je misschien kijken of je 2e hands aan een simpele APC kunt komen. Of misschien een uitgebreide USP met dat soort opties erop...

Verwijderd

misschien heb je hier wat aan?

http://mini.okaphone.nl:91/ACP?index.acp?X

ik heb het een keer gezien in een testopstelling met een aantal ccfl's. je kon dus via internet lampen aan en uit schkelen... de lampen hebben dan dus eigenlijk een ip adres. miscchien kun jij deze schakeling dus als resetknop gaan gebruiken.

http://www.okaphone.nl/webcam/

hier kun je via internet de lichten in de showroom schakelen.. het werkt echt!! :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 13:22 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:51

Rmg

wat je dan zoekt is een apc masterswitch die zijn alleen duur :/

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, een simpel optocouplertje aan de parallele poort zou hiervoor genoeg moeten zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
2  -[R ]-+   +------ -> resetpin1                                               
         |   |                                                                  
         v  |<                                                                  
         _   |                                                                  
         |   |                                                                  
25-------+   +------ -> resetpin2

2 en 25 zijn de pinnen aan de parallele poort van de PC die het resetten moet doen. De resetpinX-aansluitingen zijn de aansluitingen van de resetknop van de te resetten PC. R is een weerstand van 470 ohm.

Als elke optocoupler moet je elke el-cheapo optocoupler wel kunnen gebruiken, bijvoorbeeld de CNY17. Ben je voor nog geen euro klaar :) Software om je paralelle poortpinnetjes aan te sturen kan je trouwens in de parallele poort howto hier in cm&e wel vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 24-04-2005 13:31 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Raz- schreef op zondag 24 april 2005 @ 13:22:
wat je dan zoekt is een apc masterswitch die zijn alleen duur :/
2e hands wel voor rond de 250 euro te krijgen als je goed zoekt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 13:21:
misschien heb je hier wat aan?

http://mini.okaphone.nl:91/ACP?index.acp?X

ik heb het een keer gezien in een testopstelling met een aantal ccfl's. je kon dus via internet lampen aan en uit schkelen... de lampen hebben dan dus eigenlijk een ip adres. miscchien kun jij deze schakeling dus als resetknop gaan gebruiken.

http://www.okaphone.nl/webcam/

hier kun je via internet de lichten in de showroom schakelen.. het werkt echt!! :)
Dat heb ik gezien ja, werkt heel erg mooi. Volgens mij is de prijs daar van in de koers van honderen euro's. Ik zoek dus iets van max 150 euro.

De server hangt gewoon bij mij thuis, maar ook als ik niet thuis ben, wil ik (via imode) server kunnen rebooten.

Een stekkerdoos met webserver zou ook een goede oplossing zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 13:30 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Routerhacking
In de topicstart van dat topic staat dat er GPIO poorten vrij zijn (General Purpose Input/Output). Daarmee zou je de optocouplerschakeling die Sprite_tm hierboven noemt kunnen aansturen en zo via je router je server kunnen resetten.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:11

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Kan je niet gewoon een oude gsm nemen met een prepaid kaartje erin, een beltoon instellen met 1 piep ofzo, en dan de speaker lossolderen, daar een optocoupler aan, en die dan verbinden met de resetknop.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Verwijderd

Topicstarter
Ethnocentrix schreef op zondag 24 april 2005 @ 13:37:
Kan je niet gewoon een oude gsm nemen met een prepaid kaartje erin, een beltoon instellen met 1 piep ofzo, en dan de speaker lossolderen, daar een optocoupler aan, en die dan verbinden met de resetknop.
Als dan iemand toevallig dat nummer belt, reboot de server. Dat is ook niet echt een oplossing, is niet echt veilig.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36

Valkyre

Kitesurf FTW!

misschien denk ik nu verkeerde, maar is het niet veel handiger, om de oorzaak van het vastlopen op te sporen en dit tegen te gaan? :?

iRacing Profiel

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Sprite_tm schreef op zondag 24 april 2005 @ 13:28:
Mmm, een simpel optocouplertje aan de parallele poort zou hiervoor genoeg moeten zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
2  -[R ]-+   +------ -> resetpin1                                               
         |   |                                                                  
         v  |<                                                                  
         _   |                                                                  
         |   |                                                                  
25-------+   +------ -> resetpin2

2 en 25 zijn de pinnen aan de parallele poort van de PC die het resetten moet doen. De resetpinX-aansluitingen zijn de aansluitingen van de resetknop van de te resetten PC. R is een weerstand van 470 ohm.

Als elke optocoupler moet je elke el-cheapo optocoupler wel kunnen gebruiken, bijvoorbeeld de CNY17. Ben je voor nog geen euro klaar :) Software om je paralelle poortpinnetjes aan te sturen kan je trouwens in de parallele poort howto hier in cm&e wel vinden.
Ik weet niet of dat handig is, tijdens de post en het booten veranderen de lijnen een paar keer van niveau.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Gohan-san schreef op zondag 24 april 2005 @ 13:48:
misschien denk ik nu verkeerde, maar is het niet veel handiger, om de oorzaak van het vastlopen op te sporen en dit tegen te gaan? :?
Dat heb ik al gedaan, dit kwam door het dichtslaan van de firewall (shorewall icm fedora core). Maar dat probleem is al opgelost, toch wil ik voor de veiligheid een manier hebben om de server te rebooten van afstand.

En nog even voor de informatie, ik kan zelf geen programma's schrijven (behalve php scripts voor rebooten). Dus ben echt op zoek naar een klant en klaar oplossing (met eigen webserver ed) of gewoon dus zo'n relais kaart met dos programma wat je commandline aan kan roepen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 13:55 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Je server loopt vast en dat wil je vanaf internet via die server je server resetten??? Maar die server is toch vastgelopen???

Verder heb je een soort 'wachtdog' kaartjes... Die stuur je elke seconde ofzo een signaaltje... als je systeem dan vastloopt krijgt die kaartje geen signaal meer en reboot hij het systeem....
Moet je natuurlijk wel zorgen dat hij geen signaaltje verwacht wanneer het systeem aan het booten is, want dan blijft hij resetten...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op zondag 24 april 2005 @ 13:56:
Je server loopt vast en dat wil je vanaf internet via die server je server resetten??? Maar die server is toch vastgelopen???
Klopt helemaal, ook de reden dat ik de server wil rebooten, hij is vast gelopen. Ik wil hem daarom ook rebooten met een externe oplossing (dus niet via de server zelf, want daar kom ik niet in :P)
MeMoRy schreef op zondag 24 april 2005 @ 13:56:
Verder heb je een soort 'wachtdog' kaartjes... Die stuur je elke seconde ofzo een signaaltje... als je systeem dan vastloopt krijgt die kaartje geen signaal meer en reboot hij het systeem....
Moet je natuurlijk wel zorgen dat hij geen signaaltje verwacht wanneer het systeem aan het booten is, want dan blijft hij resetten...
Dat heb ik ook gezien, zou de mooiste oplossing zijn. Maar ik ga het gewoon met een geplande taak doen die elke 5 minuten de server checked en indien iets niet werkt de server rebooten.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:49
wat denk je hiervan:

schakelbordje met een soort watchdogtimer. Dat bordje moet iedere minuut een puls krijgen van de server (die weleens vastloopt).
Ontvangt het schakelbordje na 2 minuten ofzo nog geen signaal dan is de server vastgelopen dus een reboot.

lol niet die hele topic gelezen, maar zie dat deze oplossing al voorbij is gekomen :X

[ Voor 15% gewijzigd door savale op 24-04-2005 17:14 ]

• herminator
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Als ik een keer reboot na vastlopen kom ik weleens in de bios omdat je dan weer de goede snelheid moet selecteren van de processor. Dan gaat ie dus niet verder...

I'll be back

Verwijderd

Ik weet niet over watvoor servers we het hebben, maar bij merken als bijvoorbeeld Compaq (tegenwoordig HP) heb je kans dat je dit vanuit je BIOS kan doen. Ik heb zelf een Compaq Proliant 3000 (p3 500). Van hem kan ik op een afstand de BIOS beheren, en ook commando's als RESET geven aan de server.
Anders zou ik idd gaan voor een APC (nieuw, 2e hands of van de colo-boer), of een oude "terminal server" kopen, daar een opto-coupler aan hangen (en dus weer aan je resetknop).
Terminal Server is een apparaat met netwerkaansluiting en een (1) of meerdere seriele poorten die je kan aanspreken met bijvoorbeeld telnet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 18:32:
Ik weet niet over watvoor servers we het hebben, maar bij merken als bijvoorbeeld Compaq (tegenwoordig HP) heb je kans dat je dit vanuit je BIOS kan doen. Ik heb zelf een Compaq Proliant 3000 (p3 500). Van hem kan ik op een afstand de BIOS beheren, en ook commando's als RESET geven aan de server.
Anders zou ik idd gaan voor een APC (nieuw, 2e hands of van de colo-boer), of een oude "terminal server" kopen, daar een opto-coupler aan hangen (en dus weer aan je resetknop).
Terminal Server is een apparaat met netwerkaansluiting en een (1) of meerdere seriele poorten die je kan aanspreken met bijvoorbeeld telnet.
Via bios gaat helaas niet, is geen echte server. Denk ook dat APC de beste oplossing is. Het gaat dus om 1 server die ik zou moeten kunnen rebooten van afstand. Bestaan er UPS dingen met deze functie erin?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Wat je misschien kan doen is een paralleport elke aantal seconden een signaaltje naar een schakelingetje laten sturen, als ie vast loopt krijg ie geen signalen meer en moet het schakelingetje de server resetten met bv de resetknop.

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
waarom zo moeilijk :S

http://www.radmin.com/radmin/utility/

is een gratis programma, en icm je windows username en pass kan je je server remote rebooten...en daar heb je alleen dat programmatje voor nodig dat je op je eigen pc installeert :)

en het werkt, ook 1x gebruikt
Remote shutdown:
This shuts down any remote machine with NT or Win2k operating system. You can use your default access rights or specify login and password to shutdown.

[ Voor 27% gewijzigd door DutchTSE op 24-04-2005 19:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
DutchTSE schreef op zondag 24 april 2005 @ 19:33:

is een gratis programma, en icm je windows username en pass kan je je server remote rebooten...en daar heb je alleen dat programmatje voor nodig dat je op je eigen pc installeert :)

[...]
Ik ken radmin en ik gebruik het ook zel. Ten eerste is het een linux server en ten tweede doet radmin niet zoveel als de server vast gelopen is.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 19:56

M-ThijZ

Riding on Rails

Megamind schreef op zondag 24 april 2005 @ 19:28:
Wat je misschien kan doen is een paralleport elke aantal seconden een signaaltje naar een schakelingetje laten sturen, als ie vast loopt krijg ie geen signalen meer en moet het schakelingetje de server resetten met bv de resetknop.
Inderdaad, een soort van watchdog timer

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 19:35:
[...]

Ik ken radmin en ik gebruik het ook zel. Ten eerste is het een linux server en ten tweede doet radmin niet zoveel als de server vast gelopen is.
ja ok, linux is idd een probleem...ik gebruikte ut toen radmin vast liep, maar kon um toch nog rebooten ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:41
DutchTSE schreef op zondag 24 april 2005 @ 19:33:

[...]
als je server crashed om wat voor reden dan ook dan werkt dat natuurlijk niet meer ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• ICW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-10 19:42

ICW

waarom relaisschakelbord op pc. heb ze ook met gsm modulle 4 relais te schakellen via sms met onder andere tijd als variabelle instelbaar.

het is ten eerste kleiner, zuiniger en een stuk eenvoudiger

The one, the only, the original ICW

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 14:01:
Dat heb ik ook gezien, zou de moeiste oplossing zijn. Maar ik ga het gewoon met een geplande taak doen die elke 5 minuten de server checked en indien iets niet werkt de server rebooten.
Het mooiste is: ik heb er een half jaar geleden 10 van dat soort kaartjes weggegeven... :P

[ Voor 4% gewijzigd door MeMoRy op 24-04-2005 19:50 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Om de server ook tijdens korte stroomstoringen te laten functioneren wil ik ook een UPS kopen. Ik heb al een UPS op het oog: namelijk de APC Smart-UPS SC 620VA 230V. Deze heeft een seriële poort, maar nu zou het natuurlijk mooi zijn als ik via het programma gewoon even de stroom van de uitgang kan halen....

Verwijderd

Topicstarter
ICW schreef op zondag 24 april 2005 @ 19:44:
waarom relaisschakelbord op pc. heb ze ook met gsm modulle 4 relais te schakellen via sms met onder andere tijd als variabelle instelbaar.

het is ten eerste kleiner, zuiniger en een stuk eenvoudiger
Dat klinkt ook wel interessant, daar zal ik eens wat meer info over gaan zoeken.

hmm, ik zie dat ik niet eens door had dat ik al een reactie had...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 19:59 ]

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-11 17:33

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Wat de handigste oplossing is, is softwarematig een schakelaar te laten schakelen.
Deze zet je tussen je reset pins.
Dit programma op de een of andere manier via VB script met asp aansturen zodat je dit zelfs remote via een webpagina kunt.
Wat signaal input erbij en je kunt ook zien of de pc aan of uit staat
Leuk project lijkt me, alleen moeilijk te realiseren als je weinig verstand van hebt. Als dat zo is kun je beter voor een apc gaan zoals gezegd.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

AcouSE schreef op zondag 24 april 2005 @ 13:37:
Routerhacking
In de topicstart van dat topic staat dat er GPIO poorten vrij zijn (General Purpose Input/Output). Daarmee zou je de optocouplerschakeling die Sprite_tm hierboven noemt kunnen aansturen en zo via je router je server kunnen resetten.
met deze "aansturing" en de routerhacking software kan je:
- website maken om PC te resetten (Output)
- watchdog dingetje software of hardware of iets met beide (Input)
- router kan PHP webserver/site draaien
- draait op je netwerk
- kan meerdere servers aan ?

grootste voordeel KOST ongeveer 25,- ofzo .. je kan ruim 100 euro binnen budget blijven

o ja je kan het ook dan nog gebruiken als printer / of HD servertje :P _/-\o_ _/-\o_ v als je de topic leest

Tja vanalles

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

je kan toch gewoon via een transistor een relais schakelen via server 2 en die relais is de reset-knop

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

noksiejus schreef op zondag 24 april 2005 @ 21:13:
je kan toch gewoon via een transistor een relais schakelen via server 2 en die relais is de reset-knop
Ik heb niet zo heel veel verstand van electro, maar je hebt van die dingen die je een lading kan geven en deze verliezen ze langzaam. Nu kan je deze ween op een "!AND" poot zetten met een 0 volt. dus als er geen stroom op staat zijn ze beide gelijk dus geeft dat ding een voltage door (5 of 12 volt) en dus schakelt jou reset knop. Kortom je hebt een software progje nodig om via de printerpoort elke x minuten een pulsje af te geven op dat ding. En als je php kan, kan je dit ook, er zijn zat eenvoudige handleidingen om software het een en ander te laten doen via de printerpoort. Kost je hooguit een paar euro's.

Maar ik zou dat routerhacking eerst eens proberen..

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie tot nu toe twee oplossingen uit het topic komen. Namelijk het moddem van een sweex router (denk niet dat me dat gaat lukken) of gewoon gebruik van een schakelbord. Liefste heb ik natuurlijk de eerste oplossingen, misschien is er wel iemand die dat kant en klaar kan maken :P

Verwijderd

Osiris is ook al een tijdje aan het prutsen met de sweex router om er zijn server mee te kunnen rebooten. Op zich is het niet zo moeilijk, zo lang je het stap voor stap doet.
1) MAX23[23] schakeling maken
2) Nieuwe firmware uploaden
3) Linux werkend / draaiend krijgen
4) Software schrijven om GPIO pins aan te sturen via httpd server ofzo
5) Schakelingetje maken aan de GPIO pins
Afaik loopt Osi vast bij punt 3 :+ Wellicht dat je er samen wel uit komt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 18:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 18:15:
Osiris is ook al een tijdje aan het prutsen met de sweex router om er zijn server mee te kunnen rebooten. Op zich is het niet zo moeilijk, zo lang je het stap voor stap doet.
1) MAX23[23] schakeling maken.
2) Nieuwe firmware uploaden
3) Linux werkend / draaiend krijgen
4) Software schrijven om GPIO pins aan te sturen via httpd server ofzo.
Ik denk dat vooral laatste probleem gaat worden, omdat ik niet zo bekend ben met schrijven van software...

Verwijderd

Is erg simpel zodra je de boel draaiende hebt. Mocht je er wat problemen mee hebben, kun je op irc komen (irc://irc.tweakers.net/tweakers.net) of me toevoegen op MSN: msn apeding emielmols.info.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 13:28:
[...]

Dat heb ik gezien ja, werkt heel erg mooi. Volgens mij is de prijs daar van in de koers van honderen euro's. Ik zoek dus iets van max 150 euro.
Mag het iets meer zijn? ;-)

199,- Euro

http://www.okaphone.com/artikelen.asp?merk=693&id=38
Pagina: 1