Toon posts:

harddisk wel herkend door bios maar niet meer te benaderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

De titel is misschien een beetje vaag, laat ik eerst even het een en ander toelichten

Onlangs had ik een harde schijf overgezet van de ene naar de andere pc om wat data te kopieren, toen ik deze terug gezethad wou deze niet meer werken. Tijdens het opstarten van win2k kreeg ik de volgende melding : inaccesible boot device. (Er zaten nog wat foutcodes bij, maar deze heb ik helaas niet meer bij de hand)

Op deze schijf staat data die voor mij erg belangrijk is, deze moet ik aan een klant van mij presenteren eind van de week. Je zou zeggen backup? Ok dat is dus de afgelopen weken niet gedaan (stom!)

Inmiddels heb ik oa de volgende zaken geprobeerd:
Een ander os installeren op een andere harddisk en later de oude schijf met de data erbij. Resultaat is dat win XP pro sp 2 tijdens het opstarten een zwart beeld geeft zonder foutmeldingen. Wannneer ik de HD ontkoppel is het geen probleem

Ik heb seatools gedraaid, hier herkende hij een aantal bad sectors, en liep later tijdens de controle vast.

Ik heb een IDE-->USB apparaat gekocht (zo'n 3.5 inch case) Hierin herkent hij de hardeschijf niet. Tenminste hij geeft aan dat er hardware gevonden is, in apparaatbeheer staat deze als "fout" gemarkeerd met de medling "kan harde schijf niet starten"(of iets relevants).

Computer opgestart in dos en chkdsk geprobeerd te draaien deze herkent de harddisk echter niet.

Harddisk is een seagate barricude van 120GB.

Voor mij persoonlijk is een professioneel hardware recovery bedrijf ook een optie mochten er geen oplossingen zijn. Echter als het sneller en/of goedkoper kan ben ik altijd blij.

Omdat de harddisk wel in de bios en door seatools herkend wordt zat ik te denken aan een tool die vanaf b.v. cd wordt opgestart (of flop :)) waar ik de data van de ene naar de andere schijf kan kopieren. Ik heb echter nog niets kunnen vinden waarmee dat zou kunnen..

Ik hoop dat een van jullie (of meerdere ) mij verder kan helpen.

Groetjes

Matthijs

ps.) Meer informatie indien nodig kan natuurlijk altijd gegeven worden

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik gebruik voor dit soort errors altijd "Getdataback" van Runtime.org.
Deze tool benaderd de schijf vanuit de BIOS, deze hoeft door windows dus niet gezien te worden.

Eén nadeeltje is wel dat het scannen erg lang duurt!

http://www.runtime.org/

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 11:43
fdisk /mbr ?

low lvl formatje doen?

you had me at EHLO

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TheNymf schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:58:
fdisk /mbr ?

low lvl formatje doen?
Lowlevelformat is natuurlijk niet handig als er nog data opstaat. En met een echte LLF krijg je moderne IDE disks gelijk om zeep.

Je zou evt knoppix kunnen proberen, deze boot vanaf cd en dan zou je kunnen kijken of je op die manier bij je data kan komen. (echter, Seagate met bad sectors zijn niet leuk, denk dat je je data kwijt bent, vaak zijn Seagates ineens dood ipv langzaam te sterven).

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 11:43
mm goed idee..

mijn maxtor overleefde de boel wel hoor :/ alleen garantie vernaggeld..

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmiddag ,

@Terw_Dan : ik had gisternavond (nacht en desze ochtend... :S) al knoppix geprobeerd, kon mijn harde schijf benaderen! De meeste files kon ik backuppen echter.......

Ik kon mijn harde schijven niet beschrijven (allen FAT) had wel de readonlu properties op de volumes uitgezet n alle rechten erhoogd, maar dit mocht niet werken. Via een netwerk verbinding (en soms een usb stick, maar dsat kreeg ik maarkreeg ik 1 keer voor elkaar:S) heb ik de meeste files over kunnen zetten, alleen bij grotere bestanden (email / iso's etc) kreeg ik elke keer een foutmelding dat er niet gelezen kon worden. De ene keer was dit na een X aantal procent, probeerde ik het later kon hij hem helemaal niet lezen en later weer tot een ander percentage.

Misschien dat iemand mij hierbij kan helpen. In iedergeval ben ik blij dat knoppix bestaat!

@all : Bedankt voor alle info!

GRTZ

Matthijs

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02
Probeer HDD Regenerator eens , heb ik goede ervaringen mee mbt het repareren van bad sectors en het hestellen van harddisks.
http://www.dposoft.net

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

Pagina: 1