Dual Channel geheugen in non DC MB

Pagina: 1
Acties:

• OVERLORD_1982
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 20:01
Ik heb onlangs voor mijn ASUS A7V600-X wat geheugen uitbreiding gekocht. Ik heb hiervoor een 1GB Dual-Channel Kit, 2x512Mb, PC3200 van Dane-Elec genomen, louter omdat deze net ff iets goedkoper is dan twee losse modules van 512MB.
Mijn moederbord ondersteunt geen Dual Channel, maar in de omschrijving van het produkt, haal ik nergens uit dat deze dat moet ondersteunen, volgens mij heb je op deze manier alleen niet het voordeel van Dual Channel.

Maar mijn systeem is met de Dual Channel modules gewoon niet stabiel, deze crasht om de haverklap.
Ik heb Memtest86 gedraaid, maar de modules zijn perfect.

Nu mijn vraag, heb ik het hier gewoon bij het verkeerde eind en kan Dual Channel geheugen gewoonweg niet in een non Dual Channel moederbord :?

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Dat kan best ja.. Krijg je foutmeldingen?

Staat je geheugen bij je mobo vermeld als getest & ondersteunt?

iRacing Profiel

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-08 19:59
Zou gewoon moeten werken. BIOS resetje gedaan?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

om even 1 ding duidelijk te krijgen. Dual Channen geheugen bestaat niet.
Het zijn gewoon standaard dimmetjes. Dat je systeem crasht is vast aan een incompatibiliteit oid te verwijten.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dual Channel is een feature van de geheugencontroller, niet van het geheugen zelf. DC kits zijn gewoon 2 dezelfde modules in 1 doosje, verder is er weinig speciaals aan. Als je systeem nu constant crashed moet je eens kijken naar de memory compatability list van je moederbord, kijk eens of je geheugen daar op staat :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

OVERLORD_1982 schreef op zondag 24 april 2005 @ 12:14:
Maar mijn systeem is met de Dual Channel modules gewoon niet stabiel, deze crasht om de haverklap.
Ik heb Memtest86 gedraaid, maar de modules zijn perfect.
Memtest86 moet je minstens 1 nachtje laten draaien, passes tellen niet, het is een uithoudingstest.

Dual Channel ram is gewoon 2 gewone latjes in 1 doosje steken.

• OVERLORD_1982
Het is meer dat m'n games gewoon na een paar minuten muurvast lopen.

De gewone 512MB PC3200 worden ondersteunt, zie niet expliciet deze kit staan, maar uit de omschrijving van het produkt lijkt het alsof het gewoon twee modules van 512 zijn die geschikt zijn voor Dual Chanel.

• OVERLORD_1982
rapture schreef op zondag 24 april 2005 @ 12:19:
[...]

Memtest86 moet je minstens 1 nachtje laten draaien, passes tellen niet, het is een uithoudingstest.

Dual Channel ram is gewoon 2 gewone latjes in 1 doosje steken.
Heeft 16 uur gedraaid, lijkt me goed genoeg

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

OVERLORD_1982 schreef op zondag 24 april 2005 @ 12:20:
Het is meer dat m'n games gewoon na een paar minuten muurvast lopen.
Dit lijkt hard op een voedingstekort, check de spanningen van je voeding, vooral tijdens het gamen. En welke voeding heb je?

Vanaf het moment dat je games draait, begint de grafische kaart stroom te trekken.

[ Voor 20% gewijzigd door rapture op 24-04-2005 12:22 ]

• OVERLORD_1982
To: Terw_Dan en Terw_Dan
Dat bevestigd mijn gedachte...dank!

To: zetje01
Wat zou dat uitmaken????

To: Raptor
Vreten twee modules van 512 dan zoveel meer dan twee modules van 256???

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
in de handleiding van je mobo lees ik dat hij in sommige gevallen maar 1 400mhz DDR module onderstuened. normaal kan hij er 2 aan op 400 maar dus niet met alle modules.
http://www.asus.com/pub/A...v600-x/e1873_a7v600-x.pdf (pagina 1-13)

een bios update KAN soms helpen. soms verbeteren die geheugen compatabilitijd.

even voor de zekerheid, als je er 1 module uit haalt crashed hij niet meer om de havaklap?

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• OVERLORD_1982
Countess schreef op zondag 24 april 2005 @ 12:25:
in de handleiding van je mobo lees ik dat hij in sommige gevallen maar 1 400mhz DDR module onderstuened. normaal kan hij er 2 aan op 400 maar dus niet met alle modules.
http://www.asus.com/pub/A...v600-x/e1873_a7v600-x.pdf (pagina 1-13)

een bios update KAN soms helpen. soms verbeteren die geheugen compatabilitijd.

even voor de zekerheid, als je er 1 module uit haalt crashed hij niet meer om de havaklap?
BIOS update had ik al uitgevoerd, was ik vergeten te melden.

Ik zal kijken wat er gebeurt met 1 module, enkel zal dit me niet helpen, want op die manier heb ik nog steeds geen extra geheugen :'(

• Countess
het help je wel verder, want dan kunnen we weer wat uitsluiten, daar gaat het fff om.
als het met 1 modules wel werkt zou je kunnen kijken of je het geheugen kan ruilen voor een van de modules die in handleiding staat en dus getest zijn om te werken op 2x400.

[ Voor 21% gewijzigd door Countess op 24-04-2005 12:35 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• zetje01
OVERLORD_1982 schreef op zondag 24 april 2005 @ 12:24:
To: Terw_Dan en Terw_Dan
Dat bevestigd mijn gedachte...dank!

To: zetje01
Wat zou dat uitmaken????

Nou, misschien draaide je oude geheugen op andere timings dan het nieuwe aan kan...

• Countess
dat zou memtest eruit hebben gepikt als daar het probleem lag.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

OVERLORD_1982 schreef op zondag 24 april 2005 @ 12:24:
Als je aan de rand van de afgrond staat, dan is 1 extra stap meer dan genoeg.

Ram opzich werkt bij jou goed, maar vanaf het moment dat je grafische kaart in actie schiet, dan is mogelijk je voeding overbelast.

• zetje01
countess zei: "dat zou memtest eruit hebben gepikt als daar het probleem lag."
Yeah, ik wist toen ook nog niet dat:
-memtest 16 uur had foutloos had gelopen
-BIOS was geupdate
-het probleem zich voordoet bij spellen

[ Voor 27% gewijzigd door zetje01 op 24-04-2005 12:38 ]

• OVERLORD_1982
Heb ff het PDFje doorgenomen en daar word ik niet vrolijk van. Mijn mobo support sowieso maar 2 bankjes PC3200, maar dan heb je daar ook nog eens het juiste geheugen voor nodig (er worden echt merken genoemd die ik hier in Nederland nog niet ben tegen gekomen :) ), dus de kans dat het aan de twee modules ligt is nog vrij groot ook.

Ik vind het überhaupt bizar dat ze er maar een gedeeltelijke support voor PC3200 opbouwen, maarja.
Denk dat ik de modules maar omruil voor twee reepies van 512MB, maar dan maar PC2700 :'(

• Countess
bijna alle mobo's te koop onderstuenen maar 2 modules van 400.
maar dat er soms maar 1 word ondersteuned had ik nog nooit gezien eigenlijk.

het kan trouwens goed zijn dat er best modules zijn die wel op je mobo werken op 2x400 die nog te koop zijn hier. maar je zal er misschien een aantal uit moeten proberen.
merk zegt trouwens niet alles, mircon bv staat er 3 keer in, 2 keer werkt het niet 1 keer wel.

[ Voor 22% gewijzigd door Countess op 24-04-2005 13:02 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) als memtest zo lang goed draait, is het geheugen zelf hoogstwaarschijnlijk niet de boosdoener

2) ipv te redeneren dat het niet aan je voeding zou kunnen liggen, post toch die voedingsspecs. Redeneringen kloppen alleen als je aannames en de logica die je erop loslaat kloppen. Eén foutje en je redenering is zinloos. Harde gegevens kun je echter altijd wat mee :o

Oslik blyat! Oslik!

• Countess
1) als memtest zo lang goed draait, is het geheugen zelf hoogstwaarschijnlijk niet de boosdoener
zoals ze zelf al zegt : harde gegevens
daarom hebben we gevraagt te testen met 1 module.

en het kan zeker nog wel het geheugen zijn. memtest is anders als dagelijks gebruik.
de combinaties geheugen op de rand (met 2keer 400, wat het maar net/soms ondersteuned) en de extra belasting van gamen (FSB + AGP ect) leverd een hoop stress op voor de northbridge.

en ik ben het met overlord en co eens dat het onwaarschijnlijk is dat het de voeding is.
als de voeding al op de rand zat zou hij al vaker afentoe hebben gecrashed als er zich is een piek in het verbruik voor deed. de hooguit 1a 2 extra watt die de modules meer trekken zullen daar niet zo'n grote verandering in brengen dat hij van stabiel naar continu crashen gaat vanwegen de voeding.
verder is het, als je geen andere/sterkere voeding hebt, moeilijk uit te sluiten of het idd die voeding is. vandaar dus wat we ons even consentreren op andere, makelijker te testen dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Countess op 24-04-2005 16:48 ]

Verwijderd

Ik zou toch echt een voeding proberen te vinden of ander ram reepjes die je mag lenen, anders wordt het nooit zeker + heb nog geen voeding specs gezien, en wat je allemaal aangesloten hebt op je pc, opticals/hdd's wat voor grafische kaart etc. Om jou te helpen hebben wij ook een klein zetjes nodig :7.
Pagina: 1