Toon posts:

Chromatische abberatie en blooming verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 415 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand goede software om chromatische abberatie (de kleurkanalen die niet samenvallen in de randen van een foto door lensafwijkingen) en blooming (de paarse vlekken nabij grote contrastverschillen zoals tussen boomblaadjes tegen een lichte achtergrond) ?

Ik heb al wat met panotools gekloot, die weet het eerste probleem aardig op te lossen, al is het veel prutsen, dat wel. Maar voor dat tweede probleem heb ik eigenlijk nog geen oplossing... mijn Minolta Z1 heeft er nogal wat last van, en ik hoop dat het softwarematig wat terug te dringen is...

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12 14:35
Als het vooral paars is (purple fringing) kun je proberen om met hue/saturation de saturation voor het magenta kanaal helemaal naar links te slepen.

Verwijderd

Topicstarter
Hm. heb ik geprobeerd in TheGimp, maar een echt mooi resultaat levert dat niet op:

origineel
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gdtobias/uncorrected.jpg

gecorrigeerd
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gdtobias/corrected.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Heb er nog even mee geklooid, maar gek genoeg werkt het wel heel goed als je het blauwe kanaal opgeeft ! moet er alleen niet teveel blauw in de buurt zitten wat er wel hoort te zitten... maar in dit plaatje is het geen probleem:

Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~gdtobias/gimpcorrected.jpg

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-12 23:15

FaceDown

Storende factor.

Hier een korte Photoshop tutorial: http://www.outdooreyes.com/photo26.php3

Groetjes, FaceDown.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12 18:43

YellowCube

Wait...what?

is blooming nou een camera (CCD) of lens aangelegenheid?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-12 23:15

FaceDown

Storende factor.

Combinatie van de twee.. heb er laatst eens een heel artikel over gelezen en uiteindelijk bleek niemand precies te weten hoe het nou veroorzaakt werd. Sommigen van de allerduurste lenzen hebben er soms nog last van.

Groetjes, FaceDown.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-12 21:34

Remy

I usually get 100% accuracy

FaceDown schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:40:
Combinatie van de twee.. heb er laatst eens een heel artikel over gelezen en uiteindelijk bleek niemand precies te weten hoe het nou veroorzaakt werd. Sommigen van de allerduurste lenzen hebben er soms nog last van.
De oorzaak is de variatie in licht-frequenties:
This occurs because the index of refraction of the glass in a lens is different for different wave-lengths. We have seen that a prism refracts violet light more than red light. The same is true of lenses. As a result, a simple lens focuses violet light closer to the lens than it focuses red light. Hence, white light produces a slightly blurred image of an object, with coloured edges.
En
However, in 1758 John Dollond, an English optician, discovered a way to eliminate chromatic abberation. He combined two lenses, one converging, the other diverging, to make an achromatic doublet. The two lenses in an achromatic doublet are made of different type of glass with indices of refraction chosen such that the combination brings any two chosen colours to the same sharp focus.
CCDs versterken soms CA, omdat er op de CCD-sensor een glazen plaatje zit ter bescherming, maar dus ook het licht nog wat kan aanpassen.

Op deze pagina wordt het verhaal van CA ook duidelijk met een plaatje uitgelegd: licht valt niet tesamen (alle kleuren bijeen) op 1 plek, maar wordt dus verspreid, waardoor CA zichtbaar wordt.

Dit plaatje laat het ook erg duidelijk zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.yorku.ca/eye/chroaber.gif

Startpunt van het licht is 1 enkel punt (bij de lens) maar bij het eindpunt raakt het licht verspreid door de verschillende golflengtes.

LinkedIn
Instagram

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dat is de uitleg van CA, dus is CA eenzelfde verschijning als Blooming?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-12 21:34

Remy

I usually get 100% accuracy

Nee :) Blooming is het 'overlopen' van pixels in naburige pixels wat door Bayer-based sensors komt. Het heeft dus niks met de lens te maken en veel meer met de sensor. Dit heeft te maken met de photo-sites op een sensor die (bijna altijd) het RGB-kleurenpallet gebruiken, waarbij een algoritme wordt gebruikt. Dat algoritme kan soms te enthousiast te werk gaan bij een 'overload' aan bepaalde kleur of kleuren, waardoor blooming ontstaat :)

Kijk maar eens naar de tak op deze foto: link. Let op het verschil tussen het horizontale en diagonale deel: horizontaal flink wat blooming, diagonaal bijna niks ;) dit is een gevolg van de Bayer-based sensors en hun bijbehorende uitlees-algoritmes.

edit: @ devvy hieronder: CA is zeker geen verzamelnaam gelukkig ;) Een verzamelnaam zou je artifacts of anomalies kunnen noemen: zaken die normaal niet in je foto thuishoren :)

[ Voor 11% gewijzigd door Remy op 25-04-2005 12:52 ]

LinkedIn
Instagram

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11 08:44
Nee, CA is een verzamelnaam van allerlei ellende in je foto - ook vieze randjes in de hoeken rond takken en dergelijke.

https://photune.blogspot.com/

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Remy schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:50:
Nee :) Blooming is het 'overlopen' van pixels in naburige pixels wat door Bayer-based sensors komt. Het heeft dus niks met de lens te maken en veel meer met de sensor. Dit heeft te maken met de photo-sites op een sensor die (bijna altijd) het RGB-kleurenpallet gebruiken, waarbij een algoritme wordt gebruikt. Dat algoritme kan soms te enthousiast te werk gaan bij een 'overload' aan bepaalde kleur of kleuren, waardoor blooming ontstaat :)
en dat was dus mijn vraag.
YellowCube schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:38:
is blooming nou een camera (CCD) of lens aangelegenheid?
CA is dus kennelijk meer lens- en blooming meer sensorgerelateerd.
devvy schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:50:
Nee, CA is een verzamelnaam van allerlei ellende in je foto - ook vieze randjes in de hoeken rond takken en dergelijke.
CA is in principe wel een lensterm. Misschien zou je bij digitale fotografie dingen als blooming/ruis etc daar ook onder mogen scharen.

[ Voor 12% gewijzigd door YellowCube op 25-04-2005 12:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
shit, ging wat mis. kan het bericht weer overnieuw tikken.
CA is dus kennelijk meer lens- en blooming meer sensorgerelateerd.
precies, zo zit het, CA staat gewoon voor Chromatic Abberation.

Trouwens ik dacht altijd dat blooming meer was dat een felbelichte pixel op het CCD naburige pixels nadelig beinvloedt door het felle licht (of warmte?). Maar het plaatje voor het CCD-oppervlak klinkt ook aannemelijk.

Maar, ik vroeg me de definitie van beide verschijnselen niet af, maar de oplossing ervan.

In mijn laatste post liet ik zien hoe je blooming zou kunnen corrigeren op de manier van de blauw-saturatie terug te dringen, wat op het voorbeeldplaatje prima werkt.
Echter, als je bijvoorbeeld een takje tegen een felblauwe lucht hebt, en je past dan dezelfde techniek toe, haal je ook het blauw uit de lucht weg, en zal de lucht dus gelig worden...

Ik zocht dus software die dit effect min of meer 'detecteert', en corrigeert. Zoals ruisreductie.

Voor het CA effect heb ik dus al panotools, het is wat kloten met getallen, maar het is berust op optica, dus theoretisch gezien kan je dat altijd heel goed corrigeren aangezien je softwarematig een 'lens' toepast op een van de kleurkanalen.
Pagina: 1