VGA probleem Asus K8S-MX

Pagina: 1
Acties:

• Lightning502
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Ik heb een paar weken geleden een nieuwe computer gekocht voor internet en beetje downloaden, af en toe flimpje kijken (niet op tv)

Daarvoor heb ik een Chieftek minitower 230 Watt gekocht Afbeeldingslocatie: http://www.4launch.nl/shop/images/producten/002317b.jpg
en een Ilyama ProLite E380S 15" (zilver).

Specs:

- Asus K8s-MX (socket 754 micro ATX) met onboard: lan, vga, sound
- Sempron 2600+ box
- 256 MB TwinMOS 2.5
- WD 80 GB SATA
- Lite-On Combo-drive
- Logitech typ setje
- Windows XP PRO ENG met SP2

Nu heb ik al sinds het begin een probleem met de onboard videokaart (SIS 760gx aka Mirage2):

de computer reset soms spontaan. De reboots komen niet vanuit het niets, maar ik kan ook niet zeggen dat ik de computer zwaar belast met 5 IE schermen, winamp en iets installeren. Wat ik wel heb geconstateerd is als ik helemaal niks doe, dat er dan ook geen reboot komt, dus dat valt dan nog mee.
Gisteren heeft de computer zich zo'n 3 keer in 5 minuten gereset, terwijl ik alleen winamp aan had en 3 dingen probeerde te downloaden van internet pagina's (en geen crack sites o.i.d.).

Ik weet zeker dat het aan de vga ligt, want als ik 'send error report' aanklik staat er iets van: Problem caused by VGA.

Het volgende heb ik al geprobeerd.
- nieuwste drivers gedownload van ASUS website en geinstalleerd, zonder resultaat
- de troubleshoot van de 'send error report-pagina' waarbij ze aangeven om bij advanced display settings de hardware acceleration op null te zetten en 'enable write combining' uit.
dit leek in eerste instantie te werken, maar toch weer reboots.
- oudste driver van ASUS website geinstalleerd, zonder resultaat
- nieuwste driver van SIS website gedownload, maar hij wilde deze niet installeren, het setup screen blijft hangen op 99% 'preparing for installation' (dan trekt hij 100% cpu, maar hij gaat niet verder dus heb ik die maar afgesloten)
- gegoogled en gegot waar ik op google mensen met zelfde probleem vond, maar geen oplossingen.

- zoals jullie vast al doorhebben heb ik geen andere vga kaart erin gedaan, omdat ik in principe vind dat deze computer moet werken, het is toch belachelijk dat je een mobo koopt met onboard vga, die niet goed werkt en dat je dan vervolgens alsnog een vga kaart moet kopen.

Er zitten geen extra fans in de kast, maar die staan in bestelling (12cm intake, 8cm outtake). Zou het misschien een koeling probleem zijn, dat de vga chipset te warm wordt?
Op dit moment (2.5 uur aan, redelijk idle) zijn mijn temps:

-CPU 27
- Mobo 33
- HDD 35

ik heb ook al naar mijn voeding gekeken, die lijkt ook perfect te zijn:
(op dit moment) +12 V : 12.196 +5 V : 5.222 + 3.3V : 3.344 VCore : 1.488

Mijn vraag is dus: hoe kan ik dit vga probleem oplossen (het liefst zonder andere vga kaart te kopen)

[ Voor 3% gewijzigd door Lightning502 op 24-04-2005 11:35 ]

http://tweakers.net/gallery/123027/sys

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien kun je wat wijzer worden van het blauwe scherm wat je krijgt bij een reboot. Het kan zijn dat je die nog niet ziet. Dan moet je nog het vinkje weghalen van 'De computer automatisch opnieuw starten'. Deze is te vinden in Systeem(eigenschappen) --> tabblad Geavanceerd --> Opstart- en herstelinstellingen

Probeer voor de zekerheid toch een andere voeding. Het kan zijn dat de voeding onder belasting het toch moeilijk krijgt en het laat afweten.

[ Voor 32% gewijzigd door PD2JK op 24-04-2005 11:40 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Lightning502
Ik heb het blauwe scherm wel gezien, met deze code: error code 0x40000080 . Ik heb daar verder weinig aandacht aan besteed omdat in dat 'report error message-scherm' staat dat het duidelijk een vga card fout is.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33
Klinkt erg als een geheugenprobleem(je onboard VGA gebruikt dat als VGA-mem), zeker gezien je Twinmos geheugen gebruikt(wat nogal eens problemen geeft met de ondie mem-controller van de Athlon64/Sempron S754)
Test eens met Memtest86+

• Lightning502
mad-dog schreef op zondag 24 april 2005 @ 14:32:
Klinkt erg als een geheugenprobleem(je onboard VGA gebruikt dat als VGA-mem), zeker gezien je Twinmos geheugen gebruikt(wat nogal eens problemen geeft met de ondie mem-controller van de Athlon64/Sempron S754)
Test eens met Memtest86+
Ik heb 6 tests laten draaien van dat programma, maar geen 1 fout, waar ik natuurlijk wel blij mee ben.
Is TwinMOS echt heel erg B-geheugen? Ik heb het namelijk al in een paar computers gedaan en die werken echt perfect.

• mad-dog
Sja, moeilijk te zeggen.
Had laatst op het werk een systeem met een Asus K8V SE Deluxe met Twinmos. Ondanks dat het geen fouten gaf in Memtest86 draaide het absoluut niet stabiel. Alleen op 333MHz wilde dat stabiel draaien, anders veel BSOD's en CRC errors etc..

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lightning502 schreef op zondag 24 april 2005 @ 16:57:
[...]

Ik heb 6 tests laten draaien van dat programma, maar geen 1 fout, waar ik natuurlijk wel blij mee ben.
Is TwinMOS echt heel erg B-geheugen? Ik heb het namelijk al in een paar computers gedaan en die werken echt perfect.
Geheugen werkt wel, of het werkt niet. Als het een week gewerkt heeft, mag je er van uitgaan dat het nog héél lang goed blijft werken.

Compatibiliteit is ook zoiets, A-merk geheugen kan net zo goed moeilijk gaan doen in moederborden van bekende fabrikanten.

Transcend Jetram (zogenaamd B-merk) werkt naar mijn ervaring in elk bord wat ik tot nu toe ben tegengekomen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Lightning502
Prutz0r schreef op zondag 24 april 2005 @ 19:45:
[...]

Geheugen werkt wel, of het werkt niet. Als het een week gewerkt heeft, mag je er van uitgaan dat het nog héél lang goed blijft werken.
Volgens mij ligt het ook aan de 'videokaart' en niet aan het geheugen. Ik heb alleen die test gedaan omdat mad-dog dat aanraadde, en het zou zeker ook een oorzaak kunnen zijn.

Mijn vraag is alleen of jullie nog iets anders weten dan de in de topic genoemde oplossingen om reboots tegen te gaan, zodat ik niet gelijk een videokaart hoef te gaan kopen.

• mad-dog
Lightning502 schreef op zondag 24 april 2005 @ 20:23:
[...]

Volgens mij ligt het ook aan de 'videokaart' en niet aan het geheugen. Ik heb alleen die test gedaan omdat mad-dog dat aanraadde, en het zou zeker ook een oorzaak kunnen zijn.

Mijn vraag is alleen of jullie nog iets anders weten dan de in de topic genoemde oplossingen om reboots tegen te gaan, zodat ik niet gelijk een videokaart hoef te gaan kopen.
Wat dacht je van je geheugen eens op 333 MHz clcocken zoals ik aanraadde?

Kans dat er met je onboard VGA iets aan de hand is lijkt me erg minimaal

• Lightning502
[img]Ik ga het zo even proberen mad-dog. Ik heb net even mn kast opengeschroefd en aan de 965L chipset gevoeld terwijl de comp aanstaat, maar die is echt heel erg heet (kan mn vinger er niet langer dan 2 sec. tegenaan houden).

En dan zit die chipset ook heel onhandig gemonteert zodat er geen (volledige) heatsink op kan
[zie plaatje aan het einde van het AGP slot]
Afbeeldingslocatie: http://nl.asus.com/products/mb/socket754/k8s-mx/k8s-mx_l.jpg

heb net gechecked op 333 Mhz, maar dat maakt niet uit. (Ik heb niet 266 Mhz geprobeerd)

[ Voor 10% gewijzigd door Lightning502 op 24-04-2005 23:51 ]

• mad-dog
Dan zou ik toch maar es ander geheugen proberen, zoals ik al zei, Twinmos geeft vaak problemen met Athlon 64 en Sempron S754

• Lightning502
kan het niet gewoon zo zijn, dat op sommige momenten die vga chipset zo heet wordt dat hij het niet meer trekt en dat de computer dan gewoon reset ? Dat heb ik namelijk wel eens met videokaarten gehad (bijv 9800pro waar een voedingdraadje in de koeler vast zat 8)7)

• mad-dog
Zou kunnen, ware het niet dat de 965L chipset weinig invloed heeft op de grafische chipset, die zit namelijk in de Sis 760GX chipset ingebakken, niet in de Southbridge

• Lightning502
klopt, damn jij weet er echt veel van af _/-\o_ ... nice! Maarja, die 954 wordt dus heel heet, ik dacht, misschien heeft dat eventueel op een of andere manier ook wat te maken met de vid. chip

• pfakkert
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07-2025
Kijk nog eens kritisch naar de koeler op de northbridge , toen ik de nb-koeler op mijn asus a7s8-mx verving door een zallman bleek de standaard koeler nauwelijks contact te maken met de chip.

Succes...
Pagina: 1