Asus P4P800 Deluxe in de fik - Radeon 9600 Pro onstabiel

Pagina: 1
Acties:

• 448191
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
In de fik, je leest het goed. :'(

Ik had zo'n Mcubed T-balancer gekocht, en verkeerdom aangesloten 8)7. De cpufan connector die normaal dus 12v naar een fan gooit, kreeg nu 12v voor z'n kiezen. Resultaat: een dikke steekvlam uit een "dingetje" (weerstand? Ja ik ben een techie - NOT :P - ) eronder:

Afbeeldingslocatie: http://www.448191.dutchweb.nl/burnt.jpg

Ik kan er niet achter komen waar het ding voor dient, bij asus wordt het niet bij naam genoemt, op het mobo zelf staan alleen een hoop codes..

Wonder boven wonder start het ding nog gewoon op. Alleen heb nu een onstabiele graka (RADEON 9600 PRO)..

Mogelijke oorzaken?

OF er heeft te veel spanning op mijn kast gestaan (kreeg flinke schok toen PC niet geaard was).
OF graka wordt warmer dan mijn tempsensor weergeeft (ik draai hem vanochtend al een een uur zonder problemen met het sidepanel verwijderd).
OF mijn voeding is (ondanks inmiddels geaard) de boosdoener.
OF iets anders?
OF toch mijn mobo?

Specifieke klachten:
Grafische kaart crashed:
Rare vormen/kleuren - VPU recover reset de kaart - beeld valt weg ("no signal detected")

Edit: Ik gebruik de cpufan connector niet (waterkoeling), dus missen doe ik hem niet.
Foto is van een onbeschadigd mobo (dat zien jullie ook wel, maar voor de duidelijkheid)

[ Voor 18% gewijzigd door 448191 op 24-04-2005 11:08 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat 'dingetje' is een transistor, een FET.

Omdat de rook er nu uit is, veroorzaakt het in ieder geval de instabiliteit...

Toen waren beige computers heel gewoon.

• 448191
Prutz0r schreef op zondag 24 april 2005 @ 11:04:
Dat 'dingetje' is een transistor, een FET....
Ah, ok, dat wist ik.. :P
Prutz0r schreef op zondag 24 april 2005 @ 11:04:
Omdat de rook er nu uit is, veroorzaakt het in ieder geval de instabiliteit...
Hoe bedoel je "omdat de rook er nu uit is"?

Edit: kan ik proberen die transistor te vervangen, of is dat geen optie?

[ Voor 15% gewijzigd door 448191 op 24-04-2005 11:16 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

448191 schreef op zondag 24 april 2005 @ 11:11:
Nou, het gaf toch een steekvlam? Daar kwam vast rook bij vrij. :+

Bijna elk onderdeeltje op een moederbord is essentieel voor een goede werking. Vergelijk het met een oude klok, haal één radertje weg en het werkt niet meer.

Begin eens met het vervangen van alle onderdelen één voor één. Draai eens memtest, dan heb je het geheugen al uitgesloten. Kijk in het BIOS de temperaten en voltages na. De +3.3, 5 en 12V lijnen mogen maximaal 5% afwijken.

90% dat je moederbord het gewoon heeft opgegeven...

Toen waren beige computers heel gewoon.

• 448191
Temperaturen altijd prima (volgens MBM èn sensoren T-balancer)

Voltages:
vCORE: 1.55/1.6 (OK)
3.3v: 3.344/3.60 (OK/+9%)
5v: 5.080/5.134 (OK)
12v: 11.856/11.916 (OK)

Beetje jammer dat ik mijn oude graka 2 wkn geleden heb weggegeven, anders kon ik dat 's proberen...

Het vreemde is dat nu met het sidepanel eraf het ding nu al een uur of twee probleemloos draaid (is nu memtest aan het doen - post vanaf m'n laptop) Heb ik misschien te weinig airflow in m'n kast ga ik me dan afvragen...

Oh en kan die transistor vervangen of is dat zinloos?

EDIT: Memtest had na 4 passes niets gevonden, toen vond ik het wel lang genoeg geduurd hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door 448191 op 24-04-2005 14:09 ]

• 448191
Gisteren heeft de hele dag de pc probleemloos gedraaid, zelfs wat testen met sissoft sandra en atiTool had geen instabiliteit tot gevolg... Aleen, wel met het sidepanel eraf... Ik denk dat als ik de airflow verbeter het panel er weer op kan en het geheel met een sisser afloopt.. :*)

Verwijderd

448191 schreef op zondag 24 april 2005 @ 11:11:
[...]
Dit staat in de FAQ :+

Verwijderd

Als er ergens een steekvlam uitragt, dan is dat onderdeel in ieder geval kapot. Hij mag nog wel goed lopen, maar ik raad aan een nieuw moederbord te kopen. Een onderdeel vervangen is vaak duurder of meer werk LOL.
Ik weet t.. moederbord is duur..., maar tja....wat andrz he!
Verhaal schade op verzekering, t klinkt lullig maar mn kameraad is t ook gelukt!

http://www.harbers-ict.nl

• 448191
Ha! De rook is eruit en hij doet het nog steeds, nu al twee dagen zonder problemen!

Er transistor vervangen lijkt me minder duur en minder werk (geld is ook werk, of heb jij een boompje?) dan een nieuw mobo..

Maar voorlopig lijkt zelfs dat niet nodig, en lijkt het alsof ik aan het bewijzen ben dat er leven is na de rook.. :+
Pagina: 1