[RAID en Extern]

Pagina: 1
Acties:

• Baudje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04-2025
In mijn server zit een PCI RAID controllertje met highpoint chip, HPT3720. Er zitten 2 60 GB (ik geloof maxtors) in in RAID-1 configuratie.
Nadat vandaag een sdram reepje gesneuveld was heb ik de server maar eens getracteerd op een nieuw setje geheugen en een LaCie Porsche externe schijf (USB 2.0, 160GB Maxtor 6y160p0) voor backups (nee, niet de goedkoopste oplossing). Alleen het data kopieren ging wat mij betreft te langzaam. Getest en wat blijkt:

Afbeeldingslocatie: http://www.litterarisch.nl/gfx/diverse/server_LaCie.gif

Dit is de externe schijf. Hij moet volgens de specs een sustained data rate van bijna 35MB/s halen. Zit in USB 2.0 poort en nagenoeg geen processorbelasting. Nieuw uit de doos!!
Vraag 1: Hoe kan dat? Het is zo scherp afgepiekt dat ik gok dat het aan de USB overdracht ligt. Het mobo is een ECS K7S5a Pro

Toen ook maar eens de RAID config getest. Dat was helemaal belabberd:

Afbeeldingslocatie: http://www.litterarisch.nl/gfx/diverse/server_raid.gif

Betekent dit dat 1 van de twee schijven, of zelfs beide, vervangen moet worden? En waar komen de pieken vandaan?

Heerlijk, een raid1 config en spiksplinternieuwe schijf die niet boven de 15MB/s komen :-(

edit: titel vergeten af te maken.. Kan iemand de titel veranderen?

[ Voor 11% gewijzigd door Baudje op 24-04-2005 18:43 ]

• Baudje
Ik zou toch graag weten waar, in het tweede grafiekje, de spikes vandaan komen en waarom de dalen zo laag zitten. De spikes lijken het te verwachten snelheidspatroon te volgen. Heb ik nu te maken met een brakke RAID controller of is er iets mis met een van de schijven.

Als iemand ervaring heeft met een LaCie product over USB zou ik ook graag horen of hij/zij hogere snelheden haalt.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou allereerst even je drivers updaten van je Highpoint controller. Veel van de "goedkopere" kaartjes (vooral Promise eigenlijk) zijn erg afhankelijk van de drivers. Een stel goede drivers zullen dus best wat goeds kunnen doen. :)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
defragmenteer je harde schijven eens, volgens mij kan dat ook pieken veroorzaken en snelheidsverlies. :)

• Baudje
Hmm, ben normaal de eerste die nieuwe firmware of drivers installeert. In ieder geval, het resultaat van een driver-update is de volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.litterarisch.nl/gfx/diverse/server_RAID_2.gif

Weliswaar een verbetering qua throughput, maar niet analytisch :-(
Ik begrijp niet waarom het zo weinig constant is...
Ik zal het aanstaand weekend nog eens proberen met alle services uitgeschakeld, maar denk niet dat het daar aan ligt

Defragmenteren doe ik regelmatig, en de werking van het benchmarkproggie staat m.i. los van de mate van defragmentatie.

Overigen, de LaCie over USB is echt afgekapt op 14.0 MB/s (let op de significante 0). Dat moet haast wel een USB probleem zijn. De laatste USB drivers van LaCie heb ik geinstalleerd. Wellicht een brakke implementatie van het USB in de chipset? Maar dan zou je verwachten dat de processorbelasting een stuk hoger ligt..

Ik ben er nog niet uit..

[ Voor 9% gewijzigd door Baudje op 26-04-2005 01:51 ]