Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC power On / Off Schakelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al een tijdje aan het bouwen aan mijn home-made PC kast van alluminium. Maar nu heb ik het volgende probleem: de aan uit schakelaar en de reset knop.

Ik zie hier en daar wel mooie mods, maar kan nergens vinden waar of hoe men aan schakelaars komt. De lokale electro winkels hier hebben wel on / off schakelaars, maar daar heb ik niets aan, omdat deze dus niet zoals bij een ATX kast een pulsje kunnen doorgeven, maar alleen aan of uit kunnen. Hetgene wat wel aan mijn eis voldoet ziet er weer niet uit. Bij conrad kan ik ook niets vinden via de zoek functie (maar nu ben ik geen held in de warboel van de conrad site, dus ik kan het over het hoofd hebben gezien)

Mij vraag is dus kan iemand mij de weg wijzen naar RVS of metaal-look schakelaars die als reset knop of power knop gebruikt kunnen worden?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je hebt vaak 2 opties: of je maakt zelf de puls (door de aan/uit schakelaar weer uit te zetten), of je gebruikt een drukschakelaar (al past dat vaak niet bij een metal-look)

🖥️ | 🚗

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
of je maakt een schakeling met een condensator die een pulsje afgeeft.

Verwijderd

Misschien is het handig om te gaan zoeken naar een "maakcontact" schakelaar. Dit is de schakelaar die voor je reset en aan/uit knop gebruikt wordt.
Op het moment dat je de schakelaar indrukt wordt het circuit gesloten en er contact gemaakt(vandaar maakcontact).

Een oude AT schakelaar(mooi stevig en goed verkrijgbaar) is trouwens niet moeilijk om te bouwen naar een maakcontact, een kwestie van het locking pinnetje in de schakelaar verwijderen en je hebt een maakcontact

Een verbreekcontact is er ook, hierbij maakt de schakelaar constant contact behalve als je 'em indrukt, zit bijv. in je koelkast om het lampje aan te laten gaan als je de deur opent.

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
de dingen die jij zoekt zijn druktoetsen geen schakelaars.

Ik heb de kast voor mijn XBOX gemaakt van aluminium (WIP) en daar heb ik ook 2 druktoetsen voor nodig.
Ik heb er een aantal gekocht bij conrad voor € 4,50 en zijn zilverkleurig.. weet nog niet of dit de goede zijn, want mijn multimeter is weg :| ..... d8 het wel overigens

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.ace-systems.nl/Menu/Electronica/Schakelaars/Pushbuttonsswitch/PushButtonRoundMetal/Pics/R1400A.jpg
Deze heb ik van ACE-systems en gebruik ik als aan/uit knop. Nu kost hij bij ace-systems.nl 3,95.

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op zondag 24 april 2005 @ 03:02:
Je hebt vaak 2 opties: of je maakt zelf de puls (door de aan/uit schakelaar weer uit te zetten), of je gebruikt een drukschakelaar (al past dat vaak niet bij een metal-look)
ParaDot schreef op zondag 24 april 2005 @ 03:45:
of je maakt een schakeling met een condensator die een pulsje afgeeft.
Het lijkt me toch dat ik niet iets heel bijzonders wil hebben dus ik ga liever voor iets dat kant en klaar leverbaar is dan dat ik zelf een schakeling moet maken.
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 05:26:
Misschien is het handig om te gaan zoeken naar een "maakcontact" schakelaar. Dit is de schakelaar die voor je reset en aan/uit knop gebruikt wordt.
k0ewl schreef op zondag 24 april 2005 @ 08:37:
de dingen die jij zoekt zijn druktoetsen geen schakelaars.
Als ik inderdaad op "druktoetsen" zoek vindt ik wel wat ik zoek bij conrad. :) en ace-systems.nl

Ik ga nu maar eens uitzoeken wat betaalbaar / mooi is. Bedankt voor de hulp.

Verwijderd

je moet bij een ATX voeding een zogenaamde 'momentschakelaar' gebruiken. Te koop in vele vormen, soorten en maten bij de electronica winkel.

Volgens mij hebben ze er bij Conrad wel 100 verschillende.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 13:15 ]

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
maak er eentje... je maakt eerst van ijzerdraar een framepje dan neem je 2 ijzeren plaatjes 1 met een uitstekend puntje 1 zonder dan doe je op 1 een beetje kunststof dat hij niet geleid .... veertje er tussen en dan zorgen dat je een circuit maakt. als het uitsteeksel van de ene plaat de ander raakt dan is het circuit gesloten...
hoop dat t een beetje duidelijk is want ik heb het een beetje omslachtig uitgelegd maar ik hoop dat je het idee begrijpt

"Stilte, een gat in het geluid...."

Pagina: 1