Mobo-speakertje slaat compleet op hol bij spellen(hoor maar)

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:33
Sinds ik weer spelletjes aan het spelen ben valt het mij op dat het speakertje in m'n systeem kast, wat dus aangesloten zit op m'n moederbord, volledig op hol slaat wanneer ik een spel opstart.

Luister hier maar eens naar. Dit heb ik net opgenomen toen alleen het intro scherm van World of Warcraft aanstond.
www.van-den-kwik.demon.nl/piepiepiep.avi

Hier valt gewoon niet mee te spelen.
Het systeem is verder niet instabiel, videokaart vertoont geen rare beelden en verder heb ik nooit problemen gehad met dit systeem.

Asus P4B266
P4 1.6
Asus GeForce 4 ti4200 (passief gekoeld met zo'n gigantisch Zalman apparaat, wordt niet eens heel warm)
512MB DDR (Samsung)
1x 40GB 1x 200GB
DVD-Rom
DVD-RW

Zo nu en dan hoor ik ook wel eens een paar piepjes achter elkaar, wanneer ik niet met een spel bezig ben. Maar ik heb werkelijk geen idee waar het dan door komt.
Iemand enig idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Kipcorn op 24-04-2005 00:28 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

wat zijn je systeemtemps?
wellicht dat hij daar ergens mee de mist in gaat ofzo. Anders gewoon even het speakertje eruit slopen >:)

• Kipcorn
De CPU wordt niet warmer dan 45 graden volgens de bios. Systeem temp is c.a. 35.
Het enige dat misschien wat warm wordt is die videokaart, omdat die passief gekoeld wordt.
Er zat ooit een ventilator op, maar zoals met al die Asus ventilarors was deze ook na enkele weken volledig aan gort gedraaid. :{
En zoals gewoonlijk was er ook nergens een vervangende ventilator te koop. Dus heb ik zo'n passieve Zalman koeler geinstalleerd. Werkte altijd prima. Nooit vage dingen in beeld, crashes of reboots.

Alleen sinds kort dat ellendige gepiep.
Ik kan natuurlijk het speakertje er af halen, dan is het weg. Maar ik wil weten waarom hij piept. Er zal dan wel iets fout zitten.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Doet ie dat ook in de dxdiag tests ?

En in 3dmark ? met of zonder sound?

• Kipcorn
Dat heb ik nog niet geprobeerd Fairy. Ik zal 3d Mark ff downloaden en intussen dxdiag draaien.
Bedankt voor de tips.

[edit]

Geen gebliep tijdens dxdiag. 3D Mark probeer ik morgen wel. Ik duik nu m'n bed in.

[ Voor 30% gewijzigd door Kipcorn op 24-04-2005 00:59 ]

• Kipcorn
Net even getest met 3D Mark. Geen gepiep.
Start ik World of Warcraft of Delta Force: BHD, dan begint ie weer.

Dat is toch vrij bizar...
Als de videokaart te warm wordt tijdens een spelletje, wordt ie dat ook tijdens 3D Mark. Dus dat zal het niet zijn gok ik.

Iemand nog suggesties? :)

Ik heb gister uren WoW zitten spelen. Gewoon het speaker connectortje er af gehaald.
Geen enkel probleem verder. Maar ik geloof ook niet echt dat ie voor niks zit te piepen...

[ Voor 26% gewijzigd door Kipcorn op 25-04-2005 13:30 ]

Verwijderd

Hele makkelijke oplossing, want ik herken het gepiep van je opname. Waarschijnlijk heb je MotherBoard monitor/doctor of Asusprobe draaien en staan er wat voltages of temperaturen strak afgesteld. Als je een spel speelt wordt je systeem wat zwaarder belast en zakt 1 of meerdere waardes onder de ingestelde grens en gaat ie piepen. Dus stel de minimum waardes wat lager in en je bent er vanaf. Ik denk niet je je zorgen hoeft te maken dat er echt wat mis is met je pc. Je temps zijn prima en het systeem draait stabiel. Wel zou je eens naar een andere voeding kunnen kijken als je voltages heel erg dalen.

• Kipcorn
Ik heb geen motherboard monitor of ander monitoring progje draaien. Daar zit het niet in.
Maar ik heb de speaker er gewoon afgehaald. Nog nergens last van gehad dus het zal wel loslopen.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

Een kameraad van mij had dit ook.. ding piepte niet in gewoon windows.. maar wanneer ie hard moest trekken grafisch/rekenkundig ging ie "willekeurig" piepen..

hij had 't opgelost door een zwaardere voeding in z'n PC te stoppen.. onmiddelijk was het gepiep voorbij.. PC was met de andere voeding wel super stabiel.

Hij had een codegen voeding.. vervangen door een 360W A-Merk voeding.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Kipcorn
Hier hangt al jaren een 350W Enermax in.
Heeft nooit problemen gegeven. Hij zou natuurlijk kapot kunnen zijn, maar het systeem is echt nooit instabiel geweest.

Maar goed, zo lang het draait vind ik het wel best. Zodra er rare dingen gebeuren probeer ik wel een nieuwe voeding.

Bedankt allemaal.

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:27

Bleh!

:)

Het kan ook je bios zijn die de voltages monitort. Misschien daar even kijken?

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Pagina: 1