Toon posts:

[IDE]-[Moet HDD altijd op einde van ATA kabel]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mijn vader moet 1 harddisk altijd op de laatste connector van een ATA kabel. Volgens hem is dat zo omdat als je 1 hdd op de eerste connector zet hij dan een piekspanning kan krijgen en dus kapot kan gaan. Hij zegt ook dat die piek spanning dan wel 2 volt meer kan zijn! Ook zegt hij dat het wat temaken moet hebben met het pinnetje in het midden wat bij de meeste harddisks/kables/mobo's ontbreekt.

Ik denk dat het fabel is want ik heb er nog nooit over gehoord, het staat nergens vermeldop harddisks of moederborden. Ook heb ik zelf al heel vaak "zonder er nij na te denken" harddisks aangesloten gewoon op de eerste connector zodat ik de laatste connector lekker weg kan werken... Als ik de search gebruik kom ik alleen topics tegen die gaan over de detectie van een ata kabel en de beste positie va master slave onder hdd's en cd/dvd spelers/branders. Het enige wat ik ooit op enkele Seagate harddisk heb zien staan is de junper optie "Slave with non-ata compatible master" maar lijkt me sterk dat dat iets er mee temaken heeft :?

Graag wil ik hier duidelijkhijd in :)

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Haha, mooie fabel. Hij moet daarop omdat ie master is (als je een 2e apparaat aan diezelfde kabel hebt hangen dan.

Er staat helemaal geen stroom op de ata kabel. Daar is de molex voor. Mooi broodje aap verhaal!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is dus niet waar.
een masterdrive moet op het uiteinde, en wat voor drive dit dan is maakt niets uit.
een drive die als slave gejumperd staat moet op de 2e connector zitten.
Je kunt makkelijk 2 hdds aan 1 kabel hangen (hoe kun je anders van die leuke raid arrays bouwen).

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 21:25
Hoe kunnen er signalen doorgegeven worden zonder stroom?

ATA is niet optisch oid....

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er staat natuurlijk stroom op zo'n kabel, maar is het niet veel.
iig zo dat het stukje tussen de uiterste en de middelste connector niet genoeg weerstand kan leveren om een verschil van 2 V te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ok maar nu volgende: Wat nu als je een harddisk met de aansluiting van het moederbord aansluit en het moederbord met de aansluiting van de hardisk. (zo dat er tussen het moerderbord en de harddisk maar een centimeter of 10 zit.)

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Overigens: het maakt helemaal niet uit of je master op het uiteinde en de slave op de eerste aansluiting zit als je de master en slave met jumpers hebt ingesteld. Het maakt alleen uit als je CS (cable select) aan hebt staan.

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Ik wou net zeggen, het maakt volgens mij helemaal niks uit op welk punt van de kabel je de harde schijf aansluit. Zolang de jumpers goed staan komt het altijd wel goed :)

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
Remus schreef op zondag 24 april 2005 @ 10:05:
Overigens: het maakt helemaal niet uit of je master op het uiteinde en de slave op de eerste aansluiting zit als je de master en slave met jumpers hebt ingesteld. Het maakt alleen uit als je CS (cable select) aan hebt staan.
Ja maar wat is het verschil dan als je de hdd met CS aan sluit? Ik weet wel dat de harddisk dan zelf kiest of hij master of slave is maar wat heeft dat met dat voltage temaken?

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
helemaal niks
voltages zijn helemaal niet iets waar je je me bezig moet houden als je een HD aansluit.
kies gewoon welke HD je als master wilt hebben (meestal die vanwaar je je OS opstart) en zet die op het uiteinde, in of de master of de CS stand.

en het ontbrekende pinnetje waar je vader het over had, zit daar om een goede reden.
als je bij veel kabels kijken is het gat waar dat pinnetje in zou gaan ook opgevult
zo kan je nooit de kabel er verkeerd om in doen (niet zonder geweld iniedergeval)

[ Voor 70% gewijzigd door Countess op 24-04-2005 10:27 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 10:01:
Ok maar nu volgende: Wat nu als je een harddisk met de aansluiting van het moederbord aansluit en het moederbord met de aansluiting van de hardisk. (zo dat er tussen het moerderbord en de harddisk maar een centimeter of 10 zit.)
Dit heb ik laatst gedaan zodat ik de kabels beter weg kon werken. Maar toen werkte de harde schijf op udma 2 in plaats van udma 5. De jumper op de Maxtor diamondmax 9 stond op master.

Ik zou wel willen dat er een manier was om de middelste connector voor de master hd te gebruiken, dan is mijn (rounded) kabel veel beter weg te werken.

• Countess
Ik zou wel willen dat er een manier was om de middelste connector voor de master hd te gebruiken
oldie : als je je schijf op master zet moet dat geen probleem zijn hoor.

[ Voor 44% gewijzigd door Countess op 24-04-2005 10:30 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Het enige verschil tussen de connectors is inderdaad de manier waarop CS er mee omgaat. Ik vraag me wel af hoe tho, want volgens mij zijn de kabels gewoon allemaal hetzelfde aangesloten.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je maar een device op de kabel aansluit is het uiteinde beter. Dit heeft te maken met signaalreflecties als het uiteinde 'leeg' zou zijn. Maar echt veel lijkt het niet uit te maken.
Als je twee devices aansluit maakt het niks meer uit.
Ik vraag me wel af hoe tho
Waarschijnlijk is een bepaalde pin in een van de connectors of niet aangesloten of doorverbonden met ground in plaats van 'stroom'.

[ Voor 32% gewijzigd door Olaf van der Spek op 24-04-2005 11:17 ]

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

Countess schreef op zondag 24 april 2005 @ 10:28:
[...]

oldie : als je je schijf op master zet moet dat geen probleem zijn hoor.
Dat klopt, hij werkt dan ook gewoon als master. Maar niet op udma 5 maar op udma 2 zoals ik eerder opmerkte. En die snelheidsverlaging is voor mij wel een probleem.

Verwijderd

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op zondag 24 april 2005 @ 11:15:
Als je maar een device op de kabel aansluit is het uiteinde beter. Dit heeft te maken met signaalreflecties als het uiteinde 'leeg' zou zijn. Maar echt veel lijkt het niet uit te maken.
Als je twee devices aansluit maakt het niks meer uit.

[...]

Waarschijnlijk is een bepaalde pin in een van de connectors of niet aangesloten of doorverbonden met ground in plaats van 'stroom'.
"Let even op het dik gedrukte"

Maar kan dit de schijf kapot maken?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26
_Oldie_ schreef op zondag 24 april 2005 @ 11:45:
[...]

Dat klopt, hij werkt dan ook gewoon als master. Maar niet op udma 5 maar op udma 2 zoals ik eerder opmerkte. En die snelheidsverlaging is voor mij wel een probleem.
Je quote een situatie waar de MOEDERBORD-stekker (meestal blauw) op de HDD werd aangesloten en 1 van de HDD stekkers (zwart/grijs) op het moederbord... dat gaat niet.
De middelste aansluiting (voor slave) gebruiken met een HDD die op master staat moet prima gaan hoor, ook in udma 5 :?
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 12:02:
[...]

"Let even op het dik gedrukte"

Nee.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Maar waar slaat Cable Select nou op dan?? Als je je devices gewoon op master of slave zet en aan de kabel hangt, dan heb je toch geen cable select nodig?? Als je bv 1 hdd hebt in een pc, dan zet je de hdd op master en hang je em aan de aansluiting die het makkelijkste is qua wegwerken, of heb ik dat nou fout?

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:20

rapture

Zelfs daar netwerken?

Master/Slave-probleem is enkel van toepassing op schijven die als Cable Select gejumperd zijn. Zonder Cable Select kan je Slave op het einde en master in het midden steken.

Overspanningsprobleem zal je ook niet tegenkomen, draadweerstand is zo laag, dat de spanning op de beide connectoren even hoog is. Praktijktesten tonen aan dat het werkt.

Waarom toch liefst de enige schijf op de kabel aan het einde?
Het IDE-controller stuurt signalen over de kabel, deze gaan uiteraard tot op het einde. Als je een harddisk in het midden zet, dan gaan er veel signalen naar "nergens" op de kabel. In de SCSI wereld moet je een kabel terminaten, IDE werkt zonder terminators. Toch liefst de enige harddisk op het einde van een kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 24-04-2005 12:41 ]

• Xander
jealma schreef op zondag 24 april 2005 @ 12:07:
Maar waar slaat Cable Select nou op dan?? Als je je devices gewoon op master of slave zet en aan de kabel hangt, dan heb je toch geen cable select nodig??
Dat gebruik je dan ook niet meer, lijkt me knap als je een schijf zowel als master als op CS kunt instellen ;)
Als je bv 1 hdd hebt in een pc, dan zet je de hdd op master en hang je em aan de aansluiting die het makkelijkste is qua wegwerken, of heb ik dat nou fout?
Dat werkt inderdaad ja. Ga je wel cable select gebruiken zal je schijf automatisch ingesteld worden als master met de laatste connector (veelal zwart) en automatisch ingesteld worden als slave met de middelste connector (veelal grijs).

• Countess
Maar waar slaat Cable Select nou op dan??
CS is gewoon handig soms.
zeker als je een HD of CD-rom had die je vaak van PC wisseld is het handig om hem op CS te hebben staan.
vroege, had je van de 5.1/4inch HD rekken, waar je een HD in deed.
kan je je hd makelijk los halen (gewoon uit de voorkant van je pc rukken) en ergens anders in stoppen (als die zo'n zelfde rek had)
dan was het het handigst als die op CS stond anders moet je namelijk alsnog met de schroevendraaier aan de gang om de jumper te wissel als hij zijn rek anders had aangesloten als bij jouw.
nee.
het ergste wat er gebeurt is dat er iets meer storing op de lijn komt, wat blijkbaar voor een vertraging in de maxium snelheid kan zorgen zoals oldie heeft ondervonden.
maar dan alleen als je aan het andere uiteinde geen 2de apperaat stopt.

[ Voor 21% gewijzigd door Countess op 24-04-2005 12:16 ]

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 11:44
rapture schreef op zondag 24 april 2005 @ 12:08:
(...)
Anders kan je Slave op het einde en master in het midden steken.
Andersom ja :Y)

• Xander
Oh, dat scheelt ook nog per kabel... ik heb kabels gehad met master in het midden en slave aan het uiteinde? :) (Volgens het opschrift van de stekkertjes dan)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:20

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met "anders" bedoel ik "Zonder Cable Select".
Pagina: 1