[home-studiootje] koopadvies--wat vindt men van deze setup?

Pagina: 1
Acties:

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Beste mensen,

Ik ben van plan wat speelgoed aan te schaffen om op een semi-professionele manier opnames te maken van onze band.
Instrumenten:
  • (voornamelijk) harp. Let wel dat dit de z.g. folkharp is, die qua geluid het meest op nylon acoustische gitaar lijkt.
  • Zang
  • Fluit
  • (klein beetje) keyboards (via midi)
Aangezien het budget niet oneindig is, een euro of 300-400, was ik van plan om slechts een enkele microfoon te kopen en alles apart op te nemen. Wat ik op het oog heb is:
  • Microfoon: mogelijk een Behringer B-1 condensatormicrofoon. Deze werd mij aangeraden in de winkel, maar echt ervaring heb ik er niet mee. Dinsdag ga ik hem (en anderen) uittesten i.c.m. een harp, dan zullen we zien hoe het zit. Waar ik een beetje mee zit is de vraag hoe deze microfoon (die volgens mij voor spraak en instrumenten als gitaar ontworpen is) presteert met een fluit. Gaat dit werken als ik bijvoorbeeld zo'n pop screen aanschaf?
  • Mengpaneel: Behringer UB1002. Ik ken aardig wat mensen met een mengpaneel uit deze serie, en men is er erg over te spreken. Veel waar voor je geld, het schijnt. Of heb ik het mis?
  • Geluidskaart: Maya 44 USB. Ik wil het liefst een USB geluidskaart zodat ik hem op m'n laptop kan aansluiten, voor het geval ik buitenshuis moet opnemen. Ik heb in de search gekeken naar ervaringen met de maya 44, maar ik zie de USB versie er nergens tussenstaan. Over de PCI versie is men wel te spreken. Het enige minpunt van deze kaart is dat er geen MIDI op zit. Ik heb nog een oude vertrouwde Terratec DMX Xfire liggen, daar kan ik de midi wel van gebruiken zonder nare timing problemen, zo lijkt me.
  • Deze geluidskaart wil ik dus zowel op mijn desktop pc (Athlon64 3000+ / 1024MB) als op mijn laptop (Pentium M 1,6 / 384MB) aansluiten, en ik denk dat beiden snel genoeg zijn om opnamesoftware te draaien. Als software denk ik aan Cakewalk Sonar, volgens mij is dit een goede keus voor "ouderwetse" muziek (d.w.z. wij maken geen gebruik van sampling, loops, beats, etc.). Gewoon muziek opnemen, dynamiek en effectjes erop, en wellicht een softsynth voor de keyboards, mixen, klaar.
Heeft er iemand op- of aanmerkingen op deze setup? Ik heb al wat ervaring met het opnemen van muziek, een paar jaar terug deed ik veel met midi en cubase (ben zelf toetsenist). Volgens mij is het bovenstaande wel een goed plan, het enige waar ik nog onzeker over ben is de microfoon (gaat het lukken om alle instrumenten er redelijk netjes mee op te nemen?) en de geluidskaart (slechte ervaringen? hopeloze drivers?). U roept maar. :-)

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik ken die mic zelf niet, maar met een goede condensatormic kun je erg veel. Voor een interessant totaalgeluid is het een beetje jammer als je alle sporen met dezelfde mic opneemt, maar goed het moet budget.
Fluit gaat zeker werken, maar een popscreen is niet nodig hiervoor. Je moet namelijk altijd zorgen dat je de mic uit de wind plaatst. Een fluit zo ik sowieso niet te close miken (als je hem toch apart opneemt heb je alle ruimte), zodat je nog wat van de ruimte-akoestiek meepikt en je een wat luchtiger geluid krijgt. Net zoals je een akoestische gitaar nooit voor het klankgat mag miken.

Voor die harp is het erg jammer dat je maar één mic gebruikt. Zo'n relatief groot instrument klinkt 100x mooier en voller als je die stereo miked.

Ik twijfel of ik je zou aanraden om deze Behringer spullen te kopen. Behringer is leuk als instapspul, maar is niet bepaald vrij van ruis en ik kan me voorstellen dat je voor zo'n akoestische band veel dynamiek nodig hebt. Zou je niet beter kunnen beginnen met een geluidskaart en leuk mixertje (de Spirit Folio SX is erg populair hier) en dan in de 1e instantie de mics huren. Vaak kun je voor 10,- of 15,- per stuk topklasse mics huren. Dan kun je er wat proberen eerst en doorsparen om ze zelf te kopen.

Verwijderd

Weet wel waar je aan toe bent. Alles apart opnemen kan best, word gedaan in de beste studio's maar je moet dan wel de apparatuur voor hebben en een ultiem strak gevoel voor tempi aangezien je de partijen moet inmixen. Dit geeft ook voor de muzikanten een behoorlijke druk, aangezien zij heel strak en op de maat de muziek moet inspelen. Wat je tegen je hebt is je budget, met 1 mic een partij opnemen kan, maar dan is er geen enkele feedback van de andere muzikanten.

Als ik al een mic zou aanraden is dat een Rode NT1, maar dat is onderhand de helft al van je budget.

• netvor
TheLemon schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 23:53:
Ik twijfel of ik je zou aanraden om deze Behringer spullen te kopen. Behringer is leuk als instapspul, maar is niet bepaald vrij van ruis en ik kan me voorstellen dat je voor zo'n akoestische band veel dynamiek nodig hebt. Zou je niet beter kunnen beginnen met een geluidskaart en leuk mixertje (de Spirit Folio SX is erg populair hier) en dan in de 1e instantie de mics huren. Vaak kun je voor 10,- of 15,- per stuk topklasse mics huren. Dan kun je er wat proberen eerst en doorsparen om ze zelf te kopen.
Tsja, dat verklaart waarschijnlijk wel het prijsverschil: de goedkoopste Spirit (Notepad) is al bijna 3x zo duur als de Behringer (de Behringer zou mij omgerekend 68 euro kosten). En of hij 3x zo weinig (10 dB !) ruis heeft...
Huren klinkt mij niet zo best in de oren; het leuke van je eigen spullen hebben is dat je in je vrije uurtjes lekker kan prutsen oefenen, en zodoende de techniek van opnemen wat beter onder de knie krijgen. Maar ik zal eens kijken naar hoe het hier in Tsjechie zit met huren.
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 00:02:
Weet wel waar je aan toe bent. Alles apart opnemen kan best, word gedaan in de beste studio's maar je moet dan wel de apparatuur voor hebben en een ultiem strak gevoel voor tempi aangezien je de partijen moet inmixen. Dit geeft ook voor de muzikanten een behoorlijke druk, aangezien zij heel strak en op de maat de muziek moet inspelen. Wat je tegen je hebt is je budget, met 1 mic een partij opnemen kan, maar dan is er geen enkele feedback van de andere muzikanten.

Als ik al een mic zou aanraden is dat een Rode NT1, maar dat is onderhand de helft al van je budget.
Ik denk ik wel weet waar je het over hebt: een paar jaar terug heb ik met wat online vrienden, verspreid over europa, een nummertje geschreven en opgenomen. Uiteindelijk is het wel te doen, als iedereen zich maar aan de clicktrack probeert te houden, maar het kost voornamelijk veel tijd, voordat je iets hebt waar je tevreden over kan zijn.
Een ander probleem voor ons is het feit dat we niet allemaal bij elkaar in de buurt wonen, en bijvoorbeeld een concertharp is zelfs met een grote auto heel lastig te verplaatsen. Dus zelfs al hadden we de apparatuur om alles samen op te nemen, dan nog blijft het moeilijk.

Waar ik nu aan zit te denken is eerst met de hele band een nummer opnemen, gewoon met z'n allen op een enkele track, en daarna de tracks een voor een apart opnemen. Het is maar een idee, we zien wel hoe het werkt. Heeft dit een kans van slagen?

Wat betreft de Rode NT1: tsja, je hoort er veel over, maar die prijs is inderdaad veel te hoog, ongeveer het dubbele van de Behringer. (link) De Behringer kan ik voor omgerekend 109 euro kopen.

Wat ik uit jullie reacties opmaak is de vraag of het wel zo zinnig is om 400 euro uit te geven aan iets wat "net niet ideaal" is. Tsja, op zich is doorsparen wel een optie, dan zou ik tegen de zomervakantie voor een euro of 600 dezelfde truc uit kunnen halen. Maar volgens mij zit je dan nog steeds met een single-mic setup. Een setup met (meerdere) goede microfoon(s) en een goede desk is volgens mij de komende 3 jaar (in 2008 hoop ik mijn M.Sc. te halen) onhaalbaar.
In dat geval is het alles of niets: ofwel een studio (of losse apparatuur, zoals TheLemon zei) huren en dan onder tijdsdruk :/ iets opnemen, ofwel deze setup aanschaffen, en dan kan je in ieder geval alvast aan de slag.

• netvor
Ik ben zojuist even weze kijken op wat websites van winkels, en heb deze gevonden als mogelijke vervanger voor de Behringer mixer: Yamaha MG 10/2.

Na wat gegoogle krijg ik het idee dat "men" hier meer over te spreken is, je leest veel verhalen in de trant van "Ik had een Behringer, die was klote, ik kocht een Yamaha, ik was blij." Qua prijs (ca. 112 euro) is deze Yamaha nog net binnen het budget. Wat ik via google niet kon vinden was: heeft deze Yamaha minder ruis op de preamps dan de Behringer?

Verwijderd

Ik heb absoluut geen ervaring met (semi-)professionele opname spullen, en ik weet ook niet precies om wat voor muziek het gaat (je 'onze band' link gaf een time-out).
Maar gezien de instrumenten (folkharp, stem, fluit en een beetje keyboard) lijkt 't me muziek die het best 'live' te beluisteren is. Apart opnemen van elk kanaal kan dan het totale gevoel van de muziek om zeep helpen. Om de juiste sfeer te behouden moeten alle muzikanten samen spelen, en niet partij voor partij.

Alleen ontkom je dan niet aan minimaal 3 microfoons: zang, fluit, en harp (al kan die er beter 2 hebben, 1 voor de kast en 1 voor de snaren). Ik zou op zoek gaan naar een stel 2e-hands Shure zangmicrofoons of zo, die zijn ook goed te gebruiken voor fluit en harp. Dat in combinatie met een leuk mixertje zou 't prima moeten kunnen doen.

Ik ben vooral bij acoustische muziek dol op een 'live' gevoel, en ik ben denk ik niet de enige... :)

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:58
Bij Behringer zou ik echt oppassen. Alles wat ik van dat merk heb gezien sprong er nou niet uit kwa kwaliteit. Met name de mixers gaan vrij snel kraken en kloten. Dan kan je beter iets meer door sparen dan dat je na een jaar een andere mixer moet kopen omdat deze niet meer voldoet.

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-02 21:52
Qua opnemen is het simpel: koop een Rode NT1000 en een Presonus Tubepre pre-amp. Je zou nog voor de NT1 kunnen gaan, maar de NT1000 klinkt toch een stukje transparanter. Een Behringer mic is zonde van het geld.

Als je één instrument per keer opneemt, heb je weinig aan een mengpaneel.

Om je geluid in de computer te krijgen kan je bijvoorbeeld een M Audio AudioPhile nemen.

De winkel om 't te kopen: Thomann. Verzendskosten zijn 8 euro naar NL. Als je m'n advies nuttig vond, en bij Thomann je spul wilt aanschaffen, koop dan via de voorgaande link om mij blij te maken ;)

• netvor
Dank allen voor de reacties tot nu toe!

Vandaag ben ik, met harp en harpiste, naar de winkel geweest om microfoons uit te proberen. Ik heb het volgende getest:Het eerste wat opviel, is dat de twee grootmembraan mics een HEEL stuk beter klinken, tenminste als je ze goed opstelt. De Shure is dan ook meer een live-mic dan een opname-mic.
Tussen de B-1 en de NT-1 kon ik vervolgens maar heel weinig verschil horen. De NT-1 klinkt ietsjes beter in het hoog, want de B-1 is een beetje schel. Maar met een beetje tweaken van de equalizer op het mengpaneel was daar wel wat aan te doen.
Van ruis had eigenlijk geen enkele mic last. Er was wel ruis te horen op de speaker, maar die kwam van mengpaneel/amp/speaker. De mics (geen van de drie) konden daar, zelfs bij full gain, iets aan toevoegen.
OK, de NT-1 is dus beter. Maar persoonlijk vond ik het verschil in kwaliteit een heel stuk kleiner dan het verschil in prijs. Ik denk dat ik dus echt daadwerkelijk voor de Behringer ga.

Wat het mengpaneel ben ik wel van gedachten veranderd: na even tien minuutjes spelen met de controls van zowel een Behringer als een Yamaha is het duidelijk: Yamaha is een heel stuk degelijker. Hoe het met ruis zit weet ik niet (niet kunnen testen). Ik ga dus waarschijnlijk voor de Yamaha MG 10/2.

Wat betreft de kwestie van apart opnemen versus tezamen opnemen: als ik het bovenstaande spul koop, samen met bijvoorbeeld de maya, dan is het nog steeds goed mogelijk om een hele band in een keer op te nemen. Ik ken wel wat mensen die microfoons hebben die ik voor een weekendje kan lenen; thuis heb ik dan een mengpaneel en een vierkanaals geluidskaart, dus met een beetje tweaken kan ik vier verschillende microfoons op vier verschillende tracks in Sonar zetten.
Don't get me wrong: het is niet zo dat ik per se alles apart wil opnemen, ik ben het ermee eens dat het "live gevoel" erg belangrijk is voor acoustische muziek; maar soms heb je gewoon niet de keus om alles tegelijk op te nemen.

• TheLemon

TheLemon

Ja ik vind dat "live" gevoel verhaal altijd een beetje overdreven hoor. Eén van mijn favoriete bands, Dream Theater, bijvoorbeeld heeft de 1e paar cd's track voor track opgenomen en ik dacht "Falling into infinity" meer 'live' ingespeeld. Ik hoor eigenlijk geen verschil qua feel tussen die cd's (de meesten vinden dat zelfs hun slechtste cd! )
Als je goede muzikanten hebt, kunnen ze prima één voor één inspelen en toch een goede take met veel gevoel inspelen.

Maar erg goed van je dat je gewoon zelf bent gaan luisteren, daar kan geen review of andermans mening tegenop. Goede keus dus denk ik.

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2025
Die Maya kaart is redelijk, ik zou kijken naar een Phonic tafel i.p.v. een Behringer (gaat ongeveer 1 tot 2 jaar mee en geluid is doorgaans bagger; heb er drie gehad) en sja en Behringer con-mic is natuurlijk niet te vergelijken met een Rode, ikzelf zou eerder een Shure sm-58 (geen cond.) nemen dan een Behringer. Maar je kunt later altijd nog een betere mic kopen.

• TheLemon

TheLemon

Heb je überhaupt het verhaal twee posts boven je gelezen :?
Pagina: 1