Audio + Video over UTP

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WoRsTeNBoY
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
Hoi,
Een goede vriend van mij is al een jaar bezig met zijn huis aant verbouwen,
hij plant om in zijn salon de TV en de PC te zetten, en wilt zijn PC op zijn TV aansluiten,
we zijn nu bezig met de kabels in de muren te steken vandaar devolgende 2 vraagjes :

1.) Mag ik S-Video over 15 meter UTP laten lopen, ik zou van de UTP kabel gewoon 4 adertjes gebuiken.
2.) Hij wilt zijn Dolby versterker ook gebruiken, dus was ik aant denken dat ik voor de audio niet zomaar 3 adertjes van een utp kabel kan gebruiken (L+R+Mass) want 5.1 geeft me 7 aders, dus mag ik dan een utp kabel (8-aderig) gebruiken voor geluid ? (ik had eventueel aan glasvezel gedacht maar dit toch liever niet)

Heeft iemand tips door praktijk ervaring?

(ik hoop dat ik niet te onduidelijk was)
Thnx op voorhand
WoRsTeNBoY

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:09
mag wel, werkt niet... je krijgt veeeeeeels te veel signaal verlies. ik vermoed zelfs dat je s video niet eens beeld meer geven gaat.

https://wren.co/join/Devian

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor s-video heb je 75 ohm coax nodig, voor audio heb je afgeschermde kabel nodig (of ook coax).

In beide gevallen heb je niks aan UTP, ook niet aan STP (shielded twisted pair).

Verwijderd

Waarom niet meteen de echte kabels ervoor, als alles toch nog getrokken moet worden

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Tuurlijk kan dit; alleen is de kwaliteit om te huilen, utp is voor hoge date dichtheid, coax oid is hier veel beter vooor (kan veel meer data door)

Praktitijk; ftp kom je een eind, niet ver genoeg, ga naar je elctroboer kaan 15-aderig kabel waarvaan een av deel in zit (deel is goed afgeschermd), erg prijzige kabel

if broken it is, fix it you should

• WoRsTeNBoY
joopv schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 23:12:
Voor s-video heb je 75 ohm coax nodig, voor audio heb je afgeschermde kabel nodig (of ook coax).

In beide gevallen heb je niks aan UTP, ook niet aan STP (shielded twisted pair).
Svideo is toch 4 aderig, wil dit dan zeggen dat bij de kabeltjes die je koopt in de winkel de connecties ook volgens het coax princiepe zijn ? (kern + gevlochten afscherming -> per ader??)

Audio kan ik idd met afgeschermde audiokabel doen, maar hier blijft de vraag dan doe ik dit voor 5.1 of voor LR en laat de dolby-versterker er terug een "nep-dolby" van maken
(Thnx alvast voor de reply's)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

joopv schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 23:12:

S-video mag ook gewoon over twisted pair hoor. Zo zijn de meeste s-video kabels ook gemaakt die je in de winkel koopt. Alleen zijn die meestal maar 1.5 tot 2 meter.

1 ding begrijp ik trouwens niet uit het verhaal van TS: hij zegt dat de PC en TV in de salon komen. Waar komt dan die 15 meter kabel van toepassing? :?

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 23-04-2005 23:31 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Ik heb zelf eens een S-Video kabel gemaakt van 13 meter over een UTP (twisted pair) kabel...
Het signaalverlies was niet te zien :) ;)

• WoRsTeNBoY
Microkid schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 23:29:
[...]
1 ding begrijp ik trouwens niet uit het verhaal van TS: hij zegt dat de PC en TV in de salon komen. Waar komt dan die 15 meter kabel van toepassing? :?
-> In de muren kabels + groot salon = PC & TV staan Ver uiteen
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 23:32:
Ik heb zelf eens een S-Video kabel gemaakt van 13 meter over een UTP (twisted pair) kabel...
Het signaalverlies was niet te zien :) ;)
Handig dat ik dit weet, wss zal ik dit voor video dan ook toepassen, (RF modulater kopen vind ik niet direct de moeite)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik heb hier s-video en audio over 20 meter utp lopen, als je goed kijkt zie je over het beeld heel licht golfjes lopen, das een kenmerk van een kabel met de verkeerde impedantie.
Houdt er rekening mee dat je best wat overspraak kunt krijgen aangezien de signalen niet gebalanceerd zijn, beter is het om stp te nemen en de mantel aan een kant aan de aarde te hangen.

S-video heeft normaal 4 aansluitingen, 2 voor de massa, 1 voor Y en 1 voor C, het ideaal is om 2 75 ohm coax kabels te gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door bobo1on1 op 24-04-2005 01:02 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• joopv
  • Niet online
WoRsTeNBoY schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 23:26:
[...]
Svideo is toch 4 aderig, wil dit dan zeggen dat bij de kabeltjes die je koopt in de winkel de connecties ook volgens het coax princiepe zijn ? (kern + gevlochten afscherming -> per ader??)
Ja, een centrale ader en een buitenmantel van de coax. "Afscherming" is niet het goede woord, de buitenmantel van een coax kabel is een integraal onderdeel van het transmissiesysteem en geen "afscherming". Zo bepaald de verhuiding van de diameters van de binnen- en buitengeleider en het materiaal er tussen de karakteristieke impedantie.

Anyway, als je video over twisted pair wilt transporteren zul je formeel een 75 - 120 ohm breedbandige balun moeten gebruiken om de aanpassing electrisch correct te maken.
Audio kan ik idd met afgeschermde audiokabel doen, maar hier blijft de vraag dan doe ik dit voor 5.1 of voor LR en laat de dolby-versterker er terug een "nep-dolby" van maken
(Thnx alvast voor de reply's)
Voor audio zul je per kanaal een aparte afgeschermde (hier is het woord wel op zijn plaats) kabel moeten gebruiken.

Je kunt natuurlijk wel utp proberen te gebruiken maar je zul een hoop overspraak hebben tussen de audio kanalen en tussen het video en het audio, en bovendien reflecties in het beeld.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-02 12:26
wat ik uit jullie reply's haal is het volgende:

Audio kan wel over UTP, but it sucks....

maar waaaaarom lees ik in bladen dan dat ze UTP kabel beter vinden klinken als 'normaal' speaker draad. Ze zullen het niet zomaar zeggen...

Verwijderd

Dr Pro schreef op zondag 24 april 2005 @ 11:25:
maar waaaaarom lees ik in bladen dan dat ze UTP kabel beter vinden klinken als 'normaal' speaker draad. Ze zullen het niet zomaar zeggen...
Dat gaat om het high-level gedeelte, dus van versterker naar speaker.
Daar heb je dan per speaker 4 + en 4 - adertjes ter beschikking, en daar is inderdaad een leuk speakertouwtje mee te maken. Maar hetzelfde geldt voor 2 standaard 230V kabeltjes die je in elkaar draait.
En ja, beide oplossingen kunnen beter klinken dan een standaard 2.5 of 4mm kabel, en een aantal fabrikanten gebruiken dat 'veel kleine adertjes' principe met een prijs van meer dan 50 euro per meter, maar 't heeft niks met jouw vraag te maken.

• joopv
  • Niet online
Dr Pro schreef op zondag 24 april 2005 @ 11:25:
Je vergelijkt appels met peren.

Bij versterker - speaker verbindingen heb je te maken met spanningen van 1 - 30 volt, impedanties van 4-8 ohm en dus vermogens tot 10-tallen watt. Externe stoorbronnen kunnen dit nauwelijks beinvloeden.

Bij audio line-out line-in verbindingen heb je te maken met spanningen van 0,01 - 1V, impedanties van 1000-100.000 ohm en vermogens van maximaal enkele milli-watten. Dat is een totaal andere orde van grootte. Externe stoorbronnen of slechte kwaliteit kabel kunnen dit gemakkelijk beinvloeden. En daarom heb je afgeschermde kabel nodig hiervoor.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-02 12:26
joopv schreef op zondag 24 april 2005 @ 13:03:
[...]

Je vergelijkt appels met peren.

Bij versterker - speaker verbindingen heb je te maken met spanningen van 1 - 30 volt, impedanties van 4-8 ohm en dus vermogens tot 10-tallen watt. Externe stoorbronnen kunnen dit nauwelijks beinvloeden.

Bij audio line-out line-in verbindingen heb je te maken met spanningen van 0,01 - 1V, impedanties van 1000-100.000 ohm en vermogens van maximaal enkele milli-watten. Dat is een totaal andere orde van grootte. Externe stoorbronnen of slechte kwaliteit kabel kunnen dit gemakkelijk beinvloeden. En daarom heb je afgeschermde kabel nodig hiervoor.
hmm, dan had ik de TS verkeerd begrepen...my bad O-)

• WoRsTeNBoY
bobo1on1 schreef op zondag 24 april 2005 @ 00:59:
Ik heb hier s-video en audio over 20 meter utp lopen, als je goed kijkt zie je over het beeld heel licht golfjes lopen, das een kenmerk van een kabel met de verkeerde impedantie.
Houdt er rekening mee dat je best wat overspraak kunt krijgen aangezien de signalen niet gebalanceerd zijn, beter is het om stp te nemen en de mantel aan een kant aan de aarde te hangen.

S-video heeft normaal 4 aansluitingen, 2 voor de massa, 1 voor Y en 1 voor C, het ideaal is om 2 75 ohm coax kabels te gebruiken.
Ik ken het woord overspraak niet, maar valt de impedantie niet aan te passen d.m.v. electronica ?
het ziet er percies naar uit dat in praktijk de utp kabel (of 2) wel mogelijk is,
het gaat hier over filpjes op tv zien, dus Super High Quality moet deze opstelling ook niet zijn.

Ben ik verkeerd in men redenering ?

Thnx voor jullie antwoorden alvast _/-\o_

Verwijderd

Voor het afspelen van een Xvid / Divx film volstaat het prima.....

Verwijderd

Waarom doe je het niet draadloos? Hoef je niet te boren, kabels zoveel mogelijk uit het zicht te houden. Kortom, een stuk eenvoudiger. De radioboer heeft hele goede oplossingen voor weinig geld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 01:54 ]

• WoRsTeNBoY
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 01:54:
Waarom doe je het niet draadloos? Hoef je niet te boren, kabels zoveel mogelijk uit het zicht te houden. Kortom, een stuk eenvoudiger. De radioboer heeft hele goede oplossingen voor weinig geld.
Heb jij daar mss enkele voorbeelden van i.v.m. prijzen, ik kan dit zelf opzoeken, maar denk dat als jij hierop antwoord de kans kleiner is dat ik iets fout opzoek :)

• joopv
  • Niet online
WoRsTeNBoY schreef op maandag 25 april 2005 @ 17:35:
[...] ik kan dit zelf opzoeken, maar denk dat als jij hierop antwoord de kans kleiner is dat ik iets fout opzoek :)
Van de andere kant leer je er niks van als je anderen het werk laat doen.

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 21:59
Gewoon 2 goede coaxkabels. De ene om het geluid digitaal naar de versterker over te brengen, de andere om het composiet signaal van je tv-out naar de tv/receiver te sturen.Ik maak hier zelf ook gebruik van, werkt prima.

De kwaliteit met een S-video kabel is dramatisch over zulke afstanden (spreek uit ervaring).

• WoRsTeNBoY
Dankuwel voor deze antwoorden!

Verwijderd

Kijk eens naar de oplossingen van Marmitek !

http://www.marmitek.nl/

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 23:16 ]

Pagina: 1