Toon posts:

Wat is beter? 80mm 3300rpm of 60mm 4200rpm?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie vertelt mij hier wat meer over?

Ik wil een extra koeler voor in mijn toekomstige kast, een AOpen HQ08.

Ik kan kiezen uit een 80mm 3300rpm GlobalWin of een 60mm 4200rpm GlobalWin. Welke is beter waarschijnlijk. CFM-waardes zijn nergens te vinden ..

De 80mm kost 25 piek, en de 60mm vreemd genoeg 35 piek.

Ik wil natuurlijk niet teveel herrie, maar vooral wil ik fatsoenlijke koeling zodat de kast koel blijft bij licht overklokwerk van m'n Athlon. (zonder GFD, alleen FSB).

Dus : welke is waarschijnlijk beter? De kleinere maar snellere, of de grotere maar langzamere? Of heeft er iemand een betere tip voor een heel andere koeler in hetzelfde prijsbereik?

Mijn dank is groot ..

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Langzamer maakt minder herrie. Dus ik zou voor die gaan. Ook passen 80mm fans meestal beter ergens in je kast.

Verwijderd

ik zou voor de 80mm fan gaan. De andere fan is namelijk bedoeld voor heatsinks(ze zitten op alphas) deze fan is echt super LUID en geeft 27 CFM waarschijlijk geeft de 80mm ietsje meer schat zon 33 of zo en maakt minder geluid. De beste/stilste fan waa rik van gehoord heb draait op 1900 toeren en doet 68cfm bij 30 dBA maar das een 120mm en ze zijn niet in NL te krijgen

ThaVinnY

Verwijderd

Ik heb gisteren bij Alpha in Japan zitten loeren, en het blijkt dat bij hun de kleinere fans met hoger toerental een grotere luchtdruk geven(?) maar de gotere fans met minder toeren een grotere luchtverplaatsing hebben.
Dat kun je terug vinden in de specs. bij de 3125S M60 http://www.micforg.co.jp (=Alpha)

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik wil natuurlijk niet teveel herrie, maar vooral wil ik fatsoenlijke koeling zodat de kast koel blijft bij licht overklokwerk van m'n Athlon. (zonder GFD, alleen FSB).
Ik heb altijd mijn Intels geclockt, maar what the hack bedoeld iedereen met "GFD"
Ik ken de multiplier, de fsb, voltage etc... maar gfd..... PLZ HELP!

Kortom: Hoe kan ik het beste mijn Athlon 750MHZ overclocken, dmv van zo'n extra kaartje a 125,- ?

Verwijderd

GFD=Golden Fingers Device, dit is een klein appaatje met (meestal)dipswitches, om via de Golden Fingers(gouden contacten bovenaan de Athlon CPU-PCB) de Processor via een omweg over te klokken.
Deze GFD's zijn inmiddels uitgegroeid tot een gevarieerd aantal merken en typen.
zie voor afb. http://dit.is/Super7

Verwijderd

ik zou gaan voor een 120mm 220Volt fan met stalen schoepen.. (heb ik er in hangen...) koelt extreem goed, steek alleen je vingers er niet in, want die komen er als gehakt aan de andere kant uit)

>:)

Verwijderd

Even ter verduidelijking; Global Win maakt geen fans; ze gebruiken de YS-Tech fans en plakken daar hun sticker op!.
Beste fans op dit moment in de wereld zijn Papst en Delta. Papst (Duitsland) is erg duur met een hoge performance. Delta (Taiwan) heeft dezelfde performance maar is veel goedkoper. Ik zou dan ook voor de Delta gaan de 80*80 variant. Wij hebben er nu nog 1 variant in ons assortiment (zie www.oc-shop.nl en er komt nog een high-performance variant bij. De specs van de Delta zijn 4000 RPM, 46,2 CFM en een MAP 6,78mmH2O bij 40dBa.
De high-performance 80*80 varaint geeft de volgende specs; 5700RPM, 80,16 CFM, een MAP van 20,63mmH2O bij 52,2 dBA.
Staar je niet blind op de dBA waarden, de herrie zit vaak in het optreden van resonanties in de kast. Middels wat speciale attributen zijn deze ook te omzeilen.
Even resumerend; je kan best een lekker stille 80*80 fan kopen, maar die genereren dus geen flow in je kast; oftwel gebeurt niets. Je globaal zeggen voor een kast koeler is de MAP erg belangrijk, voor een heatsink koeler de CFM en voor een radiator koeler zowel de MAP als CFM.

Greetinz

Newt

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Bedankt, er is mij al veel meer duidelijk. Een 80mm, of een 120mm. Maar weet iemand dan of er wel een 120mm in een HQ08 past?

En de term MAP zegt mij niks. Wat is dat precies?

Thanxx in iedergeval voor de respons! :)

Verwijderd

nee. daarvoor moet je wat zagen enzo... tja. het koelt wel goed hoor !!!

Verwijderd

MAP staat voor Maximal Air Pressure; oftwel de kracht die de fan heeft. DIt uitgedruktr in aantal mmH20.

Greetinz

Newt
Pagina: 1