Toon posts:

Hardeschijf guru's! hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ok. even uitleggen wat er is gebeurd.

mijn windows startte niet meer op. ik kreeg elke keer een blauw scherm na het windows logon scherm.
ik had al gauw een vermoeden dat dit mijn hd was. ik kijken in de bios, maar hij herkende hem nog steeds. dus ik de windows xp recovery runnen(vanaf de XP cd) maar dat leverde niets op. zelfde blauwe scherm.
dus ik wilde mijn hd gaan formatteren om windows er opnieuw op te zetten, maar hij kon mijn hd niet meer lezen(hij herkent hem dus wel in mijn bios)

ik een andere hd gepakt er XP geinstalleerd. die kapotte schijf als slave gezet, maar windows herkent de schijf niet(nogsteeds wel in bios)

knoppix cd gedownload en gebrand. als ik via knoppix opstart herkent ie 2(van de 4) partities ineens wel. maar ze zijn readonly dus ik kan nog steeds niet bij mijn files. ik kan er wel gewoon in browsen dus de partitie is niet helemaal kapot.

partition magic 8 geinstalleerd, maar die geeft een I/O error bij het opstarten(of dit nou aan de hd ligt weet ik niet)
bij partitioninfo kan ik de slave wel selecteren maar die geeft dan allerlei foutmeldingen. maar hij herkent wel iets van partities...

waarschijnlijk is mijn partitietabel (zwaar)beschadigd. de data staat er blijkbaar nog wel op, maar kan de partities niet lezen(behalve met knoppix dus)

mijn vraag is hoe ik eventueel de partitietabel weer kan herstellen. de hd is niet volledig kapot dat is wel duidelijk.

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Welke foutcode zie je in de BSOD ?

Zie:
Windows XP en 2000 BSOD guide

[ Voor 51% gewijzigd door matinez op 23-04-2005 20:35 ]

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-03 19:00

Acheron

updatepack.nl

(jarig!)
Als je in knoppix de schijven als read-only kunt mounten direct al die belangrijke data back-upen naar een andere schijf.

Daarna met een tool van de fabrikant aan de slag om de harde schijf opnieuw te formateren. Daarna Windows opnieuw installeren.

Maak in ieder geval back-ups in vervolg :)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

neem geen risico en zorg dat je get data back ergens vandaan haalt. Dat is de ultieme tool om je data te redden

Verwijderd

Topicstarter
weet ik niet meer. was vanochtend. maar is dat relevant dan? ik heb het probleem al ontdekt. nu wil ik mijn partities herstellen. dat is het probleem namelijk.
hp38guser schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 20:34:
Als je in knoppix de schijven als read-only kunt mounten direct al die belangrijke data back-upen naar een andere schijf.

Daarna met een tool van de fabrikant aan de slag om de harde schijf opnieuw te formateren. Daarna Windows opnieuw installeren.
die zijn ook readonly. komt door NTFS zei een vriend van me. dus copieren kan niet.
StuiTeR schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 20:34:
neem geen risico en zorg dat je get data back ergens vandaan haalt. Dat is de ultieme tool om je data te redden
ik zal eens kijken of ik ehm kan vinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 20:44:

die zijn ook readonly. komt door NTFS zei een vriend van me. dus copieren kan niet.
Om iets van een schijf naar een andere schijf te kunnen kopieren hoef je ook alleen maar te kunnen lezen. Ik mag hopen dat je met het recoveren van je gegevens het niet in je hoofd haalt dat op dezelfde schijf te zetten?

Verwijderd

Kijk eens of testdisk iets uithaalt. Hier staat een link:

http://www.sudhian.com/showfaqs.cfm?fid=8&fcid=7#174

Run de win versie van dit progje vanuit je andere harddisk en analyseer je kapotte. Testdisk kan wellicht je partitietabel terugvinden en daarna heb je de mogelijkheid om deze weer terug te schrijven. Als ie bij de eerste analyse niks kan vinden, ga dan gewoon verder (selecteer quit) en wellicht vindt ie 'm dan wel. Testdisk verandert niets aan je harde schijf tenzij je zelf een verandering doorvoert. Het enige wat nodig is hoop ik is het terugschrijven van de partitietabel als ie die vindt. Ik weet ook niet het fijne af van dit progje maar het heeft me een keer goed geholpen bij het gedeeltelijk recoveren van een raid-0 config waar andere progjes niet hielpen.

edit: wel windows opnieuw opstarten nadat je je partitietabel teruggeschreven hebt ;)

@EoF: mijn linkje geeft nog een korte samenvatting van het progje om de gebruiker op weg te helpen. Ennuh, we hoeven ze het niet op een presenteerblaadje te geven ;) Zelf zit ik ook met een probleem, misschien kun jij me helpen. Zie:

Raid-5 op onboard highpoint hpt374 herstellen

Testdisk vindt de partitietabel wel en alle bestanden lijken nog daar maar het terugschrijven van de partitietabel sorteert geen enkel effect. Mocht je tips hebben, graag daar even melden ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2005 21:40 ]

• EoF
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

EoF

Testdisk kan je inderdaad gebruiken om de partitietabel te redden.
rechtstreeks linkje naar testdisk: => http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html

Verwijderd

Topicstarter
ok. dan zal ik dat zo ook even proberen. ik draai nu 'get data back NTFS' en dit schijnt ook wel te helpen. althans ik kon net alweer op mijn oude partities. alleen hij 'onthoud' het niet zeg maar. dus ik run nu die test weer en hoop dat ik het kan opslaan.

ik kan ook niet copiëren vanuit de gerepearde hd want het is een trial(maar hier weet ik wel iets op hoor :P nood breekt eventjes wet :P)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 20:46:
[...]

Om iets van een schijf naar een andere schijf te kunnen kopieren hoef je ook alleen maar te kunnen lezen. Ik mag hopen dat je met het recoveren van je gegevens het niet in je hoofd haalt dat op dezelfde schijf te zetten?
alle schijven zijn in knoppix read only. dus ook de goeie. ik kan dus niks copiëren. nou ik kan het wel copiëren, maar dus niet pasten :P

dus dat wordt hem niet. maar deze 2 programma's geven mij hoop. ze vinden iig iets.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug? :)

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 24-04-2005 02:03 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.