Toon posts:

ASDL op meerdere computers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn Mxstream Extra-abonnement delen met 3 computers dit kan via een router of zoals onderstaand:

Het Mxstream Extra-abonnement beschikt over vier IP-adressen waardoor maximaal vier computers kunnen worden aangesloten, ieder met een eigen adres. Dit kan met een relatief eenvoudig netwerk worden gedaan. Het is dan wel noodzakelijk dat alle computers zijn voorzien van een ethernetkaart en dat de verbinding door middel van een HUB tot stand wordt gebracht.

Zie plaatje van de situatie zoals in het hierboven beschreven staat:
Afbeeldingslocatie: http://www.mxstream.nl/images/hub2.gif

Ik zit te twijfelen tussen routen of het bovenstaande, mijn vraag is dan ook of ik met het bovenstaande ook een netwerkje kan creëren zonder dat ik een router nodig heb???????
En hoe komt het er dan eventueel uit te zien?
En als ik het eventueel toch zou routen wil ik hier een apart servertje voor hebben. Hoe snel moet deze ongeveer zijn (zit zelf te denken aan een 468 ofoz) met linux????
Kan iemand mij wat advies geven?!

Thanks *D

Verwijderd

Routen is niet mogelijk denk ik, je zit al achter een NAT protocol (jekrijgt al een intern ipadres van KPN, dusgeen volwaardig ip adres)

Of zie ik dit verkeerd??

Verwijderd

Topicstarter
nou, zelf heeft KPN het wel over routen kijk maar op hun site. Volgens mij kan het wel maar moet je met z'n vieren op 1 ip adres.

weet iemand al een oplossing op mijn vraag die ik gepost heb?!!

Verwijderd

Kan je mij eens uitleggen hoe je precies je router implementatie had gezien?

Verwijderd

Topicstarter
nou, een servertje met wingate ofzoiets als router software.
daar 3 pc's op aangesloten (hub) en de utp van het asdl

ben nog niet zo thuis in het netwerken?!

Verwijderd

waarom zou je dat in godsnaam doen man?
Dan ga je uiteindelijk maar met 1 ip het internet op en je hebt en meerdere.
Dan moet je met NAT gaan werken en dat is altijd minder fijn dan een direct internet IP.

Verwijderd

Bij mxstream heb je geen direct ip.

je krijgt via het NAT-C protocol van KPN een 10.0.0.x ip (dat is prive, d us intern netwerk van kpn)..

Verwijderd

Ik draai op Windows 2000 met twee netwerkkaarten in mijn systeem. De ene kaart is verbonden met het ADSL modem, de ander met het netwerk, en delen maar die inbelverbinding.

Werkt perfect.

Thuis draaien we een linux server, twee netwerkkaarten, en draaien maar. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, vriendje van mij heeft dit gedaan.

Verwijderd

Ja, dit netwerkje kun je ook gebruiken om naar de andere pc's te gaan. Je subnet is zo ingesteld dat de 4 compu's in hetzelfde subnet zitten en je kunt de andere compu's dus zonder problemen bereiken.
Enig wat je je af moet vragen is of het handig is: op 4 plekken inloggen, op 4 plekken beveiligen. Ik zou toch gaan voor 1 server met 2 netwerkkaarten: 1 naar adsl modem, 1 naar intern lan. Interne lan configureren op 192.168.x.x en het zaakje masquereren. Stuk veiliger.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
alvast bedankt voor julie reacties. Ik heb nog een vraagje.

Ik wil de ASDL lijn met mijn buurman delen, die heeft een computer thuis staan. Zelf heb ik twee computers. Het leek mij handiger dat mijn buurman ook kan internettten als mijn pc of server uitstaat.
De twee pc's van mijzelf wil ik op één ip aansluiting zetten.

denken julie dat dit verstandig is?? :?

Verwijderd

je kan het als je 4 ip adresssen hebt het beste met een hub doen. bij 1 ip adres met een router
Pagina: 1