Optisch en analoog tegelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 21:57
Ik wil graag een nieuwe receiver aanschaffen om vervolgens het decoderen van AC3 etc. door deze reveiver te laten doen, via optisch. Zo ontlast ik de pc en ben ik van mijn aardlus af, maar dat terzijde.

De analoge aansluiting wil ik blijven gebruiken voor games en voor mijn analoge computerspeakers, dus zoals het nu al aangesloten is (met splitters). Het komt er dus op neer dat ik een geluidskaart zoek met een digitale uitgang aan de achterkant, maar die het geluid zowel door deze uitgang stuurt als door de analoge uitgangen. Indien het ac3 of DTS betreft, moet de kaart dit dus gaan decoderen voor de analoge uitgangen en tegelijk het niet gedecodeerde signaal aanbieden aan de receiver, via de digitale uitgang.
(De uitgang mag ook gewoon coaxiaal zijn aangezien dit eenvoudig om te zetten is naar optisch).

Ik weet dat de kaarten van Creative dit kunnen met de bracket, dus de platinum versies, maar dit vind ik niet echt een oplossing, zo'n ding aan de voorkant van de pc.

Terratec heeft mooie kaarten en M-audio. Beide merken hebben kaarten met een aparte digitale uitgang aan de achterkant, maar wat ik dus niet weet of dit dus tegelijk kan....?.....

Deze kaarten bedoel ik:
- M-Audio Revolution 5.1 of 7.1
- Terratec 5.1 sky of 7.1 space

Iemand enig idee?

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53
Ik heb een terratec dmx xfire 4.0. Geeft altijd analoog uit, de optische aansluiting kan op ingang/uitgang/uit. Lijkt me dat het prima kan.

• Pino64
Dat zou geweldig zijn, maar helemaal zeker weten doen we het dus nog niet. Er moet ook nog gedecodeerd worden. Stel dat powerdvd ingesteld staat op SPDIF en het signaal netjes via de optische uitgang loopt. Dan moet het geluid gedecodeerd uit de analoge uitgangen komen.

Normaal zou ik het er gewoon op gokken, maar het gaat nu ook om een nieuwe receiver.......

Verwijderd

Ik heb een terratec space met logitech z5500 en ben er erg tevreden mee, ik kan via de pod van de z5500 gewoon switchen tussen analoog en optisch, zit ook beide aangesloten bij mij. M-audio is wel iets professioneler maar terratec heeft betere support met drivers e.d., tevens heeft de revolution minder aansluitmogenlijkheden (vooral intern naar cdrom e.d. mist op deze kaarten).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 13:54 ]

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:48
Ik gebruik mijn MSI onboard geluids kaart en gebruik daar ook de optiche en analoge uitgang tegelijk van werkt perfect. dus dan neem ik aan dat een lossen geluidskaart ditook wel zou moeten kunnen

• Pino64
Geweldig nieuws.
Nu vraag ik me nog 1 ding af. Stel ik kijk een film via SPDIF en nu komt er een nieuwe email waarbij een stereo geluidje gespeeld wordt. Hoor je dat dan ook door de digitale uitgang? Ik weet dat er zowel stereo als ac3 overeenkan, maar ook tegelijk?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Pino64 schreef op zondag 24 april 2005 @ 16:26:
Ik weet dat er zowel stereo als ac3 overeenkan, maar ook tegelijk?
Als er een AC3- of DTS-stream over de digitale uitgang gaat, heeft dat voorrang over 'normaal' PCM geluid.

Een film met AC3 kijken met op de achtergrond een mp3-tje zal dus niet lukken met een digitale uitgang.

Siditamentis astuentis pactum.

• Pino64
Goh dat wist ik niet, maar nu bedenk ik me opeens dat dat helemaal niet erg is. Kun je mooi een mp3tje luisteren bij de computer terwijl iemand anders een film kijkt via de TV-out 8)

Ik heb net even een manual gelezen van de terratec space, maar daar kan ik niks vinden over bass-redirection. Stel je speelt een mp3tje (stereo) gewoon op de analoge uitgang voor de computer speakers. Dan krijg je geen bas, omdat de basbox op het LFE kanaal zit. Hiervoor heeft creative de optie bass-redirection. Heeft Terratec dit dan helemaal niet?
Pagina: 1