Hey, ik ben op het moment een spelletje aan het maken. Dit spelletje is een ouwe bekende, weet alleen niet meer hoe hij heet. Maar het idee is om mbv een links rechts bewegend plankje een stuiterend balletje tegen te houden, die weer blokjes moet raken om het veld leeg te maken.
Met dit spel moet er bij botsingen gekeken worden in welke richting het balletje gaat en op welke muur hij stuiterd, waardoor deze van richting moet veranderen. Zoals ik het op dit moment heb geprogrammeert zijn er bij de check op botsingen heel veel if-else statements. En ik vroeg me af of daar geen mooiere oplossing voor is, om dit kleiner te maken en overzichtelijker.
Met dit spel moet er bij botsingen gekeken worden in welke richting het balletje gaat en op welke muur hij stuiterd, waardoor deze van richting moet veranderen. Zoals ik het op dit moment heb geprogrammeert zijn er bij de check op botsingen heel veel if-else statements. En ik vroeg me af of daar geen mooiere oplossing voor is, om dit kleiner te maken en overzichtelijker.
code:
1
2
3
4
5
6
| if( linkermuur wordt geraakt ){
if( balletje gaat omhoog )//bla
else if( balletje gaat omlaag )//bla
else if( rechtermuur )
etc etc |