[solcon]alleen nummerweergave zonder adsl

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
hoi mensen,

misschien beetje vage topicstart, maar het zit zo:

mijn ouders hebben sinds een maand adsl van solcon, dit gaat samen met voip om de telefoonkosten terug te dringen.

nu hebben we ook een nummermerlder, maar deze doet het niet wanneer de voip/adsl modem/router is aangesloten.

hier even een overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/atia/temp/solcon.gif

Mijn vader heeft met solcon gebeld, en deze beweren dat het mogelijk is om een nummermelder aan te sluiten, zolang het maar gebeurd VOOR de splitter.

dus wij hebben dit braaf gedaan, maar bij ons wilde het niet werken.

ik heb eens zitten testen, en kwam tot de volgende conclusie:
wanneer de router uit staat (dus stroom er af) dan werkt de nummerweergave wel
wanneer de router aan staat werkt het niet

wanneer de router aanstaat, en de line in en phone out aangesloten zijn werkt het wel
wanneer de router aanstaat, en de ADSL line aangesloten is, werkt het niet
maar wanneer deze er niet in zit, is er (logischerwijs) geen internet...

we hebben al met solcon gebeld, en met kpn. Kpn zegt dat de lijn naar buiten toe goed is, en dat klopt, want na het loskoppelen van de router/modem/switch combi werkt het gewoon.

Solcon heeft in het begin gezegt dat het ten alle tijden zou moeten werken, zolang de nummermelder maar voor de modem/router zit. ('zodat het signaal nog op de lijn staat') en dat klinkt logisch.

maar waarom doet de nummermelder het dan niet, terwijl deze toch echt vooraan op de lijn staat?

vandaag kwam een (waarcshijnlijk niet zo technisch onderlegde) helpdesk dame er mee, dat het wellicht een softwarefout zo kunnen zijn.. :|

even voor de duidelijkheid:
het gaat om een SMC7908VoWBRA van SMC networks

anyway, ik vroeg me nu af of iemand hier ook zo'n probleem heeft, en hoe dit op te lossen is.

edit:
ik zie hier staan dat een beta versie 0.46 van de firmware uit is, maar aangezien ik slechts 1 versie lager zit (0.45) vraag ik me af of dit verstandig is om te doen

[ Voor 7% gewijzigd door BasieP op 23-04-2005 16:29 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• BasieP
*schop*
ik heb mijn mooie paintskills niet voor niks uit de kast gehaalt.. toch?

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Voip dat is toch een ander protecol dan isdn/analoog

Bij voip gebruik je nl. het netwerk(adsl signaal) om te bellen in plaats van het oude isdn/analoog signaal. Dus wat jij wilt zal nooit werken. Tenzij dat jullie naast Voip ook nog steeds en isdn/analoog nummer hebben.

Ik denk dat de solcon medewerker nog niet van de nieuwe systemen op de hoogte is, en daar door nog van isdn/analoge situatie uit gaat. Dan zou nl het verhaal kloppen

Grutte Pier fansels

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 06:41
BasieP schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 16:22:
Solcon heeft in het begin gezegt dat het ten alle tijden zou moeten werken, zolang de nummermelder maar voor de modem/router zit. ('zodat het signaal nog op de lijn staat') en dat klinkt logisch.

maar waarom doet de nummermelder het dan niet, terwijl deze toch echt vooraan op de lijn staat?
Lijkt mij eenvoudig: als zij dat beweren, laat ze het maar hard maken.

Zoals de vorige schrijver ook al meegaf: het gaat hier om totaal verschillende manier van werken, dus hun logica lijkt mij een beetje (zachtjes uitgedrukt) vreemd.

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:13
Zover ik het begrijp hebben jullie naast jullie VoIP nummer ook nog een KPN nummer.

Dus op het moment dat er op het KPN nummer gebeld wordt zal de nummermelder het wel gaan doen ja.

• BasieP
Yohost! schreef op zondag 24 april 2005 @ 17:13:
Zover ik het begrijp hebben jullie naast jullie VoIP nummer ook nog een KPN nummer.

Dus op het moment dat er op het KPN nummer gebeld wordt zal de nummermelder het wel gaan doen ja.
dat klopt inderdaad. Wat hessel en brobbel niet helemaal door hadden, en waar ik niet zo duidelijk in was, aangezien de vraag daar niet specifiek over ging, is dat wij alleen BELLEN met voip, alle inkomende gesprekken worden gewoon op de kpn lijn geleverd.
van diezelfde kpn lijn halen we ook adsl (via bbnet weliswaar)

maar dit is niet het punt.

het feit dat pas bij het verwijderen van de adsl kabel (Van splitter naar modem) krijgen we nummers op de nummermelder.

het is net alsof de adsl poort van het modem/routerapparaatding de informatie van de lijn af zuigt, zodat de nummermelder het niet ziet. terwijl het toch echt dezelfde lijn is. (hardwarematig zelfs)

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 06:41
BasieP schreef op zondag 24 april 2005 @ 18:14:
[...]
dat klopt inderdaad. Wat hessel en brobbel niet helemaal door hadden, en waar ik niet zo duidelijk in was, aangezien de vraag daar niet specifiek over ging, is dat wij alleen BELLEN met voip, alle inkomende gesprekken worden gewoon op de kpn lijn geleverd.
BasieP schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 16:22:mijn ouders hebben sinds een maand adsl van solcon, dit gaat samen met voip om de telefoonkosten terug te dringen.
Dan is dat niet de handigste (lees o.a. goedkoopste) keuze:
Solcon:
lokaal 3 ct starttarief, en 0,62-1,73 ct/minuut
interlokaal: 3 ct. starttarief, en 0,62-1,73 ct/minuut
mobiel: 5,18 ct starttarief, en 20 ct/minuut

Bel1601.nl:
lokaal 3,9 ct starttarief, en 0,5 ct/minuut (daluren: gratis)
interlokaal: 4,9 ct. starttarief, en 0,5 ct/minuut (daluren: gratis)
mobiel: 5 ct starttarief, en 22 ct/minuut

Bel1609.nl:
lokaal 4,9 ct starttarief, en 0 ct/minuut
interlokaal: 4,9 ct. starttarief, en 1 ct/minuut
mobiel: 5 ct starttarief, en 18 ct/minuut

Bel1649.nl:
lokaal 5 ct starttarief, en 0 ct/minuut
interlokaal: 5 ct. starttarief, en 0 ct/minuut
mobiel: 5 ct starttarief, en 14-28 ct/minuut

• BasieP
wat een ontopic reply...

offtopic:
en even voor de duidelijkheid: het is goedkoper, wegens het belgedrag van mijn ouders.

mag het nu weer ontopic graag?

Verwijderd

Powermage schreef op woensdag 13 september 2006 @ 15:16:
[...]

Volgens mij klopt dat inderdaad, er zijn namelijk met de oudere modems gewoon hardware problemen waardoor dit niet werkt, de nieuwere serie's hebben daar een ander stukje hardware voor in zitten, dan werkt het wel.
Hallo ik kwam op dit topic terecht omdat ik ook voip via solcon heb
en ik heb ook nog steeds geen nummerweergave
solcon gebeld en een nieuwere versie van dit modem gekregen (gratis)
en het werkte nog steeds niet
antwoord van solcon:
wachten tot en jan. 2007 dan wordt het modem waarschijnlijk omgeruild voor een speetouch780

dus nog maar even wachten

groeten jeroen
BasieP schreef op zondag 24 april 2005 @ 19:58:
wat een ontopic reply...

offtopic:
en even voor de duidelijkheid: het is goedkoper, wegens het belgedrag van mijn ouders.

mag het nu weer ontopic graag?

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:33
Bij mij verlopen uitgaande gesprekken via VoIP (ook Solcon) en inkomende gesprekken komen, voor zover zij niet afkomstig zijn van andere Solcon VoIP-bellers), binnen via KPN. Gelijke situatie met je ouders dus.

Zowel bij inkomende VoIP als inkomende KPN-gesprekken, verschijnt het nummer van beller op mijn telefoon.

Het verbaasd mij dat jou geadviseerd wordt de nummermelder vòòr de splitter te zitten. Ik vind het logischer om de melder aan te sluiten op de PHONE-uitgang van je modem. Je zou een constructie moeten verzinnen om zowel telefoon als nummermelder aan te sluiten op de PHONE-port van je modem.

Je hebt voor de configuratie van de modem de bijgeleverde instructie van Solcon helemaal gevolgd?
Je modem is voorzien van de laatste firmware (2.10)?

Update: zaterdagavond bij m'n ouders (ADSL + Telefonie Solcon; SMC7908VoWBRA modem) een 'oude' KPN nummermelder aangesloten op PHONE uitgang van modem en telefoon (DECT) aangesloten op nummermelder. Resultaat is dat nummerweergave zowel op de melder als op de handsets werkt! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Cranberry op 20-11-2006 07:32 ]

Pagina: 1