[FG]Wat is het gewenste niveau

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:29

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Ik ben benieuwd wat GoT wil met het fotografie forum.

Mijn vermoeden is dat er een groot potentieel aanwezig is binnen GoT en bij de mensen die mogelijk door een FG aangetrokken kunnen worden. Momenteel vind ik het niveau redelijk slecht. Een enkeling haalt mijn inziens het niveau waar ik, een hobbiest met goede bedoelingen, me aan op kan trekken.

Met een grote regelmaat stoor ik me aan het niveau van discussies en van het fotowerk mensen posten, bijvoorbeeld in het Solo showcasefoto's - foto's waar je trots op bent v2.0 topic. In dit topic heb ik nog geen modbreak gezien, terwijl er echt tenenkrommende foto's geplaatst worden. Dit gebeurd ook op tech gebied in andere fora, maar daar worden deze personen de juiste richting getoond en medegedeeld wat van het verwacht wordt. Dit mis ik in FG.

Nu vind ik alles wel best, maar mijn vraag is wel "Wat is het niveau waar GoT zich op richt?". Op tech gebied kan GoT zich buigen over een zeer goede reputatie. De reden voor de 110.000 aanmeldingen, maar wil GoT dit niveau ook halen op fotografie gebied?
Uit de invloed die modjes uitoefenen binnen FG kan ik dit niet halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tukk op 23-04-2005 17:31 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:52
Waarom moet het niveau per se zo hoog getrokken worden? GoT is van origine geen fotoforum; en er komen veel mensen met P&S camera's; dus om er een DSLR elite hoek van te maken vind ik een beetje overtrokken.

denk dat je dan eerder naar dutchphotozone moet als je meer wil. Ik vind dat FG in ieder geval ook bereikbaar moet zijn voor de instapfotografen. Ik kijk zelf ook veel op dutchphotozone om inspiratie op te doen.

Een idee is misschien om het op te splitsen in beginnelingen en pro's. Vervolgens kun je bij het pro-gedeelte hoge eisen stellen; en zo blijft er wel nog genoeg speelruimte voor de beginnelingen. Maar dat is misschien weer een beetje ...

[ Voor 37% gewijzigd door Silent Thunder op 23-04-2005 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 22:44
Silent Thunder schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 16:54:
Een idee is misschien om het op te splitsen in beginnelingen en pro's. Vervolgens kun je bij het pro-gedeelte hoge eisen stellen; en zo blijft er wel nog genoeg ruimte voor de beginnelingen.
Ok, dan splitsen we DOC ook meteen even in newbies die willen overclocken en de pro's die het echt goed kunnen, splitsen we OM gelijk in een forum voor standaard desktop ATA drives, en een voor professionele SCSI disken, en zullen we als we bezig zijn ook 5 verschillende niveau's HK maken waarin je steeds verder kun doorgroeien? 8)7

FG is gewoon een verzamelforum voor alles wat met fotografie te maken heeft imo. En nee, niet iedereen die hier komt hoeft een professionele fotograaf te zijn. Naast de showcase topics e.d. lopen er namelijk ook nog gewoon discussies over aankoopadviezen en mogelijkheden van verschillende cam's... en wat mij betreft mag iedereen gewoon posten in FG hoor, alleen in het topic dat in de TS wordt aangehaald zouden mensen de regeltjes wel wat beter mogen lezen ja... Maar dat is een kwestie van het modbeleid wat aanscherpen, niet van het forum opsplitsen... Mijn mening iig ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:52
XanderH schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 17:04:
en wat mij betreft mag iedereen gewoon posten in FG hoor, alleen in het topic dat in de TS wordt aangehaald zouden mensen de regeltjes wel wat beter mogen lezen ja... Maar dat is een kwestie van het modbeleid wat aanscherpen, niet van het forum opsplitsen... Mijn mening iig ;)
Mijn reactie was ook min of meer gericht op het feit dat de TS zich structureel aan het niveau ergert. Als het alleen om het showcase topic ging, dan is het uiteraard onzin om het forum op te splitsen. Ik vermeldde ook al dat het opsplitsen sowieso geen geweldig idee is hoor; maar het punt is dat FG qua instapwerk ook toegankelijk moet zijn.

Maar van wat ik opmaak stelt Tukk het algemene niveau van FG aan de kaak?
Met een grote regelmaat stoor ik me aan het niveau van discussies en van het fotowerk mensen posten, bij voorbeeld...........

[ Voor 8% gewijzigd door Silent Thunder op 23-04-2005 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
XanderH schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 17:04:
[...]

FG is gewoon een verzamelforum voor alles wat met fotografie te maken heeft imo. En nee, niet iedereen die hier komt hoeft een professionele fotograaf te zijn.
Niet iedereen op Got is een professionele programmeur.
Naast de showcase topics e.d. lopen er namelijk ook nog gewoon discussies over aankoopadviezen en mogelijkheden van verschillende cam's...
Op de foto's na heb ik geen enkele kritiek op FG.
en wat mij betreft mag iedereen gewoon posten in FG hoor, alleen in het topic dat in de TS wordt aangehaald zouden mensen de regeltjes wel wat beter mogen lezen ja... Maar dat is een kwestie van het modbeleid wat aanscherpen, niet van het forum opsplitsen... Mijn mening iig ;)
Hieruit concludeer ik dat je mijn mening deelt. Ik vind het ook best, ik vroeg me alleen af wat 'men' wil. Vooral bij foto's wordt er IMHO te weinig gemod. Als ik zou casemodden zou ik wel oppassen mijn 1e misbaksel te posten in CME, die drempel ligt er nog niet met foto's in FG.

Ik vind de humor en de kijk op zaken van GoT-tters in het algemeen der mate uniek dat ik ook in FG vaak kijk. HK is bijvoorbeeld leuk, doordat er GOT-ters zitten.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 22:44
Silent Thunder schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 17:14:
[...]

Mijn reactie was ook min of meer gericht op het feit dat de TS zich structureel aan het niveau ergert. Als het alleen om het showcase topic ging, dan is het uiteraard onzin om het forum op te splitsen. Ik vermeldde ook al dat het opsplitsen sowieso geen geweldig idee is hoor; maar het punt is dat FG qua instapwerk ook toegankelijk moet zijn.

Maar van wat ik opmaak stelt Tukk het algemene niveau van FG aan de kaak?

[...]
Ja, maar het "Solo showcasefoto's - foto's waar je trots op bent v2.0"-topic is dan ook wel een voorbeeld waar eigenlijk al min of meer een minimum niveau verlangt wordt. Dat er hier foto's worden gepost die hier kennelijk niet horen en dat mods hier niets aan doen los je niet op met een ander forum, dan gaan mensen het nog net zo goed posten waar het niet hoort. In FG is er nu ook al een verschil in niveau, mensen die nieuw zijn kunnen een testcase openen, professionelere fotografen maken een showcase. (Natuurlijk gaat dit niet altijd op nee ;))

Is het overigens geen idee om een "solo testcasefoto's - foto's waar je commentaar op wilt" topic te maken?
Tukk schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 17:28:
Hieruit concludeer ik dat je mijn mening deelt. Ik vind het ook best, ik vroeg me alleen af wat 'men' wil. Vooral bij foto's wordt er IMHO te weinig gemod. Als ik zou casemodden zou ik wel oppassen mij 1e misbaksel te posten in CME, die drempel ligt er nog niet met foto's in FG.
Jup, ik ben het wel met je eens op dat punt. Alleen Silent Thunder's oplossing spreekt me niet zo aan... :P
En er ligt wel een drempel voor het posten van foto's, tenminste, voor het posten van een showcase. Die drempel wordt min of meer weggenomen door een groot soloshowcasefoto's topic. Dat zie je op CME net zo goed hoor; [rml][ CM] Het "Post hier je kleine mods" topic - Deel 10[/rml].
En nee, ik wil niet beweren dat het in FG een "Post hier je probeersels" topic is, absoluut niet, maar door zo'n groot topic wordt de drempel wel grotendeels weggenomen. Dan lijkt me een "solo testcasefoto's - foto's waar je commentaar op wilt" nog nieteens zo'n slecht idee ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Xander op 23-04-2005 17:36 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoewel sommige mensen best trots op hun foto's kunnen en MOGEN zijn, vraag ik mij af hoe ze het in hun bol krijgen om het te posten in dat solo-topic. Sommige foto's zijn inderdaad gewoon "kiekjes". Ikzelf kan (denk ik) voor geen meter fotograferen, maar als ik met de 300D van mn broer aan 't spelen ben, dan ga ik toch ook niet elk kiekje van onze katten posten? 8)7
Ik denk dat er wat meer gemod moet worden op zelfkennis. 't Hoeft IMO ook niet zo te zijn dat het alleen voor de profi's is, maar mensen kunnen toch zelf wel 't onderscheid maken tussen kiekje en een echte mooie foto? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:12

Jaymz

Keep on moving !

Ik denk dat je (wat fotografie) betreft je te maken hebt met de manier waarop men naar foto's kijkt.

Ikzelf ben (denk ik) dermate kritisch op mezelf dat ik pas een foto neermik als ik er voor mezelf écht van overtuigt ben dat ut een goeie foto is, laat staan een show/test case-open. Ik durf te denken dat ikzelf interessanter materiaal neer kan mikken dan gemiddeld langskomt, alleen haal ik lang niet altijd het niveau wat ik wil halen ;)

Goed belicht, een behoorlijke compositie en een interessant onderwerp (en een consistent 'verhaal') bij een showcase zijn mijn kritieken :)

Ik heb de laatste tijd (dingetjes op het werk, bands etc.) dat mensen voor/van wie ik foto's maak volledig anders naar foto's kijken dan ikzelf doe. Een wat minder belichte foto en een niet-spannende compositie maar zoon/dochter/bekende/zelf staat er 'acceptabel' op wordt tof gevonden / willen ze bijbestellen 8)7

Een goed belichte foto met wel een redelijke compositie (en objectief gezien een leuke foto) wordt echter nog wel eens overgeslagen omdat die bekende/zelf in kwestie er niet opstaat zoals men zou willen :P

Ik was in den beginne overigens ook trots op foto's waarvan ik nu denk dat ik ze zou wegmikken als ik de boel es zou gaan nalopen. Dat niveau heb ik wel (mede) door FG bereikt, dat moet je ook niet vergeten ;)

Ik vermoed dat een hele hoop 'beginners' niet echt (kritisch) naar foto's van anderen kijken (dpz / fredmiranda / etc.) en al (terecht?) blij zijn als hetgeen ze op de foto willen hebben (redelijk) scherp en (bijna) onbewogen op de geheugenkaart staat en dit aan de wereld willen laten zien..

Een tijdje gelee heb ik wat foto's gemaakt van een band waar famillie van me in speelt en die ook op de site van die tent laten zetten. Zonder arrogant te willen zijn, steken die foto's met meer dan kop en schouders uit boven de foto's die ze zelf maken (met een Compact Cam dat wel), hard ingeflitst irritante ruis en veelal niet-echt-spannende composities, maarjah. De mensen die er zijn geweest zien zichzelf en maken zich totaal geen zorgen over zaken waar (hobby) fotograven zich druk om maken ;)

Ergo: op GoT lopen wat zichzelf (in meer of mindere mate) serieus nememde hobbyisten rond, maar ook mensen die er vrolijk op los schieten, zich niet echt druk maken om zaken die er toe doen in fotografie, en gewoon blij zijn met wat ze geschoten hebben en dit aan hun GoT-vriendjes willen laten zien.

Het enige wat je eraan kunt doen als hobbyist om het niveau op te krikken is het niveau laten zien dat je wilt zien, en hopen dat 'men' evolueert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

In dit topic heb ik nog geen modbreak gezien, terwijl er echt tenenkrommende foto's geplaatst worden.
In principe willen we in FG dan ook geen modbreaks: er wordt gewoon getrashed om het topic echt schoon te houden, modbreaks staan zo fout in een dergelijk topic ;)
Nu vind ik alles wel best, maar mijn vraag is wel "Wat is het niveau waar GoT zich op richt?". Op tech gebied kan GoT zich buigen over een zeer goede reputatie. De reden voor de 110.000 aanmeldingen, maar wil GoT dit niveau ook halen op fotografie gebied?
Uit de invloed die modjes uitoefenen binnen FG kan ik dit niet halen.
Pelle, Grrrrrene en ik proberen in FG zoveel mogelijk 'vrijheid' te creëren in alle soorten topics: zowel discussies, nieuwstopics, fototopics etcetera hebben behoorlijk de vrije hand qua inhoud, vandaar dat de FG Policy vrij simpel is gehouden èn we slechts op een paar dingen modereren :)

Als je in dat solo showcasefoto's topic een 'tenenkrommende foto' ziet, maak dan gewoon een TR aan, dan wordt die post met die foto (en eventueel commentaar erop) gewoon getrashed als de modcrew het met jou eens is.
Hieruit concludeer ik dat je mijn mening deelt. Ik vind het ook best, ik vroeg me alleen af wat 'men' wil. Vooral bij foto's wordt er IMHO te weinig gemod. Als ik zou casemodden zou ik wel oppassen mijn 1e misbaksel te posten in CME, die drempel ligt er nog niet met foto's in FG.
Die drempel ligt er al wel in FG met foto's, maar wij driëen lezen ook niet elke post en zien elke foto in FG ;) Als je dus wat tegenstaat of vindt dat het echt niet in FG past, gewoon een TR aanmaken simpelweg.

Verder staat het jou vrij om mee te helpen dat niveau naar een hoger plan te helpen natuurlijk, het is altijd erg makkelijk om kritiek te hebben, maar om zelf dan ook nog iets moois en origineels te posten is alweer een stap verder ;)
Op de foto's na heb ik geen enkele kritiek op FG.
Da's mooi :)
Silent Thunder schreef: Een idee is misschien om het op te splitsen in beginnelingen en pro's. Vervolgens kun je bij het pro-gedeelte hoge eisen stellen; en zo blijft er wel nog genoeg speelruimte voor de beginnelingen. Maar dat is misschien weer een beetje té...
Nee, dat gaat zeker niet gebeuren. Fotografie blijft 1 forum, voor zowel beginners als gevorderden en pro's. Een splitsing betekent ook dat het meng-effect voor een flink deel verloren gaat, waardoor 1 van de doelen van een forum (van elkaar leren) dus wegvalt.

Vergeet niet dat Fotografie (en welk ander subforum op GoT dan ook) er is voor de users, de moderators zijn er 'slechts' (bij wijze van spreken) om de boel in goede banen te leiden. Natuurlijk doen we meer dan dat: zowel Pelle, Grrrrrene als ikzelf hebben behoorlijk wat ervaring/kennis in fotoland en die delen we dan ook graag :) Gelukkig zijn er ook flink wat FG-meubels zo langzamerhand die daaraan mee doen, en daar zijn we erg blij mee: de beginners krijgen zo de tips die ze nodig hebben om met fotografie verder te komen.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Remy schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:22:
[...]
In principe willen we in FG dan ook geen modbreaks: er wordt gewoon getrashed om het topic echt schoon te houden, modbreaks staan zo fout in een dergelijk topic ;)

[...]
Pelle, Grrrrrene en ik proberen in FG zoveel mogelijk 'vrijheid' te creëren in alle soorten topics: zowel discussies, nieuwstopics, fototopics etcetera hebben behoorlijk de vrije hand qua inhoud, vandaar dat de FG Policy vrij simpel is gehouden èn we slechts op een paar dingen modereren :)

Als je in dat solo showcasefoto's topic een 'tenenkrommende foto' ziet, maak dan gewoon een TR aan, dan wordt die post met die foto (en eventueel commentaar erop) gewoon getrashed als de modcrew het met jou eens is.
Als jullie een trash uitvoeren valt mij dat niet op, vandaar dat ik de conclusie trok dat er weinig gemod werd. Over hetzelf posten van pics, ik ben zelf erg kritisch en vindt tot nu toe weinig echt publiceerbaar in dit topic. Komt nog wel.

Ik zie nu dat jullie in de eerder genoemde thread een warning hebben gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik zie nu dat jullie in de eerder genoemde thread een warning hebben gezet ;)
Die had ik er eerder al ingezet gister (nog voordat ik dit LAtopic had gelezen) :) Die waarschuwing stond ook in de eerste aflevering van dat topic, en scheelde een behoorlijke sloot posts met 'waar is mijn foto/commentaar gebleven?' namelijk. In dat nieuwe topic was verder nog weinig gedaan, vandaar dat de waarschuwing er nog niet stond ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1