Ik heb helaas wat onregelmatige problemen met het gebruiken van een draadloos netwerk onder linux. Ik heb een sony vaio laptop (dual boot, linux/winxp) met een centrino wlan kaartje. Deze doet het prima onder winxp maar onder linux.......
Ten eerste de melding dat de Universiteit Utrecht op de Uithof tegenwoordig draadloos internet ter beschikking stelt. Hier kan ik zonder problemen onder linux gebruik van maken. Het netwerk is niet middels WEP beveiligd, voor de beveiliging maken ze gebruik van een VPN. Ik stel de ESSID in, draai 'dhcpcd' en ik ben online. De overduidelijke conclusie die ik hier uit trek is: mijn draadloze netwerkkaart functioneert.
De Uithof is echter de enige plek waar het me lukt om draadloos online te komen. Op geen enkele andere lokatie krijg ik het aan de praat. Ik zit nu thuis, ben nu draadloos online onder winxp, maar onder linux wil het maar niet lukken.
De stappen die ik heb ondernomen heb onder Gentoo (linux-2.6.11) om online te komen zijn de volgende:
De DHCP client timed gewoon uit, vervolgens geen verkeer mogelijk:
Ik heb werkelijk geen idee wat ik zou kunnen doen om dit op te lossen en waar het mee te maken heeft. Het rare vind ik zelf is dat het op de Uithof wel zonder problemen werkt. Helaas heb ik nu geen output van iwconfig op de Uithof bij de hand.
Wellicht is er hier iemand aanwezig voor wie deze situatie bekend voorkomt.
Ten eerste de melding dat de Universiteit Utrecht op de Uithof tegenwoordig draadloos internet ter beschikking stelt. Hier kan ik zonder problemen onder linux gebruik van maken. Het netwerk is niet middels WEP beveiligd, voor de beveiliging maken ze gebruik van een VPN. Ik stel de ESSID in, draai 'dhcpcd' en ik ben online. De overduidelijke conclusie die ik hier uit trek is: mijn draadloze netwerkkaart functioneert.
De Uithof is echter de enige plek waar het me lukt om draadloos online te komen. Op geen enkele andere lokatie krijg ik het aan de praat. Ik zit nu thuis, ben nu draadloos online onder winxp, maar onder linux wil het maar niet lukken.
De stappen die ik heb ondernomen heb onder Gentoo (linux-2.6.11) om online te komen zijn de volgende:
code:
Maar de volgende stap lukt echter niet, het verkrijgen van een IP adres via DHCP. Het probleem wat ik hier beschrijf heb ik op meerdere lokaties, allemaal op dezelfde manier.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| #------------------------------------------------------------------------------
# het laden van de module, geen probleem
modprobe ipw2100
#------------------------------------------------------------------------------
# iwlist laat mijn eigen onbeveiligde netwerk zien plus degene van de buren
iwlist eth1 scanning
[...]
# met 'iwconfig' stel ik de juiste essid in
iwconfig eth1 essid MyESSID
# volgens 'iwconfig' ziet alles er nu goed uit
eth1 IEEE 802.11b ESSID:"MyESSID" Nickname:"ipw2100"
Mode:Managed Frequency:2.462 GHz Access Point: 00:11:50:0D:91:55
Bit Rate=11 Mb/s Tx-Power:off
Retry:on RTS thr:off Fragment thr:off
Encryption key:off
Power Management:off
Link Quality=100/100 Signal level=-50 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0
# netwerk kaart 'up' gooien
ifconfig eth1 up
# de output 'ifconfig eth1' is ook prima
eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:04:23:74:78:DF
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)
Interrupt:9 Base address:0xa000 Memory:d0201000-d0201fff |
De DHCP client timed gewoon uit, vervolgens geen verkeer mogelijk:
code:
1
| dhcpcd eth1 |
Ik heb werkelijk geen idee wat ik zou kunnen doen om dit op te lossen en waar het mee te maken heeft. Het rare vind ik zelf is dat het op de Uithof wel zonder problemen werkt. Helaas heb ik nu geen output van iwconfig op de Uithof bij de hand.
Wellicht is er hier iemand aanwezig voor wie deze situatie bekend voorkomt.