Toon posts:

[9800pro] Hard geluid bij opstarten comp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb pas een nieuwe computer en na enkele weken probleemloos te hebben gefunctioneerd is er een probleempje waarvan ik zelf niet weet wat ik eraan zou moeten doen.

Iedere keer als ik de computer opstart hoor ik uit de kast een hard zoemend/ratelend geluid komen. Na een kleine 10 seconden stopt dat en dan heb ik nergens meer last van. Ik heb even geluisterd en het geluid komt van mijn videokaart (sapphire 9800pro). Want toen ik mijn videokaart loskoppelde, hoorde ik het geluid ook niet bij het opstarten.

Echt veel verstand van computers heb ik niet. Het geluid stopt(e) telkens zo ongeveer toen het Windowslogo in beeld kwam, dus ik dacht eraan dat het misschien een configuratiefout in BIOS of iets dergelijks was, maar als ik het BIOS induik tijdens het opstartproces stopt het geluid ook vanzelf na enkele seconden.
Kan het misschien een hardwarefout zijn van de koeling? Ik hoop dat iemand een suggestie heeft...

Alvast bedankt

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De lagers in het koelertje van je videokaart zijn denk ik versleten.

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Probeer het eens als je je videokaart flink onder load zet... als de lagers inderdaad versleten zijn moet hij dan ook wel lawaai gaan maken..

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Algemeen bekend probleem met de 9800 serie`s, heb zelf ook dit probleem gehad, passieffe koeling verhelpt dit probleem, zalman is een goed voorbeeld voor een uitstekende koeling, de investering hierin is wel de moeite waard...

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Verwijderd

Topicstarter
Het komt dus neer op het kopen van een nieuwe koeling? Wel vreemd dat een kaart met koeling van drie weken oud al kapotte lagers heeft (garantie mogelijk? :9)... Ik heb ook 3DMark (free versie) op mijn kaart losgelaten (vrij intensief toch) maar dan maakt hij ook geen geluid.
Maar ik begrijp dat dit alles een algemeen bekend probleem is met de 9800pro? Ik heb namelijk nergens anders iets soortgelijks kunnen vinden...

• doodindegoot
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:26
Mijn fan was ook binnen een maand versleten. Soms draaide hij helemaal niet. Ik heb een hele nieuwe 9800pro gekregen en idd maakt deze ook veel geluid in het begin. Maar ik ga dan even naar de wc en als ik terug kom is alles weer lekker rustig.
Zolang hij geen andere kuren vertoont zoals uitvallen of piepen als hij al een tijdje aan staat dan lijkt mij niets het handje te zijn.

Wie het laatst lacht is traag van begrip

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De stanaard fannetjes op deze toch wel prijzige hardware zijn over het algemeen behoorlijk bagger. (zeer licht uitgedrukt) Zelf heb ik een 9500 Pro waar een bleu orb (standaard) op zit, dat ding heeft vanaf het begin al een pokke herrie gemaakt. Al eens een nieuwe gekregen daar ook het zelfde verhaal mee. Overigens zijn volgens mij de standaard by ATI build fannetjes nog het beste onder de standaard fan's. In ieder geval Zalman heeft een paar heel mooie alternatiefen.

Ik snap dan ook niet waarom men niet iets meer aandacht aan die koeling schenkt (VGA kaarten zijn over het algemeen duur zat ;) ), maar ja, dat zal wel aan mij liggen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 23-04-2005 18:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00
Ik had het ook bij een geforce 4 ti. Duurde een paar maanden. Na een tijdje hield hij er vanzelf mee op. Het was ook alleen bij het opstarten. Heb me er nooit echt zorgen overgemaakt. Dacht dat het gewoon wat stof in de koeler was.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Is het niet gewoon zo dat hij bij het opstarten even op volle toeren draait en dat hij zich dan aanpast aan de temperatuur?
Mijn pa's pc maakt in de eerste paar seconden nadat je hem opstart ook een klotelawaai (cpu-fan + gpu-fan) en als het bios eenmaal door de post heen is passen de fans zich aan aan de temperatuur van de hardware..

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BartXP schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 23:27:
Is het niet gewoon zo dat hij bij het opstarten even op volle toeren draait en dat hij zich dan aanpast aan de temperatuur?
Mijn pa's pc maakt in de eerste paar seconden nadat je hem opstart ook een klotelawaai (cpu-fan + gpu-fan) en als het bios eenmaal door de post heen is passen de fans zich aan aan de temperatuur van de hardware..
ja dat is zo, maar als dan de lagertjes ook baggerslecht zijn, dan komt het van 2 kanten

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Lightning502
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Ik heb op mijn 9800pro de artic cooler rev. 3 geinstalleerd, deze is welliswaar niet passief, maar toch onhoorbaar stil. Mijn kaart gaf geen problemen, maar ik wilde die koeler gewoon zodat de kaart langer mee gaat en je systeem wordt er gewoon stiller van. Je kan hem op hoge en lage snelheid zetten. Op laag hoor je hem niet, en op hoog is hij nog steeds veel stiller dan de stock koeler. Daarnaast zijn de temperaturen op lage snelheid veel lager dan de standaard koeler. En de artic cooler rev. 3 is helemaal niet duur. Ik heb hem voor ong. 14 euro gekocht. Dit is echt 1 van de goedkoopste en best functionele vga koelers voor de 9800pro.

http://tweakers.net/gallery/123027/sys

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

ik heb dezelfde card en hetzelfde probleem gehad. Die van mij ging kaduk na 3 maanden. eerst een boel ratelen en dan wel weer stil.

Ze wilden eerst de koeler ombouwen maar toen dat niet lukte heb ik een nieuwe card gekregen. Erg leuk omdat deze wel een r360 core heeft een veel vetter klokt :)

Ik denk dat je een oude versie hebt gehad want op de nieuwe saphire cards zit al een betere koeler, deze hoor je ook nauwelijks

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt in ieder geval voor de reacties :) Ik denk dat ik gewoon maar ga proberen een nieuwe kaart te krijgen (garantie). Maar wat ik me eigenlijk nog wel afvraag... het harde geluid hoor ik niet iedere keer tijdens het opstarten. Verder kan ik ook niet zeggen dat ik het wél hoor als de computer lange tijd uit heeft gestaan, en anders niet, of iets dergelijks. Kan de oorzaak desondanks defecte hardware zijn?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 20:23 ]

Pagina: 1