Welke UTP-kabel gebruiken? *

Pagina: 1
Acties:

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 23:25

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Hoi,

ik heb het helemaal gehad met dit netwerk wat ik hier thuis heb liggen..

huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jaapcijsouw/pics/netwerk.jpg

De switch is van sweex (10/100Mbit).

Het probleem:
Wanneer ik vanaf de SWITCH naar PC3 wil verbinden met die kabel van 20m krijg ik
alleen een recieved signaal. Verder werkt de verbinding van de SWITCH naar PC2 goed.

ik heb al zooooveel geprobeert...
-twisted kabels...
-strait kabels...
-kabel getest...
-andere netwerk kaart in PC3
maar dit geeft elke keer hetzelfde probleem

wanneer ik nu die switch vervang door een HUB (met uplink poort) en ik doe die
kabel daarin dan werkt wel via PC3 maar dan doe PC2 het weer niet omdat deze kabel
ook twisted is en verder is die HUB ook 10mbit dus dat schiet ook niet echt op en ik wil
het netwerk op 100mbit hebben draaien...

verder nog een ander probleem is wanneer in vanaf de modem waar het internet uit komt
een kabel leg (normale UTP kabel) werkt deze ook niet.. of het nou twisted is of strait, hij doet
het gewoon niet.. nu heb ik wel een vervangende kabel (rood aangegeven) wat een fabriekskabel is
en deze werkt wel gewoon 8)7 . Dus ik die UTP kabel die er eerst lag PRECIES nabouwen maar
nog geen verbinding :|

iemand een verklaring voor dit vage probleem?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:22
Wat voor een modem gebruik je? Is het voor kabel of ADSL? Heeft de modem niet zelf een router aan boord?

Verwijderd

Gooi als eerste alle twisted kabels weg en vergeet uplink poorten. Dus ALLE kabels straight.

Heb je die kabels zelf gemaakt? Gezien het feit dat een fabriekskabel wel goed werkt, maar je eigen UTP niet, lijkt me duidelijk dat er iets mis is met je kabels.

Je zou je kabels zo moeten maken:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2005 12:45 ]

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 12:44:
Gooi als eerste alle twisted kabels weg en vergeet uplink poorten. Dus ALLE kabels straight.

Heb je die kabels zelf gemaakt? Gezien het feit dat een fabriekskabel wel goed werkt, maar je eigen UTP niet, lijkt me duidelijk dat er iets mis is met je kabels.

Je zou je kabels zo moeten maken:
[afbeelding]
ik heb denk ik al 20x opnieuw dat plaatje opgezocht en kabel geknepen en al 100x nagekeken hoe
die draden zaten

verder is de modem voor ADSL (was eerst voor kabel die heb toen wel deed)

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Woohooo schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 12:33:
wanneer ik nu die switch vervang door een HUB (met uplink poort) en ik doe die
kabel daarin dan werkt wel via PC3 maar dan doe PC2 het weer niet omdat deze kabel
ook twisted is en verder is die HUB ook 10mbit dus dat schiet ook niet echt op en ik wil
het netwerk op 100mbit hebben draaien...
Dus kabel werkt op 1 of andere manier toch...

[ Voor 6% gewijzigd door Woohooo op 23-04-2005 12:56 ]

• EricJH
Woohooo schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 12:51:
[...]

ik heb denk ik al 20x opnieuw dat plaatje opgezocht en kabel geknepen en al 100x nagekeken hier
die draden zaten

verder is de modem voor ADSL (was eerst voor kabel die heb toen wel deed)
Vanaf de switch naar de computers gaat het inderdaad met straight kabel. Maar die Sweex heeft een auto cross detection (past zich aan als je er een cross of straight kabel aan hangt).

Tussen modem en de eerst computer dat gaat met een crossed cable.

Ik vermoed dat de pluggen niet goed aan de kabel zijn gekrimpt als je geen volledige verbinding krijgt (ervan uitgaande dat de switch goed is). De eerste keer dat ik netwerkk aanlegde heb ik ook diverser malen een plug moeten vervangen. Kijk bovenop de plug of de "mesjes" ook daadwerkelijk door de betreffende draadjes gaan (vaak is één van de draadjes net wat tekort en maakt het geen contact)

Het wordt mij niet duidelijk of de problemen nu te maken hebben met het feit dat er geen goede verbinding tussen switch en computer is (dan ligt het aan de kabel). Kun je hier duidelijkheid in verschaffen. Pas als je tussen de switch en de computer een werkend uplink lampje hebt dan pas kan het functioneren .

Wat voor merk en type is je modem? Draait je eerste computer als router?

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Speedtouch 510 Modem is het met 1 RJ45 aansluiting. PC1 draait dus als router ja

Er is wel een goede verbinding tussen PC1 en de SWITCH (= twisted kabel).
Ook is de verbinding goed tussen PC2 en de SWITCH, dus de verbinding tussen PC2 en PC1 is goed.

Tussen PC3 en de SWITCH is alleen een recieved signaal :|
Mja dat zou je zeggen dat die pluggen dat niet goed zitten maar ik heb ze al zovaak opnieuw
geknipt en onderzocht :X

[ Voor 27% gewijzigd door Woohooo op 23-04-2005 14:52 ]

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 14:13
kan je uberhaupt iets pingen met die pc geeft de pc aan dat er een netwerk kabel inzit gaan er lampjes achter op de nics branden van die pc waar je geen verbinding mee hebt.

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
PC3 geeft aan dat de netwerk verbinding er is, de lampjes op de SWITCH staan ook allebei aan.
Ik kan met behulp van een intern netwerk chatprogramma ook PC3 zien aan zodra ik iets ga versturen
naar PC3 komt dat niet aan.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 15:11

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Niet om hier een Sweex flame topic op te zetten, maar ik heb vaker problemen gehad met sweex routers en switches, vooral met het gebruik van 100 Mbit, probeer het eens met een 10 Mbit kaartje

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Ik heb ook nog een Edimax 10/100 Switch geprobeert maar nogsteeds hetzelfde :Z

Verwijderd

Een speedtouch 510 sluit je met een gewone straight kabel aan. Hier zijn geen crosskabels voor nodig.

Vervang alle kabels door straight kabels. Je zult zien dat het dan wel werkt. Werkt het dan nog niet? Dan is de kabel niet goed.

Heb je draad met harde of zachte kern? Heb je ook de juiste stekkertjes daarvoor?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2005 17:09 ]

• EricJH
Woohooo schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 15:05:
PC3 geeft aan dat de netwerk verbinding er is, de lampjes op de SWITCH staan ook allebei aan.
Ik kan met behulp van een intern netwerk chatprogramma ook PC3 zien aan zodra ik iets ga versturen
naar PC3 komt dat niet aan.
Je laat zien dat het aan de hardware kant functioneert. Het kan zijn dat de twee routers in het netwerk elkaar in de wegzitten. Haal PC 1 er eens tussenuit, en verbind de switch met de Speedtouch, en laat de Speedtouch als router optreden.

Ik neem aan dat je voldoende op de hoogte bent met DHCP en al dan niet vaste IP adressen. Zoniet, even vragen dan leg ik het wel uit.

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
EricJH schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 19:55:
[...]

Je laat zien dat het aan de hardware kant functioneert. Het kan zijn dat de twee routers in het netwerk elkaar in de wegzitten. Haal PC 1 er eens tussenuit, en verbind de switch met de Speedtouch, en laat de Speedtouch als router optreden.

Ik neem aan dat je voldoende op de hoogte bent met DHCP en al dan niet vaste IP adressen. Zoniet, even vragen dan leg ik het wel uit.
Hm ja dat kan dus niet omdat die kabels een heel eind van elkaar af zitten en ik geen koppelstukje heb.
Ik ga vanavond ff proberen met een echte router ertussen te gooien ipv PC1 als router laten werken
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 17:08:
Heb je draad met harde of zachte kern? Heb je ook de juiste stekkertjes daarvoor?
Zit daar nog verschil in dan? :/ het is gewoon een CAT5 kabel..

Verwijderd

al eens geprobeert de switchporten om te wisselen? pc2 in combinatie met de lange kabel, etc...

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
nee nog niet maar ik heb nu na die modem een routertje hangen en ja.. ik sta er echt van te kijken
maar hij doet het prefect :|

wel heb ik nog ff van de SWITCH naar PC2 een strait kabeltje gemaakt..
en bij PC3 zit er nu nog een HUB met uplink poort tussen en daarna een die rode crosscable
maarja hij doet het :p

Verwijderd

uplink poort + crosscable = straight cable.

Oftewel je hebt nu overal (eindelijk) straight cables zitten, dus werkt het. Die router kun je er rustig weer tussenweg halen hoor.
Pagina: 1