Toon posts:

[XP] Installatie op SATA schijf geeft error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is alweer het zoveelste topic over dit onderwerp, maar ik kom er echt niet uit. Ik heb de FAQ al gelezen en ook uit de Microsoft Knowledge Base heb ik niets kunnen halen wat het probleem verhelpt, dus hopelijk hebben de tweakers nog (briljante) ingevingen. Goed, nu dan het probleem:

Ik heb een half jaar geleden voor een vriend een pc in elkaar gezet en de benodigde software geïnstalleerd. Ik had nog nooit met SATA schijven gewerkt, maar uiteindelijk gaf dit weinig problemen bij het installeren van Windows XP.

Nu had hij problemen gekregen met Windows (bleef hangen tijdens opstarten (unknown hard error)) en wilde graag een nieuwe installatie. Dus heb ik de belangrijke data overgezet op een IDE schijfje van mezelf en de hele SATA schijf leeg gehaald. CD van Windows XP erin en setup liep vast bij het onderzoeken van de schijf (kwam ook niet in recovery console). Windows 98 bootdisk met FDISK bracht uitkomst. MBR ververst en Windows XP setup nog eens draaien. Installatie ging voortvarend, totdat met nog ongeveer 7 minuten te gaan een blauw scherm verscheen met de volgende error:

KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR

Stop 0x00000077 (0xC0000185,0xC0000185,0x00000000,0x001F3000)

Installatie herstart en weer dezelfde error. Schijf weer leeg gehaald en FDISK /MBR was weer nodig om Windows XP setup te schijf de laten herkennen. Vervolgens weer installatie geprobeerd en weer ging het op hetzelfde punt mis.

Via de Microsoft Knowledge Base ben ik erachter gekomen dat 1 van de volgende vier opties de oorzaak is:

1 inproper termination (niet nodig bij SATA)
2 defective storage controller hardware (kan schijf nog wel via IDE schijf (met XP) benaderen)
3 defective disk cabling (2 kabels geprobeerd en kan de schijf wel via andere installatie benaderen)
4 two devices with same system resources

In mijn beleving moet het dan de laatste optie zijn, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat dit wordt verholpen?

Specs:
ASUS K8V SE Deluxe, AMD Athlon 64 2800+,
Club3d Geforce FX-5200 128 MB, NEC ND-3500A,
Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB SATA

Het betreft trouwens één van de eerste versies van de Windows XP cd (dus zonder SP1 of SP2).

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 11:38:

Het betreft trouwens één van de eerste versies van de Windows XP cd (dus zonder SP1 of SP2).
Dat moet niet uitmaken. Ik draai XP al bijna 2 jaar op een SATA schijf en dat was dus ook zonder SP1 en SP2.

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 11:42:
[...]

Dat moet niet uitmaken. Ik draai XP al bijna 2 jaar op een SATA schijf en dat was dus ook zonder SP1 en SP2.
En zoals gezegd lukte het een half jaar geleden ook met dezelfde cd.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Unknown Hard errors zijn bijna altijd hardware gerelateerd.

Zou het niet kunnen dat dezelfde oorzaak voor het springen van je oude install je nu belet een nieuwe goed te kunnen doen?

offtopic:
Je beseft ook dat MS geen updates meer uitgeeft voor XP RTM? misschien eens op zoek naar een andere key ofzo? Ik kan iig geen enkele andere reden bedenken waarom je niet minstens SP1 kan draaien eerlijk gezegd...

[ Voor 40% gewijzigd door alt-92 op 23-04-2005 16:43 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Laad je wel de hardware drivers in van je Promise 20378 RAID controller onder de setup?

Verwijderd

Installatie ging voortvarend, totdat met nog ongeveer 7 minuten te gaan een blauw scherm verscheen
Waar was hij toen mee bezig? Formatteren? Kopieren bestanden?

Hoe heb je de schijven verder aangesloten? En gaat het hier om een RAID-config?

Verwijderd

Probeer eens bij de windows setup volledige format ipv quick format. De format optie van XP is gebaseerd op IDE en kan zeer vreemde problemen geven bij SATA.

Verwijderd

Topicstarter
@BackSlash32:
Zou heel goed kunnen, maar ik kan het probleem niet isoleren. Bovendien heb ik vanmiddag geprobeerd Mandrake Linux 10.0 te installeren en dit ging zonder problemen.

@Buzzfuzz:
Nee, heb een enkele SATA schijf op de VIA controller aangesloten en daarvan lees ik de drivers in. Hij wordt in setup ook herkend en het kopiëren van bestanden gaat ook goed.

@Herelam:
Setup was bezig met Instellingen opslaan.
Zoals gezegd 1 enkele SATA schijf op de VIA controller, dus geen RAID configuratie.

@A8NRAIDtrouble:
Je bedoelt na het partitioneren voor NTFS format kiezen zonder de Quick optie? Dat heb ik elke keer gedaan en dat heeft geen resultaat.

Ter aanvulling:
Mandrake Linux 10.0 geïnstalleerd zonder problemen. Schijf dan ook gepartitioneerd en geformatteerd met Journal FS ext3 en een Linux swap. In BIOS vervolgens alle onboard apparaten uitgeschakeld (behalve SATA controller). Windows setup weer gestart en vervolgens weer een herpartitionering en format (niet snel) gedaan. Met nog 9 minuten te gaan nu de volgende BSOD:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP: 0x0000000A (0x0000201C,0x00000002,0x00000000,0x804F0EF3)

Computer uitgezet en weer aan, waarna setup automatisch opnieuw wordt gestart.
Nu met nog 6 minuten te gaan (instellingen opslaan) volgende BSOD:

KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR

STOP: 0x00000077 (0xC0000185,0x0000185,0x00000000,0x00101000)

Computer weer uitgezet en weer aan en windows of setup worden niet meer gestart.
Vervolgens setup weer van cd geladen en nu kan setup de schijf niet meer onderzoeken en blijft hangen.

Verwijderd

@Buzzfuzz:
Nee, heb een enkele SATA schijf op de VIA controller aangesloten en daarvan lees ik de drivers in. Hij wordt in setup ook herkend en het kopiëren van bestanden gaat ook goed.
Probeer het dan eens, ik doe dat ook met mijn Sil 3112 en dan gaat het prima.

" The VIA K8T800 chipset is powering next generation 64-bit compatible platforms based around the new AMD Athlon 64 processors. The K8T800 combined with the VIA VT8237 South Bridge enables an unparalleled range of cutting edge I/O and multimedia features, including an HyperTransport Bus Link, AGP 8X, native Serial ATA/RAID. "

" Dual SATA RAID
The Promise 20378 RAID controller incorporated two Serial ATA and one parallel connectors with RAID 0, RAID 1 and RAID 0+1 functions while the VT8237 RAID controller provides another two Serial ATA connectors for RAID 0 and RAID 1 functions. The K8V SE Deluxe is the ideal solution to enhance hard disk performance and data backup protection without the cost of add-on cards. "

http://usa.asus.com/produ...t754/k8vse-d/overview.htm

Verwijderd

Die errors duiden volgensmij toch op verkeerde drivers. Zou je misschien alle niet relevante hardware los kunnen koppelen en dan installeren?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Je errors zoals IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kunnen ook op memory errors duiden.

Draai eens een bootdiskette (of cd) met memtest voro ongeveer een uur.

Als je errors tegenkomt annuleer dan eventuele strakke timing en maak een eventuele overclock ongedaan.

Mocht dit niet helpen, probeer dan eens een aangepaste memory divider of onderclock. Als het dan wel goed is, dan is je HD wel in orde maar is er wat anders aan de hand (mem defect is meest voorkomend, daarna mobo of proc...)

Verwijderd

@Fairy
Dat kan kloppen want Linux heeft betere geheugenmanagement, wat ik wil zeggen is dat Linux de brakke geheugenchips uitschakelt en vrolijk doorgaat.

Verwijderd

Uit ervaring weet ik dat Asus moederbords niet goed met Sata weten om te gaan. als je de windows(xp) cd erin doet en je boot van de cd, moet je op F6 drukken om niet-windows S-ata apparaten te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
@Buzzfuzz, @Herelam:
Maakt geen verschil, zelfde errors.

@laurantt:
Duh! Lees alstublieft eerst even het verhaal!

@Fairy, @Raptor:
Memtest draait nu al een dik uur en heeft reeds 3 fouten gevonden. Geheugen blijkt dus het probleem en dat gaan we morgen dan maar even omruilen.

Verder nog opvallend:
'k Heb de Windows XP met SP2 (engels) cd er ook bijgehaald en tot mijn verbazing kon ik die wel volledig installeren, al liep die na installatie vaak vast.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 11:30:
@Fairy
Dat kan kloppen want Linux heeft betere geheugenmanagement, wat ik wil zeggen is dat Linux de brakke geheugenchips uitschakelt en vrolijk doorgaat.
Raptor met alle resect, maar zo werkt Linux niet. Linux is, in elk geval op consumentenpc's niet in staat om zomaar even geheugenchips uit te schakelen en te bypassen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 14:12:
@Buzzfuzz, @Herelam:
Maakt geen verschil, zelfde errors.

@laurantt:
Duh! Lees alstublieft eerst even het verhaal!

@Fairy, @Raptor:
Memtest draait nu al een dik uur en heeft reeds 3 fouten gevonden. Geheugen blijkt dus het probleem en dat gaan we morgen dan maar even omruilen.

Verder nog opvallend:
'k Heb de Windows XP met SP2 (engels) cd er ook bijgehaald en tot mijn verbazing kon ik die wel volledig installeren, al liep die na installatie vaak vast.
3 fouten dan is er een probleem. Mijn advies, als je 2 mem modules hebt, haal er 1 uit en test opnieuw en kijk of je de fout kunt vinden. Als beide fouten geven kan er ook wat adners mis zijn zoals de timings of dat de pc ergens een verkeerde divider heeft of verkeer geklokt is.

Nou succes en laat even weten of het is gelukt :)

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op zondag 24 april 2005 @ 14:59:
[...]

3 fouten dan is er een probleem. Mijn advies, als je 2 mem modules hebt, haal er 1 uit en test opnieuw en kijk of je de fout kunt vinden. Als beide fouten geven kan er ook wat adners mis zijn zoals de timings of dat de pc ergens een verkeerde divider heeft of verkeer geklokt is.

Nou succes en laat even weten of het is gelukt :)
Het betreft slechts 1 module. Ik heb ondertussen enkele memory instellingen in de bios van auto afgehaald en zelf ingevuld:

Memclock Mode: Limit
Memclock to CPU Ratio: 2:1 (DDR 400)
CAS Latency: 3.0

Weer memtest gedraaid en die gaf dit keer geen fouten binnen het uur.

Windows XP (die zonder SP1 of 2) installeerde daarna weer!!
(al kreeg ik wel een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL tijdens 1e keer installeren,
maar na herstart pc en 2e keer setup ging het goed)

Ik ben nu bezig alle overige software er weer op te zetten.

Er is toch 1 ding dat ik dan niet begrijp. Waarom werkten de auto-instellingen eerder wel (half jaar geleden tijdens installatie en eigenlijk dat hele half jaar) en nu niet meer?

Dank voor uw reacties!
Pagina: 1