[Bridging] ADSL Modem + bridging + linux

Pagina: 1
Acties:

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag een Linksys ADSL2MUE modem en ik ben er op zich wel tevreden over, internet doet het prima op 1 ding na:
Het ding kan geen poorten forwarden of DMZ doen. Aangezien ik nogal vaak vanaf school remote desktop en mijn ftp gebruik, is die dus best wel kut.

Mijn netwerk ziet er als volgt uit:
[Internet] » ADSL modem » Linux bak [firewall, forwarding etc] » switch » rest van de pc's

Nu wil ik de modem dus in briding mode zetten, zodat ik geen geneuzel heb met NAT etc.
De vraag is alleen, hoe krijg ik dat voor elkaar onder linux? Ik ben al 2 uur aan het googelen etc, maar ik kan niks zinnigs vinden :(

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Je kunt je modem gewoon in PPTP mode zetten en dan met behulp van pptp-client in linux een verbinding opzetten.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 02:38:
Je kunt je modem gewoon in PPTP mode zetten en dan met behulp van pptp-client in linux een verbinding opzetten.
ik zou meer pppoe of pppoa kiezen (zelfde zeg maar) als ppptp maar das de common name
wat je ook kan kiezen is de ethernet-bridging variant mits je modem dat ondersteund die geeft namelijk het provider IP aan je Linux-doos door ipv aan het modem

je kan een firmware update nodig hebben :)

Tja vanalles

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Ik kan in het modem alleen maar kiezen tussen
- RFC 1483 Bridged
- PPPoE
- PPPoA
- Bridged mode Only

Dus ik moet het modem in "Bridged mode Only" zetten en dan op de linux bak een PPPoA client installeren?

Ik heb nu die pptp client geinstalleerd aan de hand van deze guide. Maar het werkt nog niet echt [echt niet dus :o] Volgens mij moet ik nog ergens aangeven WAARMEE hij moet connecten, aangezien ik in die guide nergens aangeef dat de modem op eth1 zit.

edit:

Na een hele dag kutten ben ik 0.0 opgeschoten, ik ga denk ik maandag maar terug naar de winkel, want ik ben bang dat het gewoon niet kan :'( ]

[ Voor 62% gewijzigd door StarLite op 23-04-2005 18:27 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Bij wie heb je ADSL ? Op sommige netwerken kun je niet met een bridge werken.

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 18:51:
Bij wie heb je ADSL ? Op sommige netwerken kun je niet met een bridge werken.
xs4all

\o/

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik geloof dat het de rfc 1483 bridged is .. die zet het IP direct door naar je linux doos .. MAAR het modem doet het pptp / pppoa gedeelt dus je krijgt al het ware gewoon een "lan verbinding" naar je Linuxbak ..

dus dat is het brigding gedeelte .. heb je een speedtouch modem zeker ? ps ik heb ook een xs4all verbinding en deze accepteert het gewoon .. de helpdesk kan je hier ook mee helpen ..

de helpdesk (2de lijns zekers) is zeer goed en weet in mijn ervaring ook genoeg om je hiermee te helpen .. ze zijn niet voor niks s'lands beste helpdesk :)

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 23-04-2005 23:34 ]

Tja vanalles

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

vso schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 23:34:
ik geloof dat het de rfc 1483 bridged is ..
Da's xs4all over BBned dan.
Als je een KPN lijn hebt is het PPPoA / PPTP en kan je dat bridgen wel schudden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BackSlash32 schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 23:56:
[...]

Da's xs4all over BBned dan.
Als je een KPN lijn hebt is het PPPoA / PPTP en kan je dat bridgen wel schudden.
waarom is het mij dan wel gelukt met een speedtouch 510 ? www.speedtouch.nl heeft geloof ik de update + software KPN die het voor je doet !

volgens mij staat het zelfs op de huidige cd-rom ..
overgens heb ik een tijdje inter.nl.net internet gehad met een zyxel modem en via KPN mxstream en die deed het wel toen met de default kpn cd-rom .

nu heb ik het nog niet maar ik weet 1000% zeker dat het kan

ps ik heb 3 verschillende ADSL aansluitingen gehad alle3 met mxstream van KPN ik heb BSD/linux bakken gehad .. en in mijn eerste aansluiting dus een PPTP dailin tools gebruikt totdat iemand mij erop wees dat de bridging bestond en sindsdien is het net alsof ik een Kabelmodem met DHCP aansluit .. geen PPTP dailin meuk meer nodig .. Plug en play met elk ethernetcardje van elk OS c.q pc direct op het modem

[ Voor 26% gewijzigd door vso op 24-04-2005 00:49 ]

Tja vanalles

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Op het moment dat ik iets anders als PPPoA of PPPoE instel, heb ik in mijn modem settings GEEN optie meer om een username/password in te voeren. Dus dat moet ik softwarematig oid doen, de vraag is alleen hoe :)

\o/

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

vso schreef op zondag 24 april 2005 @ 00:46:
waarom is het mij dan wel gelukt met een speedtouch 510 ? www.speedtouch.nl heeft geloof ik de update + software KPN die het voor je doet !

volgens mij staat het zelfs op de huidige cd-rom ..
Bijna. De oudere 510v4 met 4.0 firmware kon je nog op de speedtouch Home manier instellen (en daar had je dan een pptp verbinding voor nodig @ pc of router).

Bij de nieuwere met 4.2 firmware werkt die pptp.ini niet meer stom genoeg, en moet je een dhcp spoof doen.

Das niet hetzelfde als een rfc1483 bridge ;)
overgens heb ik een tijdje inter.nl.net internet gehad met een zyxel modem en via KPN mxstream en die deed het wel toen met de default kpn cd-rom .

nu heb ik het nog niet maar ik weet 1000% zeker dat het kan
zyxels staan wat mij betreft ook een stuk hoger aangeschreven dan die pokke alcatel/thomsons.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BackSlash32 schreef op zondag 24 april 2005 @ 10:17:
[...]

Bijna. De oudere 510v4 met 4.0 firmware kon je nog op de speedtouch Home manier instellen (en daar had je dan een pptp verbinding voor nodig @ pc of router).

Bij de nieuwere met 4.2 firmware werkt die pptp.ini niet meer stom genoeg, en moet je een dhcp spoof doen.

Das niet hetzelfde als een rfc1483 bridge ;)

die oude .. die moet je inderdaad weg gooien maar de nieuwe variant die kan het wel

ik heb in mijn web interface in elk geval "bridged ethernet" staan en dat is wat de TS zoekt

[...]

zyxels staan wat mij betreft ook een stuk hoger aangeschreven dan die pokke alcatel/thomsons.
das jou mening ...mijn mening is andersom .. al WAS het alleen al omdat je voor de zyxels een cross cabel nodig hebt

Tja vanalles

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

gheheh..
Meningen verschillen inderdaad :)
crosscable boeit me niks, zit er toch al bij en de functionaliteit vind ik belangrijker dan welk kabeltje er aan moet.

Als ik mocht kiezen tussen een 510 met 4.0 firmware of 4.2 firmware zou ik echt voor de 4.0 gaan.

Voor de rest : die 510s zijn LVT maar voor de rest 4x niks.

[ Voor 23% gewijzigd door alt-92 op 24-04-2005 20:29 ]

Pagina: 1