Toon posts:

USB geluidskaart advies

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ja, sorry, weer zo'n advies-gevraagd topic. Maar ik hoop toch dat jullie me willen helpen. :)

Het zit zo: ik heb nu een standaard speakerset, een Philips-geluidskaart en een geleende set Sennheiser hoofdtelefoon (waarom heet zoiets een 'telefoon' :? ). Die geleende hoofdtelefoon moet weer terug, en ik wil een betere geluidskaart omdat ik niet tevreden ben over de kwaliteit (met name de ruis).

Wat zoek ik
Ik zoek een USB geluids'kaart' (geluidsadapter?) waar ik direct een koptelefoon op kan aansluiten. Redenen dat ik een externe geluidskaart wil is dat dit digitaal is via USB en ik hem ook gemakkelijk op een andere computer kan aansluiten, mijn laptop bijvoorbeeld. Daarnaast geloof ik dat het de kwaliteit ten goede komt als pas op het laatste moment de DA-versie gedaan wordt. Nu is het zo dat in de computerkast het geluidssignaal al analoog gemaakt wordt, wat de kwaliteit hoorbaar verslechterd.

Ik wil nu dus een goede geluidssetup. Daarnaast zoek ik ook een goede set hoofdtelefoon. De policy zegt dat ik eerst moet luisteren alvorens hier te vragen, maar ik zit dus te denken aan een Sennheiser HD600. In elk geval wel iets wat redelijk goed geluid kan weergeven, ongeacht subjectieve beoordelingen. Maakt deze keuze nog wat uit voor de externe geluidskaart? De HD600 heeft een hogere impendantie dan normale hoofdtelefoons. Daarom vraag ik het.

De externe geluidskaart moet dus tevens een versterker zijn, en als het even kan ook waar ik het volume mee kan aanpassen, alhoewel ik gewend ben dat softwarematig te doen met mijn keyboard. Maar ik houd van harde trancemuziek dus hij moet wel 'peper' hebben. :)

5.1 output is leuk maar ik zoek voornamelijk iets voor m'n koptelefoon. Wel houd ik van design; zoals de Hercules Gamesurround Muse Pocket USB-geluidskaart

Mijn budget
Meer dan op jouw bankrekening staat. ;)
Maar ik wil ongeveer 500 euro uitgeven aan hoofdtelefoon en externe geluidskaart samen. Nu zijn externe geluidskaarten niet zo heel duur (vanaf 49 euro heb ik gezien). Hoeveel maakt het qua kwaliteit uit?

Hebben jullie suggesties? Alvast bedankt voor je moeite! :>

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

m-audio sonica, klein, hoofdtelefoon + optisch uit.

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 00:43:
m-audio sonica, klein, hoofdtelefoon + optisch uit.
Sonica of Sonica Theatre? Ik kan alleen laatstgenoemde op de site van M-Audio vinden. ;(

Dan nog iets wat me te binnen schiet, die Sonica (Theatre) is volledig USB powered. Ik heb voor een afdankcomputertje ook USB speakertjes, die dus hun stroom van de USB afhalen. Daar hoor je dus gewoon je muis op bewegen en niet zo zacht ook. Een vriend vertelde mij dat dat door de spanningsschommelingen van de USB 5V-lijn komt. Is dat geen probleem dan bij dit soort USB geluidsadapters?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Houd wel in je achterhoofd dat de implementatie van USB-geluid dermate is geregeld (het kan niet anders overigens) dat er een soort geluidskaartemulatie plaatsvind op je pc, welke het gecapturede geluid weer over USB verzendt naar de externe "kaart" welke er weer analoog signaal van maakt.

Qua geluidskwaliteit maakt het helemaal niets uit, het nadeel is wel dat dit erg veel van je processor vraagt, kan wel 25% load opleveren. Dat is waarom die-hard gamers nooit USB geluidskaarten gebruiken.

Als inleiding zou je eventueel deze review door kunnen nemen. Iets als dit zou wel cool zijn: usb-to-jack

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 00:56:
[...]

Sonica of Sonica Theatre? Ik kan alleen laatstgenoemde op de site van M-Audio vinden. ;(

Dan nog iets wat me te binnen schiet, die Sonica (Theatre) is volledig USB powered. Ik heb voor een afdankcomputertje ook USB speakertjes, die dus hun stroom van de USB afhalen. Daar hoor je dus gewoon je muis op bewegen en niet zo zacht ook. Een vriend vertelde mij dat dat door de spanningsschommelingen van de USB 5V-lijn komt. Is dat geen probleem dan bij dit soort USB geluidsadapters?
ik heb de sonica. Ik heb het door jouw genoemde probleem niet, althans niet op de digitale uitgang, de andere gebruik ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik weer. ;)

Ik heb nog eens flink rondgeneust op reviewsites en dergelijke. Ik begin toch lichtelijk minder positief over USB audio te worden. Niet alleen de processorbelasting is vrij hoog, maar ook de geluidskwaliteit schijnt niet helemaal top te zijn. Zelfs ruis/brom wanneer je vensters sleept schijnt voor te komen bij sommige modellen. Maar daarom wilde ik in eerste instantie juist USB omdat het signaal digitaal zou zijn en zo geen last zou hebben van deze storingen. Dat schijnt dus niet waar te zijn. Waarschijnlijk omdat de meeste apparaten hun stroom vandaan halen via de USB poort zelf, waar flink wat ruis/interferrentie op zit.

Ook lijken alle USB geluidskaarten niet een echte volumecontrole te hebben, het is allemaal software emulatie, net zoals de volumeknop op je toetsenbord. Dat is onbetrouwbaar in mijn ogen en zo zou het voor kunnen komen dat er perongeluk eens iets op maximaal vermogen afgespeeld wordt, wat erg pijn gaat doen met mijn hoofdtelefoon. Ook vraag ik me af hoe hard zo'n ding precies kan. Ik luister graag trance op een aardig hoog volume.

Áls ik voor USB audio ga, dan lijkt het de Sound Blaster Audigy NX te worden. Deze heeft wat betreft de getestte USB modellen de beste geluidsweergave en de minste vervorming/ruis.

Iemand zei dat er sowieso nog een soort versterker nodig was voor een hoofdtelefoon, en dat er speciale hoofdtelefoonversterkers zijn. Wie kan me hier meer over vertellen?
Pagina: 1