[Budget-systeem] "Office-systeem", goed genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik wil een nieuwe pc samenstellen met een laag budget. De pc gaat gebruikt worden voor office/internet/cd's/dvd's branden, oftewel, niks zwaars waarvoor dus krachtige onderdelen nodig zijn.

De onderdelen die nodig zijn:
- Moederbord
- Processor
- Geheugen
- Harde schijf
- Behuizing
- DVD-brander
- Videokaart

Ik heb dit systeem zelf samengesteld:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/JVINKCZNM2GF/picserver.jpeg

De card-reader, muis & toetsenbord hoef ik geen advies over :)

• Ik heb gekozen voor een socket A systeem omdat ik hier goede ervaringen mee heb qua prijs-kwaliteit-verhouding.
• De sempron processor heb ik gekozen i.p.v. een klassieke socket A processor omdat deze nieuwer zijn en zo leek mij, ook beter.
• Het geheugen, Kingston geheugen ben ik altijd zeer tevreden over geweest, vandaar mijn keuze :)
• De harde schijf, een WD met 8 MB cache heb ik gekozen omdat er 3 jaar garantie op de schijf zit en omdat ik WD een betrouwbaar merk vind.
• De kast, een Aopen, heb ik gekozen om de stille en goede voeding. Ook de redelijke lage prijs speelt mee. Perfecte prijs-kwaliteit-verhouding lijkt me weer :)
• De NEC dvd-brander heb ik al ervaring mee welke goed is, vandaar deze keuze.
• De videokaart heb ik uitgekozen vanwege de prijs, dit was de goedkoopste videokaart in betreffende winkel, maar zeker goed genoeg voor de werkzaamheden.

Ik heb gekozen voor deze onderdelen met de kennis die ik heb van computers in de tijd dat ik actief bezig was met het bouwen van computers. Ik lig er al weer een tijdje uit wat dat betreft en zou dus graag advies willen over mijn keuze.
Belangrijk is wel dat het budget max. 400 euro is. :)

Wie wil en kan me een advies geven over dit samengestelde systeem?

Ik heb vragen zoals:
- Is het platform, socket A, inderdaad een verstandige keuze gezien de prijs en de werkzaamheden?
- Is het inderdaad slim om 2 reepjes van 256 MB te nemen i.p.v. 1 reep van 512 MB?
- Is de videokaart inderdaad goed genoeg voor de dingen die 'ie moet gaan verwerken?

Bedankt voor het meedenken alvast :)

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:25

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou er ook een DVD-speler bijnemen, kopieren van DVD's gaat dan sneller als dit nodig is. Je zit dan wel boven je budget, maar je kan ook een 80 of 120GB schijf nemen. Dat is voor office werk meer dan genoeg.

Verder prima systeem hoor. :)
- Is het platform, socket A, inderdaad een verstandige keuze gezien de prijs en de werkzaamheden?
Ja, maar socket 754 zou ook een optie kunnen zijn. Einde dit jaar worden er alleen geen processoren meer geleverd voor dit platform. Net als socket-A gaat socket754 er ook uit.
- Is het inderdaad slim om 2 reepjes van 256 MB te nemen i.p.v. 1 reep van 512 MB
Dit bord/chipset ondersteund geen dual channel dus dat maakt in dit geval niet uit. De prijs ook niet.
- Is de videokaart inderdaad goed genoeg voor de dingen die 'ie moet gaan verwerken?
Een 8MB videokaart is in principe al genoeg voor internet/office ;)

[ Voor 74% gewijzigd door PD2JK op 22-04-2005 23:48 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

waarom 160GB hdd, 80GB lijkt me zat eigenlijk.
Dan liever 512MB mem erin (als je XP wil gaan draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:)
Terw_Dan schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 23:52:
waarom 160GB hdd, 80GB lijkt me zat eigenlijk.
Dan liever 512MB mem erin (als je XP wil gaan draaien).
80 gb vs 160gb scheelt denk ik 30euro?! Ik zou idd ook 512ddr prefereren als je XP wilt gaan draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Als het echt alleen nodig is voor internet, office, cd's branden etc. kun je toch een een simpeler setje samenstellen. En de Sempron als CPU. . . niet echt een fijne keus, als je het vergelijkt met de bijvoorbeeld een 3200+ athlon..

Dit systeempje:
512MB PC3200 DDR € 33,90
AMD Athlon XP 3200+ € 110,01
AOpen QF50C 300W € 40,50
Asrock K7S41GX € 33,75
NEC ND-3520 € 46,75
WesternDigital WD2000JB € 87,95
Totaal € 352,86

zou bijvoorbeeld een stuk beter passen bij je eisen. Je kunt dan nog geld besparen op het nemen van een kleinere HDD. . maar nu heb je tenminste 512MB aan geheugen dat tenminste synchroon loopt met je CPU ( allebei op een fsb van 400). MS Office kan nogal wat geheugen afsnoepen 8)7 , en dan is 512 zeker geen slechte keuze. Verder is de interne graphic chip van het asrock moederbordje meer dan genoeg voor nu en dan een spelletje, en in de toekomst een AGP kaart bij steken is ook geen probleem (AGP 8X zelfs). Verder met 6 USB 2.0 poorten en 5.1 audio zou ik zeggen dat dit bordje zeker genoeg te bieden heeft.
Een toetsenbord en muis zijn natuurlijk persoonlijke keuzes en daar valt dan ook nix op aan te merken :+

Ga niet voor een sempron :'( . . je zult het gevoel hebben alsof je cpu constant de nek dicht wordt geknepen en niet op zijn volle vermogen draait.
( En verder is het k7s41gx een prima OC bordje, maar dat was je vast niet van plan :p

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Bedankt allemaal voor de reacties.

Eerst even over het geheugen, ik had het er bij moeten zeggen maar in de configuratie die ik heb gemaakt zitten 2 reepjes van 256 MB, dat is een beetje onduidelijk misschien omdat er alleen 256 MB staat (aantal is 2 staat ervoor :))

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/Y3869G528875/picserver.jpeg

Ik heb gekozen voor 160 GB omdat die prijstechnisch mij het aantrekkelijkst leek. Een 80 GB zou ook volstaan maar extra opslagruimte voor weinig geld extra is nooit weg dacht ik. Bijvoorbeeld voor images van dvd's te bewaren of zoiets dergelijks.

Shootguy geeft aan dat ik beter een Athlon XP kan nemen i.c.m. een Asrock moederbord met VGA onboard. Ik wil het liefste een moederbord van Asus, puur omdat ik daar goeie ervaringen mee heb, ik heb gekeken en zag de A7V400-MX als soort van alternatief voor het Asrock bord. Heeft ook onboard VGA en is niet al te duur. Deze lijkt me dan ook zeer geschikt :)
Overclocken is trouwens niet van toepassing met dit systeem nee :)

Iemand nog meer aanmerkingen (ervanuit gaande dat ik een Athlon XP i.p.v. een sempron i.c.m. de A7V400-MX neem )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 08:28
* djluc mist software waardoor je dik over je budget heen gaat als je alleen al Windows en Office moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djluc schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 10:26:
* djluc mist software waardoor je dik over je budget heen gaat als je alleen al Windows en Office moet kopen.
We hebben het hier over de hardware ;) Mogelijk heeft de TS office al......of op een andere manier O-) (maar daar kunnen we beter niet over gana babbelen :Z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Staroffice misschien ? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door under-world op 23-04-2005 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 12:10

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

of openoffice

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 12:51
Ik vraag me af of een onboard videokaart de algehele prestaties niet omlaag brengt (i.v.m. shared memory). Dan toch liever een losse videokaart dacht ik zo.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Voor een beetje fikwerk heb je minder nodig dan de traagste cpu die je op dit moment kunt kopen. Als je dus op je geld wilt letten kun je misschien nog een langzamere cpu nemen en een bord met onboard video. Onboard videokaarten zijn tegenwoordig zo snel dat je daar best leuk een filmpje mee kunt kijken en meer hoef jij toch niet.

Als je een poosje met het systeem wilt kunnen blijven werken is 512 MB ram geen overbodige luxe, daar ga je binnen een jaar of wat best plezier van krijgen :) Bij office werk iig meer dan van een vlottere CPU is mijn ervaring.

Als je snel wilt fikken is een DVD speler erbij op zich wel prettig, maar als je weinig haast hebt kun je dat geld beterin je zak steken. Verder wil ik nog kwijt dat in mijn ervaring een slot-in speler erg prettig is en veel fijner werkt dan die dingen met lade :) Ook hoopt zich veel minder stof op in die apparaten.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Ik heb studentenlicenties in m'n bezit (via surfspot) dus daar geen zorgen over :)

Wat raden jullie aan, VGA onboard of een losse VGA-kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn weten zit er in de Asrock K7S41 een onboard Ati RAGE 8 MB videochip, deze bewijst zijn waarde al jaren op het gebied van servertoepassingen, en dus denk ik dat officetoepassingen absoluut geen extra moeilijkheid zijn, aan upgraden hoef je niet te denken.

Kies een systeem uit:

Moederbord: ultra budget de luxe (Asrock verdient hierin mijn voorkeur)
Processor: ultra budget de luxe (Athlon of P4 maakt geen donder uit, het is allebei rotzooi :D)
Voeding: ultra budget de luxe (niet teveel herrie)
Video: ultra budget de luxe (liefst nog onboard ook)
Geheugen:512mb/2700 voor Windows XP(me = Infineon Fanboy wegens bewezen stabiliteit)
Schijf: 80 GB is gangbaar, ik zou zelf kiezen voor de betrouwbaarheid van een Seagate
Brander: die NEC is een geweldig ding

Mijn voorbeeld:
Moederbord: Asrock K7S41GX, 741GX (mATX, Sound, Lan, VGA) € 33,75
Processor: AMD Athlon XP 2800+ (S-A, 2,08GHz, 512KB, 333MHz FSB, Boxed) € 93,95
Voeding: Q-Tec Voeding 350 Watt (LowN ATX) € 14,48
Geheugen: 256MB PC2700 DDR (Infineon) € 24,95 x 2
Schijf: Seagate Barracuda 7200.7, 80GB (7200rpm, ATA100, 2MB) € 52,95
Brander: NEC ND-3520 16x (Dual-layer) € 46,75
--------------------
totaal: € 291,78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij funprice hebben ze voor 49 euro een ASRock mobo, heb ik al 3x een leuk systeempje op gebouwd; alle drie voor office en video.
Heeft een onboard VGA, uitstekend voor alle 2D werk. Scheel je 15-20 euro.

Keuze voor CPU, HD, kast, geheugen en de rest: Uitstekend!

Ik weet niet welke office-prestaties er omlaag zouden gaan bij een onboard videokaart. Je gaat er echt niet langzamer van internetten, tekstverwerken of filmkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10 07:44
256MB x 2 (512MB) PC3200 DDR (TwinMos) 43 euro
AMD Athlon XP 2600+ (S-A, 2,08GHz, 256KB, 333MHz FSB) 70 euro
Epox EP-8RGM3i, nForce2 (mATX, Sound, LAN, VGA) 55 euro

Jouw keuze die je had voorgesteld in je openingspost kostte 176,50 (moederboard, cpu, geheugen, video).

Voor het bovenstaande ben je 168 euro kwijt en daar heb je waarschijnlijk meer aan. nForce 2 moederboard met dual-vga onboard (Geforce 4MX) en sound/lan.

Daarnaast een Athlon XP cpu, deze zijn sneller dan de Semprons van gelijke rating.
Pagina: 1