Vocht en computers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22873

Topicstarter
Hallo allemaal,

Aangezien mijn computer, welke ik als "server" gebruik, nogal wat lawaai maakt bedacht ik mij het volgende: ik zet 'm gewoon in de schuur! (onze schuur is niet geisoleerd) Nu vraag ik mij alleen af of het daar niet te vochtig is... weet iemand misschien hoeveel vocht een computer kan verdragen?
In de winter is het wel koud en klam daar namelijk.

Alvast bedankt,
joda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bij mij is het ook geen probleem, werkt altijd. Kunnen aardig wat hebben.

edit:
misschien eerste hit bij search even kijken
PC in koude garage?

[ Voor 46% gewijzigd door daandegoeiste op 22-04-2005 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lefty_38
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2024
Volgens mij kan dat best. In je kast is het altijd warmer en warme lucht kan veel meer vocht vasthouden dan koude lucht. Dan is de relatieve luchtvochtigheid in je kast altijd lager, dus minder snel kans op condens.

Ik denk hier even hardop ik durf je niet te garanderen dat het kan. ;)

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En jouw servers staan ook in de schuur? ps... onze schuur is losstaand van het huis.
Overigens heb ik dit bericht een beetje te vroeg gepost (sorry!) ik zie namelijk dat deze vraag al vaker is geweest.

Heb zelfs de tips gelezen om vochtvreters in je kast te doen. Maar of ze daar nu IN de computerkast mee bedoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lefty_38
Jah dat is idd wel een goede oplossing, je hebt van die zakjes toch, die kan je er zo in leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een vochtige ruimte kan geen kwaad, als er maar geen condens is (badkamer oid). Zolang je je pc niet in een bak water legt gaat het dus prima ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Het kan op de gekste plaatsen :) Vriend heeft hem in de meterkast staan }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lefty_38 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 23:30:
Jah dat is idd wel een goede oplossing, je hebt van die zakjes toch, die kan je er zo in leggen.
maar... slopen die zakjes de computer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3ll
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TheFrozen schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 23:37:
Het kan op de gekste plaatsen :) Vriend heeft hem in de meterkast staan }:O
Ik in de kleerkast, 2 pc's zelfs :P

@ TS : je kan ook de pc isoleren, of de schuur zelf, voordat je je server erin zet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ryan666 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 23:39:
[...]

Ik in de kleerkast, 2 pc's zelfs :P

@ TS : je kan ook de pc isoleren, of de schuur zelf, voordat je je server erin zet :D
De schuur isoleren is een beetje duur. Maar de pc isoleren zou kunnen. Maar dan een andere vraag, hoe kan ik dat t beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

heb een aantal raq servers in een meterkast hangen,
overigens kan electronica best wat vocht hebben,

je moet je pc niet in bad gooien, dat is teveel vocht!
maar een schuur is geen probleem

Vaak is het toch een betere oplossing je pc stiller te makken, betere fans erin, isolatiematten, evt waterkoeling!

Dan hoor jij hem niet meer hoor!

[ Voor 30% gewijzigd door Redwood op 22-04-2005 23:46 ]

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anoniem: 22873 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 23:38:
[...]

maar... slopen die zakjes de computer niet?
Zakjes met silica gel die je computer slopen? Ze zien er vrij onschuldig uit, maar ik weet niet wat ze doen als je ze een hamer geeft...
[/flauw :+ ]

Zoals ik al zei, een pc kan kapot gaan door verschillende dingen. Oververhitting, kortsluiting, etc. Voor kortsluiting heb je echt wel wat meer nodig dan wat vochtige lucht, namelijk condens. In een normale schuur zul je daar niet snel last van hebben, aangezien de temperatuur niet sterk schommelt ofzo.
Die zakjes silica gel kunnen trouwens wel nut hebben om de lucht te ontvochtigen, maar alleen als de pc in een afgesloten ruimte staat (kast ofzo).

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jamaar, wat is een normale schuur? Is een schuur die vrijstaand is, van stenen muren normaal?
Als dat zo is, dan hoef ik mij geen zorgen te maken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 06:57
zou makkelijk moeten kunnen aangezien op Campzone alle computers ook gewoon altijd goed werken.
Alleen wordt daar wel het advies gegeven om 's avonds niet je computer uit te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89596

MadMarky schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 23:48:
[...]

Zakjes met silica gel die je computer slopen? Ze zien er vrij onschuldig uit, maar ik weet niet wat ze doen als je ze een hamer geeft...
[/flauw :+ ]

...
Dit spul rouleerd, ik heb zelf ook een servertje in de meterkast hangen (waar het ook nogal vochtig is, en bij de bouwmarkt een vochtvreter gekocht en deze in mijn kast vast gemaakt bij de air intake :D

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 89596 op 23-04-2005 00:04 . Reden: typo's zijn voor de lezers :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lefty_38
Je zou toch zeggen dat als je die zakjes bij de intake plaatst juist het vocht uit de zakjes verdampt. :?
Het lijkt mij dat die zakjes meer vochtbevatten dan de lucht, anders zou het niet echt logies zijn

[ Voor 33% gewijzigd door Lefty_38 op 23-04-2005 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Lefty_38 schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 01:26:
Je zou toch zeggen dat als je die zakjes bij de intake plaatst juist het vocht uit de zakjes verdampt. :?
Het lijkt mij dat die zakjes meer vochtbevatten dan de lucht, anders zou het niet echt logies zijn
Nee, want silicagel heeft de eigenschap vocht vast te houden (onafhankelijk van de temperatuur) en het verdampt dus niet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1