ADSL (usb) onder win98: wel verbinding geen internet

Pagina: 1
Acties:

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Ik heb een probleempje. Kom net bij familie vandaan waar ik geprobeert heb om ADSL aan de gang te krijgen. Ze wilden dit op een win98 (SE) systeem. Het betreft een zonnet/versatel ADSL gratis abbonnement met een e-tech USB modem.

Het volgende is het geval. Ik installeer het geheel met de bijgeleverde cd-rom. Maak verbinding en vervolgens kan ik gewoon niet internetten. Ping doet niets en ook een ping naar een ip-adres van een website doet niets. Bel ik gewoon in met een 56k modempje dan kan ik gewoon internetten.

Op het windows XP systeem wat ernaast staat ook maar even geprobeerd. Installeren, verbinding maken en werken!

Nu is mijn vraag natuurlijk: hebben jullie nog een idee waarom ik niet kan internetten op het win98 systeem? Kon via de search geen oplossing vinden.

PVOutput: VO18

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:03
Werkt het met een telefoonmodem wel op de Windows 98 machine?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:08
mijn ervaring met die (niet zo leuke) dingen is dat het zich installeert als een Ethernet adapter. Maak eens verbinding en probeer dan eens winipcfg en dan die adapter vernieuwen, in Windows XP gaat dit vanaf SP2 automatisch :P

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-02 00:01

jurma

simply connecting...

Bandicoot schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 23:08:
Ik heb een probleempje. Kom net bij familie vandaan waar ik geprobeert heb om ADSL aan de gang te krijgen. Ze wilden dit op een win98 (SE) systeem. Het betreft een zonnet/versatel ADSL gratis abbonnement met een e-tech USB modem.

Het volgende is het geval. Ik installeer het geheel met de bijgeleverde cd-rom. Maak verbinding en vervolgens kan ik gewoon niet internetten. Ping doet niets en ook een ping naar een ip-adres van een website doet niets. Bel ik gewoon in met een 56k modempje dan kan ik gewoon internetten.

Op het windows XP systeem wat ernaast staat ook maar even geprobeerd. Installeren, verbinding maken en werken!

Nu is mijn vraag natuurlijk: hebben jullie nog een idee waarom ik niet kan internetten op het win98 systeem? Kon via de search geen oplossing vinden.
Dit heb ik ook meegemaakt bij mensen waar ik dit moest vervangen voor wireless router. De oplossing hadden hun toen om alles handmatig in te stellen en ze hadden een programma van versatel gehad (iets van usbmodem.exe) die ze moesten opstarten. Daarna de zonnet/versatel verbinding opstarten en het werkt.

Probeer dus eens het ip / gateway / dns handmatig in te stellen. Kijken of dit werkt.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

• Bandicoot
Helaas zit ik nu dus thuis en kan ik niet direct iets uitproberen maar in ieder geval bedankt voor de reacties. Handmatig instellen is inderdaad nog wel een idee. Maar enig idee waar ik die instellingen kan vinden? Op de versatel site zie ik ze niet zo snel staan maar het kan zijn dat ik daar over heen kijk.

• EricJH
Bandicoot schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 23:56:
Helaas zit ik nu dus thuis en kan ik niet direct iets uitproberen maar in ieder geval bedankt voor de reacties. Handmatig instellen is inderdaad nog wel een idee. Maar enig idee waar ik die instellingen kan vinden? Op de versatel site zie ik ze niet zo snel staan maar het kan zijn dat ik daar over heen kijk.
Staat de modem "altijd aan" of moet je de ïnbelverbinding voor ADSL modem opstarten?

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-02 16:59

Alternativ

4 8 15 16 23 42

EricJH schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 00:01:
[...]

Staat de modem "altijd aan" of moet je de ïnbelverbinding voor ADSL modem opstarten?

Lezen...???

En inderdaad handmatig proberen en of kijken of er chipsetdriver updates zijn oid.. iig zorgen dat je up to date bent..

[ Voor 5% gewijzigd door Alternativ op 23-04-2005 00:15 ]

alternativ

• EricJH
Alternativ schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 00:13:
[...]

Lezen...???.
?? Ik snap niet wat je bedoelt.

• Bandicoot
EricJH schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 00:26:
[...]

?? Ik snap niet wat je bedoelt.
Ik ook even zo snel niet, maar ze moeten in principe de verbinding zelf "opstarten" omdat het een ADSL gratis abbo is en je per tik betaalt.

• Reptile209
  • Laatst online: 02:08

Reptile209

- gers -

Wat Alternativ bedoelt, is dat zelf 'ie niet ziet dat een USB-modem (meestal) geen always-on verbinding geeft. ;) Het modem moet dus gewoon verbinding maken zoals een reguliere inbelverbinding.

Voor de TS: kijk eens naar de volgende dingen:
* als je verbonden bent, kan je dan pingen naar www.tweakers.net of naar 213.239.154.35 (IP van Tweakers)? Als je alleen op IP kunt pingen, vul dan de DNS-servers van Zonnet eens zelf in in je verbinding. Doe dit alleen met de DNS, IP's hard invullen lukt vrijwel nooit, zeker niet met een gratis abo met dynamisch IP.
* Heb je al geprobeerd om de modemdrivers te verwijderen en opnieuw een recente driver te installeren? Doet soms wonderen
* Je zou een herinstallatie van de externe toegang (vind je zo op Google) kunnen doen als niks anders helpt. Ook dat doet wonderen in '98.

Zo scherp als een voetbal!

• EricJH
Bandicoot schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 00:37:
[...]

Ik ook even zo snel niet, maar ze moeten in principe de verbinding zelf "opstarten" omdat het een ADSL gratis abbo is en je per tik betaalt.
Had ik even niet bij nagedacht. Ik heb stiekem de situatie bij mijn vader in het achterhoofd. Die heeft ook ADSL met USB modem maar niet met een gratis verbinding. Zijn verbinding is "altijd aan": d.w.z. dat de verbinding actief is als zijn computer aanstaat (USB modem haalt voeding uit computer). Excuses voor de fout.

Vraag me ineens af. Heb je de modem aangesloten na de installatie van de drivers? Dat is in de regel de volgorde voor installatie van USB apparaten.

• Bandicoot
Pingen gaat helemaal niet zoals ik al zei, niet naar een url en niet naar een ip adres. Drivers uninstallen en opnieuw installen heb ik ook gedaan. (ook eerst driver en dan pas inpluggen). Externe toegang opnieuw installeren is inderdaad ook nog een optie. Misschien nog wel handig om even te vermelden. Als ik naar de status van het modem kijk dan verstuurd hij wel data maar ontvangt niets.

[ Voor 38% gewijzigd door Bandicoot op 23-04-2005 01:34 ]

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

Ik zou even de inbel acounts weghalen, de modem ff dr uit halen en zorgen dat alles "default" staat.
Waarschijnlijk loopt ie te conflicten met de 56k modem.

offtopic:
Hej Alternative > stadgenootje :)

Deze advertentieplaats is te huur!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:43
Ook wel eens meegemaakt (zonnet, USB, W98SE)
Even winipcfg runnen , de juiste adapter kiezen en dan release all en renew all doen.
95% kans dat het dan wel werkt.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Dit komt, doordat windows (internet explorer) nog denkt dat je internet met je oude 56k modem. Verwijder daarom alle instellingen die te maken met je inbelverbinding. Dan zou je probleem moeten zijn opgelost.

• EricJH
anton121 schreef op zondag 24 april 2005 @ 12:11:
Dit komt, doordat windows (internet explorer) nog denkt dat je internet met je oude 56k modem. Verwijder daarom alle instellingen die te maken met je inbelverbinding. Dan zou je probleem moeten zijn opgelost.
Of een variant hierop. Ga naar Internet Oties tabblad Verbindingen. Zet de instellingen eens op nooit een verbinding kiezen (dit is voor als je via een LAN naar het internet gaat, dan bel je dus niet meer in).

• Bandicoot
EricJH schreef op zondag 24 april 2005 @ 14:05:
[...]

Of een variant hierop. Ga naar Internet Oties tabblad Verbindingen. Zet de instellingen eens op nooit een verbinding kiezen (dit is voor als je via een LAN naar het internet gaat, dan bel je dus niet meer in).
Dit had ik al gedaan. Maar dat van de modeminstellingen klinkt erg logisch. Ik ga van de week nog even langs daar en laat wel even weten of het gelukt is.

Pagina: 1