[VoIP] Software? VoIP systeem met 2 server's in 1 netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-02 09:10
Mijn "Probleem"
Ons bedrijf zit op 2 locaties, deze locaties zitten ver (lees paar 1000km) van elkaar. Omdat er veel communicatie tussen de 2 Locaties is moet er een gratis oplossing gevonden worden voor het verbinden van de 2 Locaties op het gebied van telefonie. Hiervoor had ik VoIP in gedachten. Nu willen we VoIp telefoons gaan gebruiken en het locale telefoonnetwerk 'verbannen'.
Er moeten 8 aansluitingen komen. Dit is geen probleem, wat echter wel een probleem is, is dat we een systeem willen maken; dat als men van locatie 1 (nederland) naar locatie 2 (ethiopie) belt, dit gebeurt via de Voip, tussen de locaties zit internet verbinding en eventueel een VPN bridge. Nu willen we een extra feature toevoegen, dat als men vanuit locatie 1 een Ethiopisch nummer belt (locaal nummer) dat een server in ethiopie dan een locale connectie opzet en zo belt via het voip netwerk. Ook omgekeerd moet dit werken (Ethiopie->Nederland) Hiervoor heb ik 2 server's nodig. 1 op iedere locatie. Deze moeten allemaal 8 lijnen bevatten? (of is er zoiets als doorverbinden?)

Plaatje;
Afbeeldingslocatie: http://img32.echo.cx/img32/364/voip2zs.th.png

Nu vroeg ik mezelf alleen af of dit haalbaar is en zo ja met welke software? (en extra hardware?) (mijn voorkeur gaat uit naar een win32 applicatie)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58
Ik denk dat je eerst eens wat moet gaan zoeken naar mogelijk voip oplossingen en wat ze kunnen, want wat jij wil, kan met zo goed als elke voip server en ook met zo goed als elke telefooncentrale waar je een voip interface in kunt stoppen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Beste Tim, de uitdaging die je beschrijft is een van de specialiteiten van "Imtech ICT Communication Solutions". Mocht je nog op zoek zijn naar een oplossing, dan kun je contact opnemen met Imtech ICT en vragen naar ondergetekende. Succes!!

Verwijderd

Er zijn een paar dingen waar je op moet letten, ten eerste voordat je hieraan begint, is de delay van
de connecties. VoIP verbindingen lopen nog net goed tot een delay van 400ms, maar daarboven gaat
het allemaal fout. Satteliet verbindingen zijn daarom al uitgesloten.

En het systeem met twee servers is wel aan te raden, en een VPN tunnel is erg handig. Ten eerste
heb je dan je VoIP verkeer afgescherm van internet, maar belangrijker kan je dan gewoon interne ip-
addressen gebruiken. VoIP achter NAT is namelijk lastig.

En welke software? Dat lijkt me duidelijk. Asterisk is een prima keuze, zie www.asterisk.org. Die
kan je simpelweg installeren op een oude baggerpc, zolang hij maar 24/7 blijft draaien. Als je dan
ook nog eens de bschikking hebt over een snelle ip verbinding, dan zou je het zelfs makkelijk
afkunnen met een enkele server, waarop ook de IP toestellen in het andere land registreren met die
centraal opgestelde server.

Het enige wat je nu nog mist, is connectiviteit met het vaste net, daarvoor kan je altijd nog extra
apparatuur kopen die VoIP vanaf de Asterisk server aansluit op bijvoorbeeld ISDN lijnen op een
bepaalde locatie, alleen kan je dan geen interne nummers beschikbaar maken op het publieke net....
Daarvoor zou je toch echt een verbinding moeten nemen bij bijvoorbeeld Priority Telecom die VoIP
diensten voor bedrijven aanbiedt onder de noemer ISDNFlex.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2005 14:02 ]