Toon posts:

Op welke IDE kabel??

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een interessante vraag voor jullie allemaal. Ik ga straks een cd-writer kopen. En nu ben ik aan het kijken op welke IDE kabel ik dat ding ga zetten. Nou zegt elke winkel wel: cd-rom als sec. master en writer als sec. slave. Nu heb ik laatst in de PCM gelezen en gehoord van een aantal collega-systeembeheerders, dat het beter is om de cd-rom op de prim. slave te zetten en de hardeschijf op de prim. master, de writer op de sec. slave en de (eventuele) 2e hardeschijf op de sec. master. Nou nou een getyp zeg! Maar ja wat zal ik nu doen, ik weet het effe niet. Want het schijnt dus namelijk (volgens PCM en collega's) dat als je die twee (cd-rom en writer) op de secundaire zet dat er een bit (oftewel een klein beetje data) verloren gaat, omdat deze twee op dezelfde kabel tegelijk handelingen uitvoeren. Ja oke dan, maar is dit ook zo. En ik weet niet of dit ook over de U-ATA 66 gaat. Wat ik hoorde en las was over de U-ATA 33.
Mijn specs:
-Gigabyte BX2000 mobo (U-ATA 33)
-2 * 10gig schijven (IBM en Quantum)
-AOPEN cd-rom 48speed
-(toekomstige writer) Acer 8432 (8mb buffer) of Plextor 8432 (4mb buffer)
-Celly 466@525mhz
-128mb 100mhz RAM
-Viper V770 ultra
-SBlive

OKAI
CORRECT ME IF I'M WRONG!!!!!!!!!

Greetz

Verwijderd

Ik zal proberen mijn visie hierop op het virtuele papier te zetten.

Allereerst heb je verschillende protocollen. Op 1 kabel wordt altijd maar 1 protocol gesproken. Dit is het langzaamste protocol dat beide apparaten (mits aanwezig) ondersteunen. Bijvoorbeeld: UDMA 66 HD en een UDMA 33 HD op een kabel. Protocol: UDMA 33. Dus dat is het eerste waar je op moet letten.

Daarnaast is mij altijd verteld dat een CD-ROM en een HD op een zelfde kabel niet zo handig is. De precieze redenen weet ik niet, ik hoor het alleen maar.

Daarnaast heb je een probleem met het direct kopieren van CD naar CD. Daarvoor zou het handiger zijn om ze op aparte kabels te hebben.

Over het verliezen van informatie heb ik nog nooit wat gehoord.

In mijn eigen brand PC heb ik het zo geregeld.
1 HD op primary master.
CDRW secundary master
CDROM secundary slave.

En ik zou een eventuele 2e hd als primary slave zetten in mijn PC.

Nogmaals, zo kijk ik er tegenaan, het is misschien niet helemaal onderbouwd, maar het werkt wel.
Een eventuele oplossing is misschien een extra IDE controller kopen. Kun je je HD's daarop kwijt en de CD-ROM en CDRW op de onboard. (Zo zit het in m'n eigen PC).

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je kan het beste je cd rom speler op prim. slave zetten en je writer op sec. master.
Dan moet het goed gaan.

Ik zou die plextor nemen, heb ik zelf ook, is zeker relaxed.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Verwijderd

Zolang je brander maar Sec Master zet. Is alles goed, Yamaha luistert hier erg nou naar hoe die staat. (Heb er al een door verziekt, denk ik, binne een half jaar deed niets meer hij gaf niet eens aan of er een CD in zat.)

Het verhaal van op de zelfde kabel is het vervoer van data. Je kan niet direct van CD naar CD copieren als de CD-ROM en CDRW op de zelfde kabel zit.

Het app. dat als laatste op de kabel zit verliest inderdaad snelheid. Moet je voor de lol maar eens je HDD er op zetten dan zal je zien dan hij langzamer werkt.

Verwijderd

Heb nu 4 branders inmiddels gehad, en alle 4 brander als master, cd-r/dvd als slave op dezelfe ide kabel. Nooit problemen meegehad. Zou niet weten waarom op deze manier niet direct van cd naar cd zou kunnen kopieren...

Verwijderd

Heb nu 4 branders inmiddels gehad, en alle 4 brander als master, cd-r/dvd als slave op dezelfe ide kabel. Nooit problemen meegehad. Zou niet weten waarom op deze manier niet direct van cd naar cd zou kunnen kopieren...

• Hellfire
  • Niet online
Schumi:
Volgens mij gaat je verhaal over de UDMA66 en 33 niet helemaal op. De reden waarom je UDMA66 kabel anders is heeft te maken met het aantal draadjes dat erin zit (2 keer zoveel). Het (zou) met die kabel dan ook mogelijk moeten zijn om 2 verschillende protocollen over die ene kabel te gebruiken. Dat is tenminste wat ik wel eens ergens gelezen heb. En wat ik zelf ook draaiende heb gehad met een UMDA66 en een UDMA33 hd op dezelfde kabel.

Over het snelhiedsverschil tussen master of slave weet ik niet zo heel veel af, maar volgens mij maakt dit niet veel uit. De master en slave instelling is er eigenlijk alleen voor je moederbord, deze kan dan onderscheid maken tussen de 2 apparaten.

Over het verliezen van data op 1 kabel heb ik nog nooit iets gehoord, en kan me het eigenlijk ook niet voorstellen. Tenminste, ik kan het me niet voorstellen dat er dan niets aan gedaan zou zijn/worden door de fabrikanten...

Verwijderd

Volgens mij is er eigenlijk niet zo'n groot probleem.
Beide cdroms op hetzelfde ide kanaal zou een probleem kunnen geven, maar een beetje brander progje laat je eerst een image van de te kopieren cd maken (kost +/- 5 min.) en dan kun je deze zo vaak als je wilt op een cd branden.
Als je helemaal niet van dit soort problemen wilt hebben neem je scsi :)

Verwijderd

Hellfire:

Dat Udma 66 2x zoveel aders heeft heeft niks met m'n verhaal te maken.
Overigens de 39 van de 40 extra aders worden alleen gebruikt als afscherming en zijn verbonden met de GRND pin. 1 ader wordt gebruikt door de controller om te kijken of het een UDMA 66 kabel is.

Blijft het zo dat als er ook nog een UDMA 33 schijf op zit het protocol UDMA 33 wordt.
Ongeacht de 40 extra aders. Protocollen worden niet gemixed.
Sterker nog: Zet je een PIO 4 schijf erbij, dan wordt het protocol op die kabel +controller + ide apparaten PIO 4. Hetzelfde bij PIO3, 2 enz enz enz.

Verwijderd

Topicstarter
Oka, ik wil nu een kleine enquete houden dan maar.
1. Wie kiest er voor de optie: primaire IDE, hdd en cd-rom??
2. Wie kiest er voor de optie: secundaire IDE, hdd en writer??
3. Wie kiest er voor de optie: primaire IDE, hdd en writer??
4. Wie kiest er voor de optie: secundaire IDE, hdd en cd-rom??

Graag zoveel mogelijk argumenten, als je niet al een argument had gegeven in eerdere replys.
Waarom ik wil nu wel weten waar ik mijn writer op ga zetten, ik zit in dubio namelijk. Wil namelijk een zo goed mogelijke opstelling en prestatie gericht.

Alvast Bedankt

Verwijderd

Die opties die je geeft zijn niet echt nuttig (1&2 zijn hetzelfde en 3&4 zijn hetzelfde).
Zoals je het nu aangeeft is het precies hetzelfde, namelijk de CD-ROM en Writer gescheiden en altijd als slave. Primair of secundair maakt dan geen bal uit.

Nogmaals zoals ik het zou doen:
primaire IDE: hdd,hdd (master,slave)
Secundaire IDE: CD-RW,CD-ROM (master,slave)

Verwijderd

sMart : ik heb er twee gehad en die deden het alle bij niet >>Buffer Underrun.

//
Ik blijf er bij op dezelfde kabel van CD naar CD werkt NIET.
De plaats van het apparaat maakt uit voor de snelheid doe maar eens en je systeem werkt slomer.
//

Black-Lockx :

De beste setting voor kopieren is toch
pri. master >> HDD
(sec. slave >> HDD /die had je toch?)
sec. master >> CDRW (altijd doen,beste voor je CDRW)
pri. of sec. slave >> CD-ROM

Of SCSI, ben je van het gezeik af.

• Hellfire
  • Niet online
Schumi, ik moet je gelijk geven ;) heb net even wat info opgezocht, en idd die aders zijn voor extra isolatie.

Dat data verlies treed alleen op als je een ATA66 schijf op ATA66 snelheid hebt draaien op een ATA66 poort, met een ATA33 kabel.

Die extra aders in een ATA66 kabel zijn er om de data er sneller doorheen te kunnen pompen. De isolerende aders zorgen er dus voor dat de data-aders niet zoveel storing op elkaar uitoefenen.

Verwijderd

Hellfire: Je hebt nu bijna ook gelijk, alleen nog 1 puntje.
Voor het UDMA 66 protocol heb je de volgende ingredienten nodig.
UDMA 66 controller
UDMA 66 HD (even voor het gemakt kan uiteraard ook iets anders zijn)
UDMA 66 kabel !
Gebruik je ipv een UDMA 66 een UDMA 33 kabel dan is het protocol UDMA 33.
De controller test namelijk via 1 extra ader (Hoe dat precies zit weet ik niet). Of het een UDMA 66 kabel is. Een UDMA 33 kabel heeft deze ader niet en kan het signaal dus niet doorsturen. De controller zal nu terugschakelen naar UDMA 33.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:45
Altijd:
primary: Alleen Hd's
sec. cd-rw +cd-rom
beter is het om de cd-rom op een apparte kabel te hebben zitten.

diskeltische lurker

Verwijderd

Topicstarter
Xaran:

Wat jij zegt klopt niet helemaal:
De beste setting voor kopieren is toch
pri. master >> HDD
(sec. slave >> HDD /die had je toch?)
sec. master >> CDRW (altijd doen,beste voor je CDRW)
pri. of sec. slave >> CD-ROM
maar je zegt op het laatste pri. of sec. slave >> CD-ROM, maar erboven staat dat jij de cd-rom en writer nooit op dezelfde kabel zou zetten, ik vat em effe niet meer

Ja en ik heb een tweede HDD

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:56
Nou mijn visie op het geheel.

Waar het om gaat als je een cd-writer op de prim ide wil aansluiten is dat ie udma ondersteund. Dat doet die van mij niet namelijk (pio mode 3). Als je dan je writer op de prim ide gaat aansluiten gaat je HD ook op PIO3 werken zoals hierboven wordt genoemd (en dat zou zonde zijn). Er wordt namelijk maar 1 protocol gebruikt op je IDE kabel.

Dus in jouw geval die HD's op de prim en die cd-rom en cd-rw op de sec.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Verwijderd

prim: 10Gb als master en CD-ROM speler als slave. Sec: CD-Writer als master en 3Gb als slave. Werkt bij mij uit de kunst !!!

Verwijderd

Black-Lockx : Nooit is een groot woord. Maar de mogelijkheid van het CD naar CD copieren gaat in de meeste gevallen niet meer. Je moet dan een Image maken van de CD. En als je je CD-ROM achter je HDD hebt hangen kan je wel zonder problemen van CD naar CD copieren.

Dus net als de meesten zeg ik ook (met groten omweg uitgelegd(doe ik wel meer))

>Pri master HDD#1
>Pri Slave HDD#2
>Sec Master CDRW (deze MOET master staan hoe dan ook)
>sec Slave CD-ROM

//
Ik heb zelf 1 HDD UDMA66 als pri. master en CDRW als sec. master en mijn CD-ROM als sec. slave. En ik kan niet van CD naar CD copieren.
//

Verwijderd

Ik begrijp uit het verhaal dat je nog een brander moet kopen, waarom koop je dan niet een goedkope scsi kaart fl.100 en een scsi brander ben je van alles af en het is nog stabieler ook. Vrijwel geen uitval van cd's zoals wel bij een IDE brander het geval is.
Mvg. oldman

Verwijderd

Ontzettend lang verhaal allemaal. Misschien moet hier iemand maar eens goed uitleg geven (onderbouwd enzo). Ik heb het zo:
pri master: HDD
sec master: CR-ROM
sec slave : CD-RW
Ik kan NIET van CD naar CD kopieeren zonder eerst een disk image te maken. Ik heb nog niet getest hoe het gaat als ik een CD-speler/schrijver naast mijn HD zet. 's Effe doen denk ik.

Als het verschillende-protocol-verhaal niks zou uitmaken, moet je zeker de volgende config aanhouden:
prim: HD1-CD1
sec : HD2-CD2
Sowieso.

Verwijderd

Vrep : Al zet je je CD-ROM pri.slave en je CDRW sec.master moet je normaal gesproken van CD naar CD kunnen copieren. Ik zeg normaal gesproken.

Black-Lockx : Uh..SCSI nemen toch maar na al dit?

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 12:26
Eigenlijk ben ik het met oldman eens, maar goed... als het dan IDE mot blijven.

Het is gewoon een zeer verwarrend onderwerp.

1) HD als 1st channel master, writer als 1st channel slave. CD-rom als 2nd channel master.

argument : veel kleinere kans op 'buffer underrun' bij on the fly fikken.

2) HD als 1st channel master. Writer als 2nd channel master, CD-rom als 2nd channel slave.

argument : een CD-writer of CD-rom op dezelfde bus als een HD vertraagt, met zijn tragere afhandeling van irq's, de hele bus.

Beide argumenten kom ik in bladen en op site's die het (zouden moeten) weten tegen.

Kortom : kweet het ook niet meer.

Zo, weer eens behulpzaam geweest. (NOT)

:)

Btw, ik zelf doe optie 2) en het bevalt mij goed.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Om nog even meer verwarring te maken: de opmerking dat er maar 1 protocol wordt gesproken op een IDE kabel ben ik het niet mee eens. Dit geld alleen voor UTA66; als er niet-ATA66 apparaten worden gemixtr met ATA66 dan schakelt de bus terug naar het niet-ATA66 protocol. Dit gebeurd niet met andere protocollen.
Geloof je het niet? Verklaar dan dit:
pri master : IBM GXP (ATA33 (geen ATA66 controller))
pri slave : Iomega zip100 (PIO 0 !!)

overdracht snelheid IBM is 23 MB/s, terwijl PIO 0 als maximale snelheid 3 MB/s of zo heeft ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Chemist:
Dit is waar, als de controller de ATA (2) mode niet ondersteunt. Dan gaat het via PIO MODE 0

• Chemist
Dat is dus niet zo, want dan zou mijn IBM noooit zo snel kunnen gaan.

En het is trouwens ATA33 of UDMA 2

Verwijderd

ATA-2 standaard ondersteunt wel die hoge transfer rates. En ATA-2 bestaat wel. Zoek maar naar de specificaties van ZIP drive.
En het is waar dat je UDMA-2 hebt maar je hebt ook al UDMA-3 en UDMA-4. Dit zijn allemaal verschillende overdracht snelheden.
Om het verwarrend te maken zijn enkele van deze UDMA standaarden omgetoverd tot UDMA-33 en UDMA-66. Daarnaast wordt ook de term Ultra ATA gebruikt. Uiteraard met de getallen 33 en 66. Daarnaast is er ATAPI deze draait op de ATA standaard.

• Chemist
Ik heb het opgezocht , je hebt gelijk; er bestaan ATA-1/2/3/4 standaards. Echter PIO 0 zit per definitie in ATA-1.

Hoe dan ook, dat verklaart nog steeds niet waarom mijn zip mijn HD NIET afremt

Verwijderd

Even wat opgezocht.
ATA: Known also as IDE, supports one or two hard drives, a 16-bit interface and PIO modes 0, 1 and 2.
ATA-2: Supports faster PIO modes (3 and 4) and multiword DMA modes (1 and 2). Also supports logical block addressing (LBA) and block transfers. ATA-2 is marketed as Fast ATA and Enhanced IDE (EIDE).
ATA-3: Minor revision to ATA-2.
Ultra-ATA: Also called Ultra-DMA, ATA-33, and DMA-33, supports multiword DMA mode 3 running at 33 MBps.
ATA/66: A new version of ATA proposed by Quantum Corporation, and supported by Intel, that will double ATA's throughput to 66 MBps. The first ATA/66 computers are expected to be available in the first half of 1999
Waarschijnlijk draait het op PIO Mode 4.

Verwijderd

Kan m'n message even niet meer editen.

Hier nog even de link waar ik het gevonden heb: http://aol.pcwebopedia.com/TERM/A/ATA.html

• Chemist
Klopt als een bus, had hetzelfde al gevonden op deze link: http://www.pcmech.com/ide.htm
Maar wat wil je hier nou mee zeggen?
En dat geeft geen antwoord op mijn vraag !

Verwijderd

Nou de zip drive ondersteunt ATA 2 dus PIO mode 3 & 4. Dus zal die kabel wel het PIO mode 4 protocol gebruiken.

Verwijderd

offtopic:
Kan m'n message niet editen, dus sorry dat dit niet in 1 message staat

Die overdracht snelheid van 23MB van de IBM is niet de werkelijke overdrachtssnelheid. Dit is met allerlei cache gebeuren. Dus die waarde klopt niet (no offense).
Ik weet dat er schakelingen zijn die testen wat het protocol is op een ide kabel. Bij de duitse CT hebben ze wel eens wat gedaan. Dat was geloof ik een schakeling die testte of er wel of niet UDMA 33 gesproken werd.

Mijn mening (hoe spijtig die 23 MB/s) er wordt PIO mode 4 gesproken over die kabel met de zip-drive.

• Chemist
ten eerste: mijn zip gebruikt PIO 0 , geen PIO 3 & 4. Dat is namelijk de instelling in het BIOS.

ten tweede: de IBM heeft wel degelijk 23 MB/s zonder cache. Overigens al zou het wel met allerlei 'cachegebeuren' zijn dan zou je nog niet boven het maximum van PIO 4 uit kunnen komen en dat ligt op 16,7 MB/s

Verwijderd

Allereerst http://www.heise.de/ct/ftp/projekte/bremse_los/art.shtml#ATA-Modi%20auf%20der%20c180t-Ampel
De link naar het artikel waar ik in de vorige posting op doelde.
En voor de verder rest, klinkt het gewoon vreemd. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat HD absoluut geen 23 MB/s halen (Wellicht de super 10K SCSI schijven daargelaten). Dat in het BIOS PIO mode 0 is ingesteld klinkt mij vreemd in de oren.
Ik ga niet beweren dat het niet zo is, omdat ik denk dat je weet waar je het over hebt (gezien je reacties). Dus nu zal ik eerlijk zijn, ik weet het niet. Wellicht dat er dan misschien toch van protocol geswitched wordt, wellicht dat er iemand is die dit met een artikel kan bevestigen, want ik weet niet beter als dat dat niet gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
Xaram: inderdaad ik begin nu te twijfelen of ik misschien maar SCSI zou nemen.
Alleen zit ik met een probleem, ik ben niet een power user (als het gaat om cd's maken) Ik zal de schrijver wel gaan gebruiken, maar niet super veel, dus loont het zich dan wel om SCSI te kopen, is wel een lekkere investering

Tja nu weet ik het helemaal niet meer

Verwijderd

Black-Lockx : SCSI is altijd stabieler. Ik heb zelf ook geen SCSI en ik heb nooit problemen eigenlijk. Een coaster kan je altijd krijgen SCSI of IDE maat niet uit.

Als je het geld heb neem je SCSI das gewoon het beste. Als je dat niet heb of toch niet veel copieren kan je het beste een IDE nemen.

Maar uh.. het begon met de positie op de kabel en nu hebbe we het over welke fikker.
Ik heb een Yamaha8424E en dat is een perfecte fikker(maat heeft de SCSI versie en ook perfect). Deze moet dus als Sec. master dat staat in de gebruiksaanwijzing en werdt in de winkel ook gezegt.

Gewoon je fikker als sec. master zetten.
De data overdracht van pri. kabel naar sec. kabel is beter dan op de zelfde kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Ow sorry Xaran, ik zie net dat ik per ongeluk Xaram had getypt.
Maar ik denk dat ik inderdaad de writer als sec. master ga zetten en de cd-rom speler als sec. slave.
Ik heb nu effe een test brander (van een vriend er in gezet) en on the fly gaat perfect en de rest ook, np. Dus ik doe gewoon wat jij inderdaad ook zegt en nog meerdere

Maar wel bedankt
Pagina: 1