Batterijen leeg na 2 weken niet gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• krullenbol
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:05
Het is al een paar keer voorgekomen dat m'n Olympus D-580 na een weekje niet gebruikt te zijn aangeeft dat de batterij bijna leeg is. Ik weer opladen, maar na 1 of 2 weken niet gebruikt te zijn weer dezelfde melding. :(

Nu heb ik met de multimeter een ruststroom van 5 mA gemeten, als het toestel uit staat.
Er zitten twee AA-batterijen in met een capacteit van ongeveer 2000 mA, met die stroom zijn die inderdaad na 16 dagen geheel leeg.

Is dit normaal? Nu moet ik er eigenlijk telkens aan denken de batterijen eruit te halen, onhandig!

jaap

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

yepz, hier hetzelfde met een kodak eassyshare. Ik vind het ook knap kloten. Haal ze er nu maar uit maar echt fijn is het zeker niet

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Vaak worden op die manier allerlei instellingen vast gehouden, zoals tijd, datum etc.
Mijn simpele Toshiba heeft er ook last van.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:27
Tja, toestellen blijven stroom gebruiken. Bij mijn D70 is er nog veel meer actief, het aantal foto's dat je kunt maken blijft op het scherm staan als hij "uit" staat, het LCD'tje in het oculair is actief (alsin: Volledig doorzichtig en grid e.d. is zichtbaar). Ok, na 2 weekjes uitstaan is hij niet leeg, maar het verbaast me niet hoor... laadt je batts gewoon op de dag voordat je ze wil gebruiken? :) Of laat ze eruit...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
krullenbol schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 19:55:
Het is al een paar keer voorgekomen dat m'n Olympus D-580 na een weekje niet gebruikt te zijn aangeeft dat de batterij bijna leeg is. Ik weer opladen, maar na 1 of 2 weken niet gebruikt te zijn weer dezelfde melding. :(

Nu heb ik met de multimeter een ruststroom van 5 mA gemeten, als het toestel uit staat.
Er zitten twee AA-batterijen in met een capacteit van ongeveer 2000 mA, met die stroom zijn die inderdaad na 16 dagen geheel leeg.

Is dit normaal? Nu moet ik er eigenlijk telkens aan denken de batterijen eruit te halen, onhandig!

jaap
Volgens mij lopen oplaadbare batterijen idd venzelf leeg. Ik meen 1% per dag. Het kan idd komen door de camera, maar bij een merk als Olympus zou je het nietverwachten. Missschien een idee om ff contact met hun op te nemen.

• Xander
justawitte schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 20:07:
[...]

Volgens mij lopen oplaadbare batterijen idd venzelf leeg. Ik meen 1% per dag. Het kan idd komen door de camera, maar bij een merk als Olympus zou je het nietverwachten. Missschien een idee om ff contact met hun op te nemen.
Ja, je hebt natuurlijk ook nog zelfontlading, maar een camera blijft ook gewoon stroom gebruiken als hij uit staat... net als je PC, je tv (die in standby staat), je mp3-speler, en weet ik veel wat nog meer... is niet zo vreemd imo?

Verwijderd

XanderH schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 20:08:
[...]

Ja, je hebt natuurlijk ook nog zelfontlading, maar een camera blijft ook gewoon stroom gebruiken als hij uit staat... net als je PC, je tv (die in standby staat), je mp3-speler, en weet ik veel wat nog meer... is niet zo vreemd imo?
Maar voor iets wat op batterijen werkt vind ik het knap slordig...

• Xander
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 20:24:
[...]

Maar voor iets wat op batterijen werkt vind ik het knap slordig...
Mwja, dit soort apparaten hebben stroom nodig om instellingen te onthouden. Dan gaat de fabrikant iets inbouwen om te zorgen dat de batterij niet leeg gaat als je hem langere tijd niet gebruikt, krijg je dit soort topics: [rml][ iPod] vergeet instellingen na twee dagen niet gebruiken[/rml] ;)

• krullenbol
De zelfontlading kan het niet zijn, ik heb twee sets en die hoef ik na een maand echt niet opnieuw te laden.
Ik had eerst een Sony (gestolen... :( ) en die had er geen last van.

Wat me opvalt aan die Olympus is dat een echte aan/uit schakelaar ontbreekt. Op de achterkant zit een knopje dat na klikken onmiddelijk de foto's laat zien. Dus het apparaat staat continue te scannen of er op dat knopje wordt gedrukt!

jaap

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 18:27

Cis

krullenbol schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 22:20:
De zelfontlading kan het niet zijn, ik heb twee sets en die hoef ik na een maand echt niet opnieuw te laden.
Ik had eerst een Sony (gestolen... :( ) en die had er geen last van.
Dus jij handelt in gestolen cams... :?

:+

Wat ik niet echt goed snap uit dit topic: als je de batterijen erin laat zitten, raken die binnen 16 dagen op.
Maar wat als je ze eruit haalt? Waar haalt ie dan de benodigde stroom vandaan? Toch niet uit het reserve-knoopcelletje, die gebruikt wordt om de datum/tijd te onthouden?
Kortom: wat doet dat apparaatje meer (wat niet nodig is) als de batts erin zitten :)

@ XanderH hieronder: lijkt me knap irritant. Wil je je batterijen vervangen, maar heb je geen reserve: moet je je tijd opnieuw instellen :/

[ Voor 10% gewijzigd door Cis op 22-04-2005 22:34 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Xander
krullenbol schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 22:20:
Wat me opvalt aan die Olympus is dat een echte aan/uit schakelaar ontbreekt. Op de achterkant zit een knopje dat na klikken onmiddelijk de foto's laat zien. Dus het apparaat staat continue te scannen of er op dat knopje wordt gedrukt!
Eh, daar hoeft hij echt niet voor te scannen? 8)7

Een cam met echte aan uit knop gaat volgens jou ook constant scannen of je aan dat knopje zit? echt niet ;)

Maar je hebt in essentie gelijk, hij doet ook als hij "uit" staat nog vanalles... je kunt niet meer doen dan de batts eruit halen als je hem niet gebruikt, en gewoon voor gebruik opladen :) (wat ik toch al altijd deed, accu blijft gewoon in de lader zitten hier)
Cis schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 22:30:
[...]

Dus jij handelt in gestolen cams... :?

:+

Wat ik niet echt goed snap uit dit topic: als je de batterijen erin laat zitten, raken die binnen 16 dagen op.
Maar wat als je ze eruit haalt? Waar haalt ie dan de benodigde stroom vandaan? Toch niet uit het reserve-knoopcelletje, die gebruikt wordt om de datum/tijd te onthouden?
Kortom: wat doet dat apparaatje meer (wat niet nodig is) als de batts erin zitten :)
Ik ken ook cams die zonder batts erin dus binnen 2 minuten de datum/tijd ook kwijt zijn... en dat waren olympus cams ja :) (al ken ik de D-580 niet)

[ Voor 32% gewijzigd door Xander op 22-04-2005 22:31 ]

• krullenbol
XanderH schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 22:30:

Een cam met echte aan uit knop gaat volgens jou ook constant scannen of je aan dat knopje zit? echt niet ;)
Met een echte aan/uit schakelaar is de electronica volledig uitgeschakeld. Dit in tegenstelling dat de hedendaagse apparatuur niet nooit geheel uit gaat maar in een soort slaapstand gebracht wordt.
XanderH schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 22:30:

Ik ken ook cams die zonder batts erin dus binnen 2 minuten de datum/tijd ook kwijt zijn...
Ik had eigenlijk niet eens op de datum/tijd gelet, maar die staat gewoon goed en dat dagen zonder batterij!! Dus blijkbaar zit er inderdaad nóg een batterijtje (of flinke elco) in.

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 08:44
Mijn 300D kan ik rustig 6 weken laten liggen, en dan is de accu nog gewoon vol.
Mijn antieke (3+ jaar oude) Coolpix 775 kan ik ook rustig 2 maand laten liggen, en dan werkt deze accu ook nog prima. Ik denk dat het toch een beetje toestel afhankelijk is.

Carpe Diem

Pagina: 1