Instabiel systeem, wat is het probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 23:06
Ik heb zo'n 2 maanden geleden een geheugen upgrade gedaan in mijn systeem. Ik heb daartoe 2 geheugen modules gekocht, dezelfde, van het merk MDT het gaat om 512mb PC400 CL 2.5 geheugen, 2 modules dus 1 gig in totaal. Kort daarna begon mijn systeem erg instabiel te worden, en ik heb door uitwisseling van onderdelen met vrienden geprobeerd uit te sluiten wat de boosdoener is. Ben hier echter niet uitgekomen, het enige wat ik niet heb kunnen uitwisselen is mijn moederbord en de voeding, maar ik weet niet of een 'kapot' moederbord de boosdoener kan zijn van een instabiel systeem....Verder heb ik beide geheugen modules geprobeerd te testen, met 'memtest', maar met geen van beiden kan hij de test afronden.

De klachten:
- Vaak niet kunnen booten wegen 'beschadigde' bestanden, opnieuw aanzetten en hij werkt vaak wel. (bijv. ntfs.sys e.d.)
- Zomaar uitvallen op onverwachte momenten, zie niet echt verband tussen de gevallen, soms denk ik wel eens dat het vaker gebeurd wanneer ik mijn HD aanspreek
- Met beide geheugen modules kan ik niet de 'memtest 386' afronden, ik heb een bootable cd hiervan en test de modules apart van elkaar. Bij beide modules blijft hij na een aantal minuten hangen, en moet ik rebooten. Het lijkt me sterk dat ze beide kapot zijn.

Wat heb ik geprobeerd:
-Ik heb 2 maxtor HDD erin zitten, ik heb mijn systeem geprobeerd na het verwijderen van 1 van de schijven, verwijderen van 1 van de schijven (met allebei geprobeerd) is geen oplossing
- Andere processor: geen oplossing
- Andere videokaart: geen oplossing
- Temperatuur gechecked: niets aan de hand, met kast open zelfde problemen

Mijn systeem:
- Leadtek Nforce 2 Mobo
- AMD XP 3000 (BARTON)
- 2x 512 MB DDR 400 van MDT (beide nieuw en precies dezelfde vanwege Dual Channel)
- 2 Maxtor schijven, 1 van 40 en 1 van 80 gig
- 300W voeding van Aopen ( zie afbeelding voor specs van de voeding)
http://www.mypixmania.com...LL/19787134.jpg?984851726
- Sapphire ATI radeon 9800 PRO

Mijn conclusie: óf mijn mobo is gaar, of allebei de geheugen modules, óf de voeding omdat deze geheugen modules misschien meer stroom pakken dan mijn vorige, kan dit de instabiliteit verklaren?

[ Voor 7% gewijzigd door Ferdyvw op 22-04-2005 18:39 ]

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Mij lijkt het haast dat beide nieuwe geheugenmodules borked zijn. En als je de oude geheugenmodules er weer instopt?

Oh ja, kijk eens naar de specificaties van de geheugenmodules die wel samenwerken met jouw moederbord. Kun je terugvinden op de site van Leadtek. Of test anders de nieuwe geheugenmodules in een ander systeem. :)

[ Voor 49% gewijzigd door Tatsu op 22-04-2005 18:45 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:57
maarum, 300 Watt voor zo'n systeem kan eigenlijk net....... of net niet dus :) Heb je beetje A-merk voeding? Anders zou ik die toch maar eens vervangen...
En je hebt het over corrupte bestanden.... gebruik eens een diagnostische tool van maxtor om je hdd's te checken

Verwijderd

Of je voeding het probleem is kun je zelf het best bekijken door even na te gaan wat de spanning is die de verschillende lijnen leveren als je PC aan het werk is. Vallen die buiten de specs, dan heb je een nieuwe voeding nodig. Als daar niets mis mee is, is de kans toch heel groot dat je geheugen naar de knoppen is.

• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 23:06
Hoe check ik die voeding?

Verwijderd

Met motherboard monitor, of speedfan, of een tooltje dat je bij je moederbord meegeleverd kreeg?
Pagina: 1