Toon posts:

Omgekeerd flitsen?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Sony DSC-TS33 en nu wilde ik gister in de avond wat foto's maken,
en toen viel het me op, dan met de flitstand actief (binnenhuis) hij i.p.v de omgeving op te lichten hij het donkerder maakt.

Voorbeeld foto:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/dluijten/DSC00047.jpg

De werkelijke situatie was, dat het pand gewoon helemaal verlicht was en totaal niet donker.
De flits maakte de omgeving donkerder en gaf de auto een vreemd effect?..

Welke instelling is dit? in de manual kan ik niets vinden om uit / in te schakelen

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 23:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

De flitser zorgt ervoor dat je camera een kortere sluiterstijd gebruikt. Hierdoor kan, afhankelijk van de situatie, de foto donkerder worden.
Bijvoorbeeld als de flitser niet krachtig genoeg is voor het tafereel wat jij wilt vereeuwigen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Mooie kar! :D

Verwijderd

Topicstarter
Alles stond op Auto.
Het gekke is dat een week ervoor hij gewoon alles verlichtte.
Nu ineens (misschien na een verkeerde instelling) doet hij dus het omgekeerde.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:49

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat voor stand heb je op je camera gebruikt? Het lijkt, als ik de levels in photoshop bekijk inderdaad gewoon een onderbelichte foto. De sluitertijd was waarschijnlijk gewoon te kort. Of je flits is kapot, maar dat kan je wel even testen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:54:
Wat voor stand heb je op je camera gebruikt? Het lijkt, als ik de levels in photoshop bekijk inderdaad gewoon een onderbelichte foto. De sluitertijd was waarschijnlijk gewoon te kort. Of je flits is kapot, maar dat kan je wel even testen.
sluiter: 1/40.0
iso: 250

deze heeft hij dus zelf gepakt met de auto instellingen.
vorige week had ik snachts buiten ook een hoop fotos gemaakt, en alle fotos zijn gewoon pikdonker :'(

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:55

Sick Nick

Drop the top!

Als ik de exif info van de foto bekijk staat de sluitertijd op 1/40e bij een F/3.5 en ISO 250.
Als er echt zoveel belichting is als je zegt (grote TL bakken) zou je een goede foto moeten maken. Als de belichting hetzelfde is als in een huiskamer als het buiten donker is, dan krijg je vrij donkere foto's ja. die 1/40 zal je dan toch richting 1/10 of zelfs hoger (1/6) moeten zetten.

[edit]

Buiten foto's maken in het donker met een flitser is gewoon onzinnig, dat ding werkt tot hooguit 3 meter. Alles verder dan dat is dan gewoon donker of zwaar onderbelicht. Zet je flitser eens uit, dan zal de auto stand een betere sluitertijd kiezen. Wel goed stil houden of op een statief zetten, anders krijg je bewogen foto's.

[ Voor 32% gewijzigd door Sick Nick op 22-04-2005 17:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het eens uitproberen vanavond.
dank u

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-02 19:10
Dat is een goeie! B) :*)

Verwijderd

Volgens mij heb je gewoon je hand/vinger voor de flitser gehouden.....

:)

• mister_dog
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04-2025
offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:43:
Mooie kar! :D[/quote]

Check dit:
http://www.6park.com/enter7/messages/gvk21098.html honda to ferrari

[ Voor 3% gewijzigd door mister_dog op 24-04-2005 00:41 ]

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 14:31:
Volgens mij heb je gewoon je hand/vinger voor de flitser gehouden.....

:)
dat denk ik eigenlijk ook..

specs van die auto graag B) oh. dit is de huiskamer niet.. laat maar

[ Voor 31% gewijzigd door FragDaddy op 24-04-2005 00:48 ]

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

7 april: Het gekke is dat een week ervoor hij gewoon alles verlichtte.

22 april: Vorige week had ik snachts buiten ook een hoop fotos gemaakt, en alle fotos zijn gewoon pikdonker :'(
Jajajajaja ;)

Wel een mooie car ja!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-01 14:29
Probeer eens een foto te maken van een ruimte zonder tl-balken en bekijk het resultaat daar van. Tl-balken zijn lampen die knipperen.

stp - PSN ID: stp_4

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:02

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Als je camera het heeft zou je ook de slow flash functie kunnen gebruiken. Dan flitst de camera, maar hij belicht ook lang. Het gevolg is dat de voorgrond verlicht is (door de flits) en de achtergrond ook redelijk uitkomt.
Zelf zou ik denk ik in dit geval helemaal niet flitsen (mezelf helemaal klem zetten ergens tegenaan of een statief gebruiken)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22
Is het niet zo dat je flitser wel sterk genoeg moet zijn om een object dat op een bepaalde afstand staat te 'verlichten' ?

Kijk eens naar andere foto's die (slecht) geflitst zijn: daar zie je meestal het volgende effect:
het onderwerp op de voorgrond is 'dood geflitst', en de achtergrond is gewoon donker / zwart.

https://fgheysels.github.io/

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 08:09
lol :+ dat zag ik ook wel :P

you had me at EHLO

Verwijderd

Een Nissan 200SX?

Verwijderd

Lijkt een beetje op nfsu (II). :+ :9 :P

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Yup, een S13

Ik heb ook een Sony camera (een DSC-S50, ja een oudje) maar die heeft een speciale nacht stand (te herkennen aan het maantje).
Als ik daarmee fotos maak zorgt de camera ervoor dat de sluitertijd aangepast wordt aan de omgevingbelichting.
Probeer die stand eens (wel met statief!!!).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
whoami schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:41:
Is het niet zo dat je flitser wel sterk genoeg moet zijn om een object dat op een bepaalde afstand staat te 'verlichten' ?

Kijk eens naar andere foto's die (slecht) geflitst zijn: daar zie je meestal het volgende effect:
het onderwerp op de voorgrond is 'dood geflitst', en de achtergrond is gewoon donker / zwart.
Klopt. De flitser kan natuurlijk maar over een bepaalde afstand een object goed belichten. De camera gaat, op de auto stand, ervanuit dat het object dat je wil fotograferen binnen het flitsbereik is. Als het object zich buiten het flitsbereik bevindt, dan helpt de flitser dus niet (want de auto stand kiest gewoon voor een korte sluitertijd die past bij het bereik) en moet je dus ervoor zorgen dat je de sluitertijd verlengt.

Dat heeft natuurlijk wel een nadeel, want een langere sluitertijd kan zorgen voor bewegingsonscherpte als je vanuit de hand fotografeert. Dus ik raad aan om een statief mee te nemen als je in onderbelichte situaties een object moet fotograferen dat verder weg staat dan de flitser automatisch aan kan.

Als je echt niet met een statief wilt rondlopen, dan is een andere optie natuurlijk om een camera met beeldstabilisatie te kopen. Het werkt natuurlijk niet zo perfect als een statief, maar voor de extra sluitertijd die je nodig hebt na de flitser werkt beeldstabilisatie prima (tot 1/6 seconde). De Canon S1 of die nieuwe Minolta Z-s hebben beeldstabilisatie, maar in vergelijking met jouw Sony zijn ze natuurlijk veel groter. De FX7 van Panasonic heeft ook beeldstabilisatie, is wel iets groter dan je Sony, maar behoort nog tot de categorie van ultracompactjes. Misschien is dat een optie, de volgende keer als je op zoek gaat naar een camera waar je veel mee gaat fotograferen in moeilijk belichte situaties.

• whoami
Als je een statief meehebt, en je fotografeert niet bewegende objecten, dan zou ik zowiezo niet flitsen.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Willen jullie de offtopic kwijl reacties op de auto aub voor je houden? :P

Ik zou ook niet hebben geflitst, statief is nog niet eens nodig, je vindt meestal wel iets geschikts in zo'n werkplaats/garage om je cam op te zetten :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ook een fotobewerkingspakket kan uitkomst bieden.
Afbeeldingslocatie: http://img232.echo.cx/img232/7027/dsc00047a8fu.jpgbeetje met de "Tone Balance" in Micrografx Picture Publisher zitten spelen...

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 00:09
Haha... volgens mij (zonder alle andere berichten te lezen) wou je gewoon een post opnemen voor die UBER GEILE AUTO !

Sorry maar het moest er even uit !

Modbreak:Ik had toch echt gevraagd of die offtopic reacties achterwege konden blijven, daar help je de topicstarter echt niet mee.
Grrrrrene schreef op maandag 25 april 2005 @ 16:20:
Willen jullie de offtopic kwijl reacties op de auto aub voor je houden? :P

Ik zou ook niet hebben geflitst, statief is nog niet eens nodig, je vindt meestal wel iets geschikts in zo'n werkplaats/garage om je cam op te zetten :)

[ Voor 62% gewijzigd door Grrrrrene op 26-04-2005 08:51 ]

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
heb zelf een oude minolta (echt 5 jaar inmiddels ofzo?) en die is soms te traag voor de flits :D

flitst ie mooi, schiet ie vlak erna een foto :P,. heel nutteloos maar ongelofelijk waar.

kijk even of je sony daar geen last van heeft, heb het met meerdere camera's gezien!

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:27
Je foto wordt donkerder omdat de lichtmeter in de kamera bepaalt hoeveel licht er nodig is, je lichtmeter kan echter niet zien wat je op de foto wil zetten. De flits kaatst terug op de auto, lichtmeter denkt: 'genoeg licht' en je achtergrond blijft dus donker.

Volgens mij heb je in auto modus midden op de auto gericht bij het scherpstellen? Probeer dat eens iets meer naar linksboven (sluiter half indrukken) beweeg dan je kamera weer naar het midden en dan afdrukken.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• whoami
THEF_Pino schreef op woensdag 27 april 2005 @ 10:09:
Volgens mij heb je in auto modus midden op de auto gericht bij het scherpstellen? Probeer dat eens iets meer naar linksboven (sluiter half indrukken) beweeg dan je kamera weer naar het midden en dan afdrukken.
Dan gaat die auto niet scherp zijn.
Zet gewoon je camera op manueel, en kies een langere sluitertijd (als je geen statief hebt, is 1/60 zowat de langste tijd die nog te doen is uit de hand), en gebruik je flits.
Experimenteer daar eens mee.

Pagina: 1