Toon posts:

Raid-5 op onboard highpoint hpt374 herstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op de een of andere manier is mijn raid-5 config na in de kast te zijn geweest eruit geknald. Wellicht is bij het sluiten van de kast een kabel los komen te zitten. Bij het opstarten kreeg ik de melding dat twee van de vier schijven uit de raid setup verdwenen zijn, maw ik kan de raid-5 config niet op deze manier repareren. Ik heb op een andere schijf windows geïnstalleerd maar eenmaal in windows zag ik in schijfbeheer dat het enige wat overgebleven was van mijn raid config twee losse schijven.
Ik heb nu de raid config gedelete en weer aangemaakt met exact dezelfde instellingen zonder een nieuwe parity structuur aan te brengen (no build). Ik krijg echter nog altijd niets te zien in Windows, behalve één grote niet aangewezen partitie. Nu heb ik al eens ervaring gehad met het terughalen van data bij een raid-0 config (vandaar de overstap naar een raid-5, da's veiliger dacht ik) en dus heb ik het programmaatje testdisk weer van stal gehaald waar ik de vorige keer goede ervaringen mee had:

http://www.sudhian.com/showfaqs.cfm?fid=8&fcid=7#174

Andere programmaatjes uit de faq wilden toen niet echt helpen en bij sommige moest je flink dokken.

Bij het analyseren van de raid-5 config zie ik dat alle bestanden nog aanwezig zijn. Echter, het opslaan van de partitiestructuur heeft geen effect na rebooten. Ik heb een back-up van de boot sector voor de windows partitie teruggezet, maar dat sorteerde ook geen effect.
Ik vraag me af wat ik nog kan doen. Ik had bij het weer aanmaken van de raid-5 config de keuze uit drie opties:
1. zero build --> niet doen
2. scrub (build parity) --> volgens mij aanmaken van nieuwe pariteitsstructuur met behoud van data op de schijven.
3. no build --> alleen geschikt als je er zeker van bent dat de pariteitsstructuur nog intact is.

Ik heb dus nu optie 3 gepakt en wil het proberen met testdisk. Ik weet namelijk niet of optie 2 de partitie- en datastructuur bewaart. Heeft iemand nuttige tips voor me?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 17:25 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26
Optie 2 zou ik nog even niet proberen... Heb je de schijven weer op dezelfde poorten van de raid-controller hangen? (al weet ik niet in hoeverre dit uitmaakt, je zou het eens kunnen controleren misschien)

Verder heb ik niet echt veel tips, geen ervaring met raid5 icm deze controller. Ik blijf wel even meelezen, ben namelijk zelf van plan om een raid5 array te gaan gebruiken op mijn HPT374... mocht jij hier nu niet uitkomen is dat misschien een goede reden om samen met nieuwe schijven een andere raid-controller te halen voordat ik er mee ga beginnen :P (achteraf wisselen van controller gaat namelijk wat lastiger, en ik zit er toch een jaartje of 5 aan vast dan denk ik...)

[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 22-04-2005 17:27 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de harde schijven op dezelfde manier op de poorten aangesloten als voorheen.

Ik kan je nu al zeggen dat het berekenen van de pariteit behoorlijk wat cpu-kracht kost. Het schrijven van data duurt relatief gezien behoorlijk lang. Verwacht dus geen snelheidswinst. Mij was het te doen om de veiligheid, tja.....

edit: als je toch gebruik wilt maken van de hpt374 controller, dan zou ik gaan voor een raid-01 config. Het kost je extra schijfruimte maar in mijn geval zou het mijn redding zijn geweest en het kost veel minder extra processorkracht.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 17:43 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:38:
Ik kan je nu al zeggen dat het berekenen van de pariteit behoorlijk wat cpu-kracht kost. Het schrijven van data duurt relatief gezien behoorlijk lang. Verwacht dus geen snelheidswinst. Mij was het te doen om de veiligheid, tja.....

edit: als je toch gebruik wilt maken van de hpt374 controller, dan zou ik gaan voor een raid-01 config. Het kost je extra schijfruimte maar in mijn geval zou het mijn redding zijn geweest en het kost veel minder extra processorkracht.
[semi-offtopic]
Ik doe het niet voor snelheidswinst, eerder voor veeeeeel opslag en toch veiligheid. Raid01 config wordt het echt nooit, kost me te veel ruimte voor een data-array... dat het processorkracht kost snap ik ook, niet echt problemen mee.
Het staat voor mij overigens gewoon vast dat ik een RAID5 array wil hoor, controller voldoet voor mij ook gewoon qua snelheid e.d., alleen qua dataveiligheid moet het natuurlijk ook wel goed zitten.
[/semi-offtopic]

Maargoed, vanaf nu maar weer terug ontopic ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

De highpoint hpt374 is toch de RocketRaid 454 als ik mij niet vergis?

Ik heb daar een tooltje van HighPoint voor om de disken terug te krijgen in de RAID set.

Dit is de handleiding, de BIOS heb ik beschikbaar:

Please follow below steps:

1. Plug on all original disks. Boot up system to true DOS mode; When HPT BIOS show "Broken array...", select "continue boot" option.

2. Load the RR454's BIOS with attached file. (kan ik mailen op verzoek)

3. Reboot system and check the BIOS's version. BIOS version should be "v*.**safe". With this BIOS, the destroy/create RAID array option won't change any data on the disks.

4. "Ctrl"+"H" go to the HPT BIOS setting utility.

5. (Before do this operation, you must make sure the current BIOS version is " v*.**safe ".) When BIOS show "Broken array...", select the "Destroy" option.

6. Recreate RAID5 array with all 8 single disks as before. Note, When you recreate the RAID5 array, you must follow the original order when selete disks, and select the original strip size as before. When you start the creation, you must select “No Build” option.

7. Boot to OS and check the data on the RAID5 array.
It should work unless the partition table already been destroyed. If you can't see the parition of the RAID5 disk, this mean the partition table already been destroyed before. You can try to recover the partition table with other partition table recovery software.

8. Change BIOS back to normal version after recover the array.

Mocht je het niet aandurven, of wil je meer zekerheid, kan je altijd even mailen met support van HighPoint. Bij een klant van ons waren er 2 disks van de 8 uit een RAID5 uitgevallen, na deze aktie draaide alles weer.

[ Voor 91% gewijzigd door John2B op 22-04-2005 22:08 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, wordt er niet gemakkelijker op, maar je zegt dat het werkt.

Ik zit echter met het volgende: Hoe kan ik de bios van de onboard controller veranderen?

edit: ik heb zelf het idee dat het te laat is. Ik heb het array namelijk gedelete en vervolgens opnieuw aangemaakt. Wat ik volgens jou had moeten doen was destroy kiezen met jouw speciale bios en vervolgens het array opnieuw aanmaken.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2005 00:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik had besloten maar even te gaan scrubben en 24 uur later is het resultaat nog altijd noppes. Testdisk geeft aan dat de data er nog lijken te zijn, maar ik krijg op geen enkele manier de partities terug in Windows. Ik geloof niet dat iemand me nog zou kunnen helpen behalve highpoint zelf misschien......

@John2B: Zou je me die bios aub willen mailen naar tsjatsjatsja@yahoo.com?

update: het lijkt erop dat nadat testdisk de partitietabel teruggeschreven heeft in Windows, het weer "ongedaan" gemaakt wordt bij een herstart van de pc. Iemand een idee waarom?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
update: het lijkt erop dat nadat testdisk de partitietabel teruggeschreven heeft in Windows, het weer "ongedaan" gemaakt wordt bij een herstart van de pc. Iemand een idee waarom?
Zucht, ik snap niet waarom dit gebeurt, maar in ieder geval inspireerde mij dit om de trial versie van getdataback erop los te laten en te kijken of er überhaupt iets te repareren valt. Raid reconstructor wilde niet vlotten dus ik hoopte er maar het beste van. Eerst runde ik dus testdisk om de partitietabel terug te schrijven, vervolgens runde ik getdataback. Daar zag ik de partities nu ook, maar dus niet wanneer ik de partitietabel ervoor niet had teruggeschreven. Getdataback komt vervolgens met een lijstje van files die ie wellicht kan restoren en het mooie is dat je die files met een programma kunt bekijken. Vervolgens kun je in dergelijke programma's de data opslaan op je harde schijf. Ik ben op dit moment ermee bezig en gelukkig had ik nog een hoop data ergens anders nog staan dus ik hoop er niet al te lang mee bezig te zijn. Ik heb highpoint vandaag nog een e-mail gestuurd, maar het lijkt er niet op dat die op tijd zullen reageren omdat ik die schijven ook weer nodig heb. Als ze een reactie sturen, zal ik die hier posten.
Pagina: 1