[C-310] Fletse foto's - wat gaat hier fout?

Pagina: 1
Acties:

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 13:06
Hoi,

Ik heb sinds een tijd een Olympus C-310 Zoom tot m'n beschikking. Op het eerste gezicht geen beroerde camera, maar hij heeft een raar trekje.
Deze camera wordt voornamelijk gebruikt voor feestjes e.d. (point ans shoot) met flits en naast dat er veel foto's onscherp zijn, heeft ongeveer 30 procent van de foto's last van het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.heijtel.nl/raar.jpg

Is er iemand die dit probleem herkent? Ik gebruik gewoon alle standaard instellingen (en dezelfde instellingen waar heel regelmatig een foto ook gewoon goed in gaat) en instellingen veranderen maakt niet uit (en zou ook heel vervelend zijn).

M.a.w.: Wat gaat er fout?

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Flitser flitst te hard. Even twee dingen:

1) Je camera staat op spotmetering en je richt hem net voorbij deze persoon. Gevolg: camera denkt: fok, da's een ver voorwerp dat ik moet belichten (doelend op de achtergrond) en flitst hard in. Gevolg daarvan weer is dat jij met een overbelichte voorgrond zit.

Overigens kan dit ook het geval zijn als je centre-weighted metering gebruikt. Zorg er dus voor dat het object waarvan jij een snapshot wil maken recht in het midden van je zoeker staat, druk de ontspanknop half in, maak dan je compositie, en druk je foto af.

2) Je camera heeft handmatige instellingen voor de flitssterkte en jij hebt hem op +2 staan ofzo.

Alors.

Verwijderd

Je onderwerp heeft een donker pak aan. De camera denkt dan dat het donker is en flitst krachtiger. Mik eens op het gezicht van een persoon, druk de ontspanknop half in en bepaal dan pas de compositie. Het zou dan goed moeten gaan...