pc stuk na stroom uitval

Pagina: 1
Acties:

• demonite
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 08:55

demonite

the way is up

Topicstarter
Toen ik laatst de aardlek schakelaar omgooide wist ik niet dat mijn asus pundit barebonetje nog aanstond.

Nu heb ik nadat windows opgestart is nog een seconde of 5 voordat het systeem hangt.
En als ik dan probeer te rebooten krijg ik alleen maar een zwart scherm en een lange piep.

Blijkbaar is er iets kapot gegaan (hardware matig)
Maar wat ?

Hoe zou ik dit kunnen testen ? Ik heb helaas geen vervangende onderdelen om dit te doen, en om nou zomaar onderdelen op de gok te kopen....

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Weet je zeker dat het hardwarematig is? Het kan wellicht ook een corrupt systeembestand zijn. (Is mogelijk als je een systeem niet goed afsluit)

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kunt even een simpel BartPE boot cdrom maken. Dit is Windows XP op cd. Deze cd is opstartbaar en zo kan je dus testen of je probleem aan een corrupte windows installatie ligt en / of een kapotte harde schijf.

Wanneer deze cdrom niet goed opstart, dan is de kans op een hardware matig probleem vrij groot. Probeer je geheugen te testen met Memtest. Dit kan je op een cd, memorystick of een bejaarde flop zetten en hiervan opstarten.

Werkt ook dit niet, dan is het tijd om de belangrijkste onderdelen te gaan testen:
• Videokaart vervangen met die van je systeem dat nog werkt. Je kunt ook een goedkoop pci videokaartje voor €5,- bij de lokale computerboek halen.
• Je voeding vervangen met die van je systeem dat nog werkt. Dit is een pokkewerk, maar 't moet gebeuren.
• Zelfde verhaal voor je moederbord & cpu.

• demonite

demonite

the way is up

Topicstarter
thnx voor de tips... Maar tevergeefs, want ding geeft helemaal geen kik meer.

Ik heb een CMOS reset gedaan maar dat hielp ook niet..

Toen heb ik alles eruit gesloopt, andere (werkende) voeding eraan.
Dus geen CPU, RAM, HD.. alleen onboard video.

Als je dat ding dan aanzet behoor je toch wel iets van beeld te krijgen ? bios enzo

Zo ja dan kan ik er toch redelijk vanuit gaan dat het moederbord naar ze grootje is ?
(En maar hopen dat de rest nog wel werkt)

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Even met knoppix testen anders??

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Als je ook je je cpu en ram geheugen er uit hebt gehaald.. dan zal je helemaal niks zien.. ook geen BIOS.
Wat je moet doen, is alleen je mainboard+cpu+geheugen aansliten. (video was on-board?? anders ff kaartje er bij prikken.) Als er dan nog steeds geen leven in zit.. heb je echt een probleem

• steven_86
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07-2025
zonder geheugen(bij mijn Mobo minstens 64 mb) en Cpu gaat hij niks doen.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:08

Standeman

Prutser 1e klasse

Zonder CPU + RAM gebeurt er vrij weinig... Zonder RAM gaat je machine iig piepen... zonder CPU heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik kan me goed voorstellen dat je mobo ook niets doet.

minimale wat je nodig is om een mobo te testen is CPU / RAM / Video / PSU

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• demonite

demonite

the way is up

Topicstarter
Ik heb het ook geprobeerd met CPU / RAM maar nog steeds geen leven.
Van het werk heb ik ook een PCI videokaartje meegenomen, maar dat maakt ook geen verschil...

Hmmn.. dus eigenlijk moet ik nu een vervangend moederbord je zien te regelen om te kijken of het daaraan ligt ?

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ja, zo kan je het geheugen met memtest testen. Als de CPU kapot zou zijn dan zou je daar ook niet mee kunnen booten dus dat kan je dan ook gelijk testen.

Test ook even ofdat een andere voeding wel helpt?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Pagina: 1