Toon posts:

A8N-SLI en schandalige RAID ondersteuning

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er maar een apart topic van gemaakt, aangezien ik in het A8N topic wel lichtelijk gelijkaardige problemen vond, maar toch ook weer niet dezelfde.

Ik heb dus bij de plaatselijke PC-boer het volgende besteld:

A8N-SLI Deluxe
AMD 64 3500+
2x512MB PC3200 RAM (eerst kingston, daarna swissbit)
2x WD WD2000JD HD (200GB, SATA)
Plextor PX-716A
MSI DVD-ROM 16x
BIOS versie 1006

Eerst de boel geïnstalleerd met RAID0 op de Si3114 RAID controller. Liep lekker, XP op een halfuurtje geïnstalleerd en draaien maar. Na twee weken er eindelijk toe gekomen om SB Live uit oude PC naar deze om te zetten.
Toen volgde er een vervelende verrassing bij de boot: Invalid RAID set.
Dan werd 1 schijf herkend, dan weer alle 2 maar met invalid RAID, etc.

SB Live eruit gesloopt en RAID0 gedelete, nieuwe RAID0 aangemaakt, windows install verloopt OK.
Eerste boot na windows install wordt de RAID0 set correct herkend, XP begint te booten, maar blijft hangen voor de aanmelding, met het typische geluid van een harde schijf die zichzelf uitschakelt.
Reboot en het spelletje met wel/niet herkennen van 1 of 2 HDs begon weer van voor af aan.

Toen ik de Si3114 BIOS inging om de RAID0 set weer te verwijderen en nieuw aan te maken liep de Silicon RAID bios vast. Inderdaad, het BIOS van de RAID controller crashte.

Ik heb toen uit pure frustratie de hele boel omgezet naar de NVRAID controller, weer RAID0 aangemaakt, maar na een paar succesvolle windows boots was de RAID set weer naar de knoppen.

PC maar teruggebracht en om inwisseling moederbord gevraagd.
Deze week PC teruggekregen, met nieuw mobo. Voor de zekerheid SB Live er maar weer uitgelaten. RAID1 aangemaakt op de Silicon, windows install, deze keer met alle andere onboard functies in het asus BIOS uitgeschakeld.

Na succesvolle installatie opties in het Asus BIOS (USB, LAN, AC97) etc opties weer aangezet.
Bij een koude start werden de twee schijven van de RAID1 set wel herkend, maar daar stopte de boot procedure. Na een reset werkte de boel wel naar behoren. Dit vreemde gedrag bleef zich herhalen na uit en opnieuw aanzetten van de PC.

Daarna begon ik in het Asus BIOS weer alle functies te activeren. Toen ik Q-fan functie activeerde liep het echter compleet mis. Nog geen 3s later werd het scherm zwart, reboot en werd ik getrakteerd op een reeks lelijke POST beeps en de mededeling "system memory check failed".

Memory bankjes geswitched en ja hoor, eentje was gefried, alhoewel deze samen met het mobo waren ingeruild en dus amper een week oud waren. Goed, defecte geheugenbankje eruit, booten met andere lukt wel nog. Beetje in windows zitten spelen met 3Dmark03.

Resultaat zonder iets te tunen: 7956
AI NOS 103%: 8488

Met de CPU temperatuur amper op 32C dacht ik, eens 110% proberen. Had ik dus niet moeten doen. Windows hangt zich op, reset en in bios de boel weer teruggezet op standaard. De Si RAID1 set was nog in orde en bootte, maar verdacht langzaam. In windows bleek plots dat de RAID utility onder windows maar één schijf zag, terwijl het RAID BIOS toch duidelijk twee had herkend bij de startup. Reboot en nu was het wel weer in orde, maar de 3Dmark03 score kwam niet meer boven de 6700 uit.

Ik de NVTune utility laten draaien met de instelling om automatisch de juiste instellingen te vinden, reboot en BAM. Invalid RAID set.

Weer het Si3114 BIOS ingegaan en gezegd rebuild RAID1. Nu beweert de Si3114 controller doodleuk dat hij niet kan rebuilden omdat er geen RAID1 set is. Ik heb dan maar de RAID set verwijderd en opnieuw aangemaakt en wonder o wonder windows boot weer. Bij de volgende reboot was het echter definitief afgelopen. De Si3114 RAID BIOS doet ook freaky. Bij logical drive info krijg ik allerlei rare tekens en na een paar bewerkingen loopt het BIOS gewoon vast.
Bij herhaaldelijk op de enter knop drukken wist het scherm zichzelf. :o

Ik zal de boel wel weer aan de praat krijgen, maar de vraag is voor hoelang? Wat voor een zin heeft een RAID1 set als je controller doodleuk beweert dat RAID1 niet kan rebuilden?

De support van Silicon Image is om de vloer mee aan te vegen, wordt je ook niks wijzer. Er is wel een BIOS ROM te downloaden, maar geen flash utility. In het control panel van windows is bij de Silicon SATA controller tab wel iets te vinden om het bios te flashen, maar alle velden zijn grijs en niet te activeren. Daar ben je trouwens vet mee als je niet meer kunt booten.

Ik heb veel zin om de bak weer binnen te brengen, maar ik betwijfel of dat iets zal oplossen. Ik begin echt zwaar mijn geduld te verliezen met deze configuratie, vooral omdat de fouten en de prestaties zo vreselijk inconsistent zijn, stap daar maar eens mee naar tech support. :'(

EDIT: Windows install zegt nu bij invoeren van Sil3114 floppy (zelfs na floppy opnieuw aanmaken):

"file Si3114r5.sys caused an unexpected error (4096) at line 2113 in D:\xpsprtm\base\boot\setup\oemdisk.c"

Ik word er echt gek van. Het blijft maar nieuwe fouten regenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 17:46 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je verhaal klinkt als een horror verhaal voor de pc-knutselaar. Je verhaal is wel wat lang en uitgebreid en mist de vraag waar je van ons antwoord op wilt hebben. Verwacht dus niet al teveel reacties op je verhaal.

Verder snap ik niet waarom je voor Raid 1 kiest, terwijl je wel gaat overklokken. Je snapt toch hopenlijk wel wat het overklokken van de pci bus doet met raid kaarten en chips?

Wat ik als advies geef:
1) Vraag jezelf af wat je wilt:
• Een betrouwbaar systeem; Wel raid 1, niet overklokken.
• Een gemiddeld systeem; Geen raid 1, geen overklokken.
• Een opgevoerd systeem: Geen raid 1, wel overklokken.

2) Handel naar wat je bij vraag 1 gekozen hebt.
Je wilt waarschijnlijk een betrouwbaar systeem. Hiervoor zul je dus alle overklok opties uitzetten en je raid controller gaan gebruiken om twee harde schijven in raid 1 te laten draaien.

Vervolgens zul je ervoor moeten zorgen dat de raid controller zijn werk onbezorgd kan uitvoeren. Dat betekent dus dat je in het moederbord boekje moet kijken welke irq nummer gebruikt wordt door je raid controller. Dit nummer noemen we X. Vervolgens kijk je welk pci slot irq nummer X gebruikt. Dit pci slot gebruik je niet. Zeker niet door een SBlive kaart.

Hierna zorg je ervoor dat je SBlive z'n werk kan doen. PCI kaarten stop je per definitie in het meest onderste niet gebruikte slot. Je onboard audio (indien aanwezig) moet uiteraard uit. Ook hier kijk je of er geen conflicten kunnen optreden met andere pci sloten of irq gebruikende onderdelen op je moederbord.

Als laatste stel je alle bios opties perfect in. Overbodige controllers gaan uit en alle opties doorloop je even met je moederbord boekje. Succes met prutsen, maar wees wel voorzichtig dat je niks sloopt. De lokale computerboer vindt het waarschijnlijk ook niet leuk als hij door jouw gepruts euro's mis loopt. Mocht het uit eindelijk echt een hardware probleem zijn, wat ik betwijfel, dan heeft diezelfde computerboer gewoon pech.

Verwijderd

Topicstarter
Overklokken was gewoon om te kijken of het systeem stabiel liep onder vollast. Ik ben niet van plan om systematisch te gaan overklokken.

In de BIOS staan alle overbodige opties uit, alle onnodige controllers, etc. Alleen wat absoluut noodzakelijk is staat aan. De SBlive is er niet meer in geweest, dus die kan geen problemen veroorzaken. Ik krijg identiek dezelfde fouten met een installatie met SBLive als nu met een installatie zonder SBLive. IRQs zijn er zat en er is geen enkel conflict te bekennen, alle PCI sloten zijn momenteel leeg.
Verder snap ik niet waarom je voor Raid 1 kiest, terwijl je wel gaat overklokken. Je snapt toch hopenlijk wel wat het overklokken van de pci bus doet met raid kaarten en chips?
Ja. Het asus moederbord heeft echter een utility die beperkt overklokken toelaat met behoud van de FSB frequentie (in casu 200MHz). Bovendien levert te enthousiast overklokken (mits voldoende koeling) meestal een hang of een crash op die bij terugschroeven weer verdwijnt en geen dataverlies zoals bij een HD crash of een corrupte RAID0 set of FAT table.

Dit is het niet het eerste systeem dat ik installeer en zeker niet het eerste dat ik repareer.

Tja een vraag. Dat leek me nogal duidelijk: Heeft iemand dit meegemaakt en weet die persoon een oplossing? Ik twijfel er sterk aan dat dit gewoon user error is.

Ik heb van iemand anders met hetzelfde moederbord een gelijkaardig verhaal gehoord, die heeft ook allerlei toeren moeten uithalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 17:54 ]

• dr snuggles
  • Niet online
Wat ik kan vinden op Google en hier op het forum wijst er juist op dat de pci-lock niet werkt en dat de Asus AI-NOS functie ook werkt met gelockte cpu's. Dit betekent dus dat je fsb wel degelijk wordt verhoogd en zo je systeem onstabiel maakt. Om hier uitsluitsel over te verkrijgen kun je dit zelf meten met wat software. Volgens mij kan het zelfs met de standaard Asus software. In ieder geval moet je pas gaan overklokken als alles stabiel is. Ook als je fsb niet wordt verhoogd kan te ver overklokken nog van alles kapot maken.

Wat voor voeding heb je trouwens. Een gerenomeerde merk voeding met voldoende vermogen of een el-cheapo voeding? Zeker bij het overklokken is je voeding belangrijk. Net als je geheugen. Kingston (wat je eerst had) verkoopt goed spul, swissbit ken ik (en de pricewatch) niet en klinkt als el-cheapo geheugen. Waarom heb je dit geheugen en is het mogelijk om je oude Kingston reepjes weer terug te stoppen?

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is een Aerocool voeding van 450W, ik kan het typeplaatje niet zo snel vinden.

FSB staat nu op standaard en problemen blijven...

Kingston was gewisseld tegen swissbit door technicus om evt memoryprobleem te elimineren. Swissbit is een zwitsers bedrijf, maakt voor siemens, misschien maar de kingston terugvragen.

EDIT: Hier een mooi screenshot van waartoe het Silicon RAID BIOS in staat is:
Afbeeldingslocatie: http://student.luc.ac.be/~0219770/RAID_BIOS.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 18:58 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-08 20:37
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:53:
Overklokken was gewoon om te kijken of het systeem stabiel liep onder vollast. Ik ben niet van plan om systematisch te gaan overklokken.
Je hoeft niet over te klokken om te kijken hoe het systeem zich gedraagt onder full load :) draai gewoon allerlei benchmarks tegelijk, bijv: 3DMark, SiSoft Burn-in, Prime95 tegelijk is een veel betere oplossing :)

edit: en als je er een nieuwe bios in flashed?

[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 22-04-2005 19:01 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• dr snuggles
  • Niet online
Aerocool is minder bekend hier op GoT. 't Heeft volgens een reactie op tweakers.net bij een test een 12 V lijn die niet altijd genoeg stroom kan leveren, maar dat zegt ook niet veel.

Probeer je geheugen te testen met Memtest. Dit kan je op een cd, memorystick of een bejaarde flop zetten en hiervan opstarten.

Edit: Gave screenshot :+. Vrolijke kleurtjes ook. Als memtest niets oplevert kun je altijd nog proberen de bios van je raid kaart te updaten. Misschien is deze corrupt geraakt tijdens het overklokken. Edit 2: Damn, MewBie was mij voor :P.

[ Voor 29% gewijzigd door dr snuggles op 22-04-2005 19:09 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-08 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

Is die Aerocool een 20 pins of 24 pins voeding?

Welke versie van Nforce Drivers gebruik je?

[ Voor 34% gewijzigd door Shuriken op 22-04-2005 19:13 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Heeft dat nieuwe moederbord geen onbord RAID ?
anders moet je dat eens proberen.

en ik moet zeggen dat die bios screenshot die je hebt gepost er ook niet helemaal fris uitziet.

Ik heb zelf ook dat A8N-SLI mobo en ik moet zeggen dat overclocken met die asus functies niks is.

op 10% loopt hij ook niet stabiel bij mij.

Portfolio

• Shuriken

Shuriken

De deluxe versie heeft zowel NVRaid als de SiI 3114 onboard. Beide kunnen raid 0/1.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 21:23
Denk de plank naar de klote is :+.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is al de 2e plank....

Onboard NVRAID: Zelfde probleem.

Aerocool 12V zit vrij stabiel rond de 11.94, fluctueert niet echt.

BIOS van de RAID controller updaten wil ik graag...maar er is alleen een bios te vinden en nergens een flash utility of een handleiding hoe je dat *#$*# bios erop moet krijgen. Mail naar Silicon Image (ca 4 weken geleden) levert niks op, antwoorden gewoon niet. :(

Alle drivers en BIOS van mobo zijn geupdate naar de laatste versie via website ASUS.

24 pins voeding als ik goed kan tellen...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 20:11 ]

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 20:02:
BIOS van de RAID controller updaten wil ik graag...maar er is alleen een bios te vinden en nergens een flash utility of een handleiding hoe je dat *#$*# bios erop moet krijgen. Mail naar Silicon Image (ca 4 weken geleden) levert niks op, antwoorden gewoon niet. :(
Op de cd die bij het moederbord zat, schijnt een uitgebreid document te zitten welke over die Silicon Image chip gaat. Misschien staat daar ook meer info over het flashen van het geheugen van deze chip. Waarom wil je trouwens graag de Silicon image chip gebruiken ipv de Nvidia chip? De extra raid 5 functionaliteit gebruik je niet.

En wat zijn de memtest86 resultaten :?

Verwijderd

Topicstarter
De handleiding van de Silicon RAID controller behandelt alleen basic stuff zoals maken van RAID sets en ze configureren onder windoze dmv de javabased software.

Over flashen zwijgt het in alle talen.

Ik heb nu de boel gewoon als normale HDs aan de NV SATA controller hangen, loopt prima. MAAR, als ik de 2e HD probeer te quick formatten in de Local Disk Manager schiet het systeem naar 100% CPU belasting en reageert vrijwel niet meer, terwijl op de andere HD quick format in 1-2-3 klaar is met exact dezelfde instellingen. Dus misschien is het een defecte HD. Ik ben nu aan het proberen hem via DOS te formatten.

Waarom de Silicon RAID? Mja. De HDs kunnen toch max 1.5Gb/s aan, dus Si3114 of NVRAID, wat maakt het uit? Zoals eerder gezegd heb ik precies dezelfde problemen op de NVRAID controller, dus...

Nu ik erover nadenk lijkt een defecte HD me steeds waarschijnlijker, het uitschakelen van een schijf bij het opstarten, wegvallen ervan in de RAID1 set, ...

Blijft het me wel een raadsel waarom de Si3114 controller zichzelf dan compleet ophangt en een geheugenbankje naar de zak gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2005 09:37 ]

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 09:34:
De handleiding van de Silicon RAID controller behandelt alleen basic stuff zoals maken van RAID sets en ze configureren onder windoze dmv de javabased software.

Over flashen zwijgt het in alle talen.

Ik heb nu de boel gewoon als normale HDs aan de NV SATA controller hangen, loopt prima. MAAR, als ik de 2e HD probeer te quick formatten in de Local Disk Manager schiet het systeem naar 100% CPU belasting en reageert vrijwel niet meer, terwijl op de andere HD quick format in 1-2-3 klaar is met exact dezelfde instellingen. Dus misschien is het een defecte HD. Ik ben nu aan het proberen hem via DOS te formatten.

Waarom de Silicon RAID? Mja. De HDs kunnen toch max 1.5Gb/s aan, dus Si3114 of NVRAID, wat maakt het uit? Zoals eerder gezegd heb ik precies dezelfde problemen op de NVRAID controller, dus...

Nu ik erover nadenk lijkt een defecte HD me steeds waarschijnlijker, het uitschakelen van een schijf bij het opstarten, wegvallen ervan in de RAID1 set, ...

Blijft het me wel een raadsel waarom de Si3114 controller zichzelf dan compleet ophangt en een geheugenbankje naar de zak gaat.
Ik denk toch een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Probeer anders even die schijf te testen met de diagnostic tool van WD. Dan weet je in elk geval of de schijf kaduk is.

Verwijderd

Ik heb een gelijkaardig raid probleem gehad (wel met ander moderborden (twee types))

Bij mij was het probleem dat mijn kast electrisch geladen was. Als ik het moederbord niet in mijn kast monteerde had ik geen probleem. Eens in mijn kast deed het raar zoals jij zegt. uiteindelijk opgelost door wat papier tussen de vijzen van het mombo te steken en mijn kast te aarden. Nu loop't mijn pc weer vlotjes.

Als jij raid controller ook raar doet omdat er wat stroom op staat kan het wel zijn dat hij weer stuk gegaan is en je een nieuwe nodig hebt (lees nieuw mombo) ...

Ik zou zeggen probeer eens een opstelling zonder kast met zo weinig mogelijk hardware en test uitvoerig voor je naar de volgende stap gaat. Alleen op die manier kan je zeker zijn waar je fouten moet zoeken. Het zal even duren maar het loont

Verwijderd

Topicstarter
Bingo. De WD diagnostic tool zegt wel dat alles in orde is, maar van het moment dat ik hem nullen laat schrijven hoor je *klik* en het geluid van een spindown. Het systeem loopt dan ook volledig vast.

Dat van de spanning op de kast zou ook wel eens kunnen kloppen. Het is idd een beetje verdacht dat ik al een DVD-ROM, een mobo en nu een geheugenbankje en een HD mag terugbrengen. De kast is echter gebouwd door de PC boer, dus hij mag er ook mooi voor opdraaien.

Enig idee hoe ik die spanning het best kan meten? Multimeter tussen kast en geaard voorwerp?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:45

The Third Man

The Third Jellyfish

Waarom is die kast überhaupt niet geaard? We hebben het hier over een elektrisch apparaat zónder dubbele isolatie (duh de buitenkant is van staal) dus dan moet het verplicht geaard worden, vandaar dat de computer hardware daar ook op rekent...

Verwijderd

Topicstarter
De PSU is natuurlijk geaard, maar dat is geen garantie...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bak weer teruggekregen, met een XP home versie erop en RAID0 op de silicon. Bootte prima, windows liep lekker, paar uur HL2 gedraaid, alles perfect.

In de hardware manager stonden nog een paar gele vraagtekens van de Nforce chipset, drivers geïnstalleerd van Asus CD, alles goed herkend.

Na de installatie eens rondgekeken bij de Silicon RAID controller in apparaatbeheer, niks aan de instellingen veranderd. Ik druk op annuleren, krijg ik van windows een melding dat ik moet herstarten als ik de veranderde instellingen actief wil laten worden.

Aangezien ik absoluut zeker was dat ik niks had veranderd, klik ik op Nee. BAM. Bluescreen en windows zegt dat /system/config beschadigd is bij het opstarten. Via CD-ROM dan maar reparatie geprobeerd, mislukt. XP Pro erin geduwd, geprobeerd de schijf normaal te formatteren (niet quick format), gaat tot 100% en zegt dan doodleuk dat het mislukt is. Verwijderen van partities lukt ook niet.

Ik via een DOS boot diskette en FDISK partities verwijderd en opnieuw aangemaakt, windows setup blijft balken.

Ik ben nu bezig met een Low Level Format in de SiI3114 controller RAID BIOS als laatste redmiddel, maar die hangt al meer dan een halfuur op 25%, terwijl het in het begin goed vooruitging.

Ik ben bang dat de low level format afbreken de schijf naar de zak helpt, maar ik kan moeilijk tot in de eeuwigheid blijven wachten. Hoe schadelijk is afbreken van een Low Level Format werkelijk? Ik lees nogal tegenstrijdige verhalen op het internet.

EDIT: Ik heb de low level format afgebroken met een reset, harde schijf wordt nog herkend door SiI3114 controller en ik heb opnieuw een RAID0 set aangemaakt. Als ik de test utility van WD onder DOS gebruik krijg ik echter iets bijzonder vreemds. Alhoewel beide schijven volledig identiek zijn, geeft de diagnostic utility "Command Error Command Aborted. Please ensure that you are using the version of diagnostic utility corresponding to either newer or older Western Digital drives."

Dat terwijl het programma zelf via het serienummer aangeeft dat ze beide identiek zijn!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 17:22 ]

Pagina: 1