Maxtor 6B200P0 defect?

Pagina: 1
Acties:

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10-2025

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Heb deze 200gig schijf net nieuw, maar hij is niet voor mijn eigen systeem bedoelt. Ik wilde hem even gebruiken om een backup van mijn data te maken om vervolgens mijn twee 160gig schijven in Raid0 te kunnen zetten. Gepartitioneerd met Partition magic 8 en alle data er naartoe gekopieerd. Allemaal prima. Na vervolgens Windows opnieuw te hebben geinstalleerd op de Raid0-set bleek de Maxtor helemaal geen partitie meer te hebben en de hele backup viel niet meer te benaderen. Zwaar balen. Heb het er met GetDataBack gelukkig nog wel allemaal afgekregen. Maar nu blijkt dus dat de schijf prima data op kan slaan, alleen is er blijkbaar iets mis met de bootsector ofzo, deze behoudt zijn informatie niet. Hierdoor onthoudt hij zijn partitie-informatie niet en ben je ook nooit instaat om van deze schijf te booten. Nou ben ik er al lang genoeg mee bezig geweest om vrijwel zeker te zijn dat deze schijf niet goed is. Maar kan je er niet voor zorgen dat die eerste sectoren van een schijf gewoon niet benut worden door ze handmatig uit te schakelen ofzoiets? Ik vraag me af of dat kan en verder wil ik graag weten of er meerderen zijn die dit probleem kennen. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
1.) Check met PowerMax of het ech wel een hardware probleem is

2.) Gberuik XP met minimaal SP1 om de volledige 200GB te kunnen gebruiken.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Bedankt voor de reactie hoor, maar heb je eigenlijk wel gelezen wat ik heb geschreven?

Maargoed, ik heb dus al gechecked met powermax en ik heb alleen maar XP installatie-cd's met SP1 geintegreerd, dus dat is het probleem ook niet. Nee het is geen stomme handelingsfout, er is echt iets goed mis met deze schijf, ben er nu ruim 20 uur continu mee bezig geweest. Overdreven eigenlijk want van begin af aan leek het al zo klaar als een klontje. Echter wel een zeer vreemd probleem, geen bad-sectors, hij slaat data ook prima op, geen vreemde geluiden, alleen de bootsector raakt bij elke reboot weer corrupt. Pak je een andere schijf (heb er genoeg), dan zijn er geen problemen.

Wil je deze schijf stand-alone gebruiken dan gaat dat als volgt:
Schijf is in nieuwstaat, geheel leeg zonder partitie, je boot van WinXP cd, maakt een partitie aan, setup-bestanden worden netjes gekopieerd, volgens gaat hij rebooten en alles is weer weg. Hij boot weer opnieuw van de CD en zo blijf je in een loop hangen.

Er moet dus wel iets mis zijn met die eerste sectoren zou je zeggen. Dat is toch immers waar de Master Boot Record wordt opgeslagen? Of is er een apart gebied op de schijf wat hiervoor bestemd is en kan je hier totaal NIETS aan veranderen. Als je nou gewoon de eerste paar kb's van de schijf uit zou kunnen schakelen zodat de MBR dus NIET helemaal aan het begin staat maar iets later gaat het misschien wel goed. Echter geen idee of dit mogelijk is, ik weet niet helemaal precies hoe een schijf werkt, maar ik doe mijn best :)
I

[ Voor 3% gewijzigd door BruT@LysT op 22-04-2005 17:20 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Noujah, ik ben de rest alweer eens voor zo te zien :)

Eventjes in gedachten houdend dat ik gelijk had en er inderdaad iets in het begin van de schijf gewoon niet goed zou zijn ben ik naar een programma gaan zoeken waarmee ik dus de eerste sectoren kan uitschakelen.
Ik ben een freeware programmatje genaamd MHDD tegengekomen waarmee je echt lekker veel kunt aanpassen!
Dit proggie zet je op CD of floppy net als al die andere diagnostics tools, echter deze kan iets meer.
Ik kom daarin een optie tegen waarmee je sectoren als BAD kunt aanduiden. Hiermee heb ik van de eerste sector een BAD sector gemaakt zodat deze niet meer gebruikt wordt.
Was een fluitje van een cent en de schijf doet het ook gelijk helemaal goed! ben ik toch weer een beetje trots op mezelf :D

[ Voor 5% gewijzigd door BruT@LysT op 22-04-2005 18:12 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
BruT@LysT schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:19:
Bedankt voor de reactie hoor, maar heb je eigenlijk wel gelezen wat ik heb geschreven?

Maargoed, ik heb dus al gechecked met powermax en ik heb alleen maar XP installatie-cd's met SP1 geintegreerd, dus dat is het probleem ook niet.
I
Dat had je dus niet in je startpost opgeschreven, en aangezien 't dus wel veel wazige fouten met zulke schijven uit kan sluiten had ik 't in mijn reply gezet. Toch een raar probleem dit, zou de schijf in ieder geval niet echt meer vertrouwen als de eesrte sectoren echt defect zijn. Heb je met PowerMax ook de 'low level format' test gedaan, aangezien hij bij deze test niet alleen leest maar ook schrijft ?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
BruT@LysT schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:46:
Ik vraag me af of dat kan en verder wil ik graag weten of er meerderen zijn die dit probleem kennen. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.
Jep, hierzo. Ik heb dit één keer eerder meegemaakt. De betreffende schijf was inderdaad gewoon defect. Aangezien het een nieuw exemplaar betrof, hebben we hem destijds RMA gestuurd (is alweer een paar jaar geleden). De eerste sectoren van de schijf 'maskeren' ofzo lijkt me nou niet echt the way to go. Ik zou ook niet begrijpen waarom je dit zonodig zou willen, omdat:
1. de schijf nieuw is en je gewoon garantie kunt claimen.
2. je blijkbaar met een onbetrouwbaar stuk hardware aan het werken bent waar je je data gewoon niet aan kunt toevertrouwen.

Kortom: RMA die hap. Slecht exemplaar getroffen, kan gebeuren. Kop op, de volgende doet het gewoon ;)

[ Voor 4% gewijzigd door koraks op 22-04-2005 22:08 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ik ben tot nu toe nog geen problemen tegen gekomen. Maar je hebt gelijk dat ik er rekening mee zou moeten houden dat de schijf onbetrouwbaar kan zijn, maar ach, dat zijn ze eigenlijk zowiezo wel. RMA kan altijd nog, dan moet dat alleen wel binnen een jaar gebeuren. Ik gok het er gewoon op, het missen van de 1e sector zal me een zorg zijn. Afgezien daarvan is het wel een probleem dat vanaf het begin aanwezig was en niet later zomaar is ontstaan. Dat zou namelijk duiden op een schijf die 'dood' gaat. In dit geval kan ik me goed voorstellen dat het gewoon een productiefoutje is, zeer minimaal, komt zelfs door de test en lijkt probleemloos te functioneren. Partitioneren en vervolgens data kopieren gaat gewoon goed, pas na een reset komt het probleem om de hoek kijken. Wie weet hebben ze daar bij Maxtor nog nooit stilgestaan bij een dergelijk defect. Ik kan me in elk geval goed indenken dat hij gewoon zo uit de fabriek is komen rollen en als OK is bestempeld. Het zal ongetwijfeld ook niet vaak voorkomen. Maargoed, natuurlijk zou ik hem eigenlijk gewoon moeten ruilen, maar daar heb ik simpelweg geen zin in. Ik ga dan ook niet klagen als er ooit iets verkeerd gaat.
Pagina: 1